
De Baar Touringcars zet in op verkeersveiligheid
De medewerkers van De Baar Touringcars in Wemeldinge hebben onlangs samen het startsein gegeven voor het nieuwe seizoen. Belangrijk gespreksonderwerp was verkeersveiligheid en de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). “Als touringcarchauffeur heb je met meer afleidingen te maken dan alleen je smartphone. Passagiers vragen aandacht, de audio- en video-installatie moet bediend worden en je hebt contact met kantoor. Het was bijzonder zinvol om daarover samen van gedachten te wisselen. We zijn ons allemaal weer bewust van onze eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van verkeersveiligheid.” Directeur Paul de Baar vertelt dat zijn bedrijf 30 touringcars heeft en 23 vaste chauffeurs in dienst heeft. Daarnaast werkt De Baar Touringcars, via touroperators, met een twintigtal chauffeurs die met name internationaal rijden. “Ons familiebedrijf bestaat bijna honderd jaar. In 2020 hebben we de naam De Baar en Leendertse veranderd in De Baar Touringcars. De coronapandemie heeft ons werk compleet veranderd. Voorheen waren we met name internationaal actief, nu richten we ons hoofdzakelijk op de Zeeuwse markt. Als het druk is, kruip ik ook zelf nog graag achter het stuur.” Dat laatste geldt ook voor Marlinde den Herder. Zij is bij De Baar Touringcars verantwoordelijk voor PR & Communicatie, maar werkt ook regelmatig als chauffeur. Marlinde: “Dat zorgt voor een leuke afwisseling en bovendien blijf ik op die manier ook bij in dit mooie vak.”Balans tussen gastvrijheid en verkeersveiligheidMet de chauffeursbijeenkomst begin maart werd een aftrap gegeven voor het komende seizoen. Vanzelfsprekend kwamen er meerdere onderwerpen ter sprake die met het chauffeursvak te maken hebben, waaronder de verkeersveiligheid. “Eén van de thema’s was MONO rijden. Hiervoor hadden we via het ROVZ informatie en een lesmodule ontvangen. Het onderwerp leverde levendige gesprekken op, omdat je als touringcarchauffeur met veel afleidingen te maken hebt. Hoe ga je tijdens het rijden om met gesprekken met passagiers? Bedien je onder het rijden de geluidsinstallatie? We constateerden dat het vooral zoeken is naar de juiste balans tussen gastvrijheid en klantvriendelijkheid, zónder de noodzaak van verkeersveilig weggedrag uit het oog te verliezen”, vertelt Marlinde. “Daar komt in ons geval nog bij dat we ook het goede voorbeeld willen geven aan de passagiers. Een chauffeur die met zijn smartphone in de weer is, is bepaald geen reclame voor ons bedrijf.”Goede stappen vooruitDe discussie heeft een aantal concrete afspraken opgeleverd. Alle chauffeurs zijn het erover eens dat het welkomstpraatje voor vertrek erg belangrijk is om de passagiers te attenderen op de veiligheid in de touringcar. Ze besteden daarbij onder andere aandacht aan het dragen van gordels en verzoeken niet te lopen in de bus tijdens het rijden. Daarnaast maakt het gebruik van Bluetooth het mogelijk dat passagiers zelf hun muziek regelen op de geluidsinstallatie van de touringcar. En, in de gevallen dat er een reisleider mee op stap gaat, is hij of zij het eerste aanspreekpunt voor zulk soort zaken. “We constateerden dat niet iedereen op de hoogte was van de MONO-stand op de smartphone. We hebben de instelling hiervan uitgelegd en een MONO-app aangeraden. Uiteindelijk hebben we met z’n allen nadrukkelijk afspraken kunnen maken over MONO rijden bij De Baar Touringcars.” Paul kijkt met een goed gevoel op de bijeenkomst terug. “We hebben gewerkt aan bewustwording en hebben op deze manier goede stappen vooruit kunnen zetten.”
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden