Danone merkt dat klanten weer duurdere merkproducten kopen
PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - De Franse yoghurtmaker Danone merkt dat klanten weer duurdere merkproducten kopen, nu de inflatie door de bank genomen lager is dan voorheen en de druk op de kosten voor levensonderhoud is afgenomen. Daarbij ziet het voedingsmiddelenconcern herstel in sommige Aziatische markten.
Volgens Danone zijn de vergelijkbare verkopen in het tweede kwartaal met 4 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De groei was vooral te danken aan grotere volumes en aan consumenten die overstapten op duurdere varianten, en niet zozeer aan prijsverhogingen.
Danone probeert net als andere grote levensmiddelenfabrikanten klanten terug te lokken, nadat een langdurige periode van hoge inflatie huishoudens dwong te bezuinigen. Dat gebeurde vaak door over te stappen op de goedkopere huismerken van supermarkten.
Gespecialiseerde voeding
Tot het assortiment van Danone behoren ook merken als Actimel, Activia, Alpro, Evian, Nutricia, Nutrilon, Oikos en Olvarit. Verder was sprake van groei van de verkoop van gespecialiseerde voeding, waaronder producten die zijn gemaakt voor kankerpatiënten. Hierop zet Danone de laatste tijd sterk in.
China, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland groeiden sneller dan andere regio's, met een stijging van meer dan 8 procent. Danone profiteerde onder meer door een grotere vraag naar yoghurt in Japan en het herstel van de verkoop van Mizone-vitaminedrank in China.
Danone blijft bij zijn eerdere voorspelling dat de vergelijkbare verkopen in heel dit jaar tussen de 3 en 5 procent zullen groeien. Daarnaast verwacht het bedrijf een kleine verbetering van de winstmarge die het op zijn producten kan maken.
Meer uit Financieel
HAMBURG (ANP/DPA) - De Chaos Computer Club (CCC), naar eigen zeggen Europa's grootste hackerscollectief, heeft in Duitsland opgeroepen tot een maandelijkse Digitale Onafhankelijkheidsdag. De organisatie, die zich hard maakt voor digitale rechten en cyberveiligheid, wil mensen aansporen hun afhankelijkheid van de dominante digitale platforms te heroverwegen.
40 minuten geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Duitsland verwacht volgend jaar een economische neergang. Dit blijkt uit een enquête van de ondernemersvereniging BVMW onder meer dan duizend ondernemers. Directeur Christoph Ahlhaus van de belangenorganisatie stelt dat "oppervlakkige hervormingen niet langer voldoende zijn om Duitsland weer op de rails te krijgen".
1 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
19 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.
22 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegtoezichthouder grijpt in bij Deutsche Bahn om een belabberde planning van spoorwerkzaamheden, waardoor treindienstregelingen verstoord raken. In de zomer informeerde Deutsche Bahn andere spoorvervoerders slechts op tijd over 62 procent van de werkzaamheden, een aandeel dat in de late herfst daalde naar 55 procent.
23 uur geledenGENT (ANP) - Het Kanaal Gent-Terneuzen, dat loopt door Zeeuws-Vlaanderen, ontvangt maandag voor het eerst een schip van meer dan 38 meter breed. Dat is nooit eerder gebeurd, meldt het Belgische persbureau Belga.
1 dag geledenBEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De winsten van Chinese industriebedrijven zijn in november voor de tweede maand op rij gedaald. Dat wijst op een verzwakkende binnenlandse vraag en aanhoudende prijsdalingen bij de industriebedrijven.
1 dag geleden