Coronacrisis bezorgt moederbedrijf Telegraaf en NRC meer abonnees
AMSTERDAM (ANP) - Mediahuis, de eigenaar van onder meer NRC Handelsblad, De Telegraaf en regionale dagbladen, heeft door de coronacrisis een forse toename gezien in het aantal abonnees. Dat dankt het Belgische mediabedrijf naar eigen zeggen aan de omslag naar digitaal maar ook zeker aan de coronapandemie, waardoor mensen veel meer behoefte hadden aan nieuws.
Topman Gert Ysebaert zegt dat het coronajaar een kantelpunt was in de digitalisering van het printbedrijf, dat nu een digitaal bedrijf is geworden. Dat zorgt volgens hem voor een sterke basis voor groei. Verder bereikten volgens Ysebaert de nieuwsmerken meer mensen dan ooit tevoren. "Het afgelopen jaar maakte duidelijk dat in tijden van onzekerheid, mensen nog meer op zoek gaan naar accurate informatie en onafhankelijke journalistiek", aldus het bedrijf.
Zo bekeken dagelijks 2,3 miljoen mensen de nieuwssites van het mediabedrijf tijdens het coronajaar. "Ongekend hoog", aldus Mediahuis. Meer dan 1,1 miljoen mensen bekeken de nieuwsapps van het bedrijf. Dat is 10 procent meer ten opzichte van een jaar eerder. Ook groeide het aantal digitale abonnees hard en werden podcasts een vaste waarde in de journalistiek, zegt het bedrijf.
Digitaal
Eind 2020 stond de teller voor het totale aantal abonnees op 1,7 miljoen. Dat zijn abonnees in Nederland, België, Luxemburg en Ierland, maar ook de abonnees van NDC Mediagroep, de combinatie van Noord-Nederlandse regiokranten die Mediahuis vorig jaar overnam. In 2019 was nog een kwart van de abonnementen digitaal, nu is dat volgens het bedrijf één op de drie. Mensen nemen daar vaak ook een papieren weekendkrant bij. In Nederland was sprake van bijna een verdubbeling van het aantal digitale abonnementen.
De omzet van het bedrijf was vorig jaar 990,5 miljoen euro, tegen 857,9 miljoen euro in 2019. De winst van Mediahuis kwam uit op 58,6 miljoen euro, tegen 14,7 miljoen in 2019. De advertentie-inkomsten van nieuws- en andere media stonden door de coronacrisis wel onder druk en daalden afhankelijk van het merk en de markt met 10 tot 20 procent. De groei in digitale abonnementen en in e-commerce wisten deze daling deels goed te maken. Het Mediahuis verwacht wel dat de komende periode de druk zal aanhouden.
Meer uit Financieel
WASHINGTON (ANP) - De goudprijs is maandag naar recordhoogte gestegen, mede doordat investeerders optimistisch zijn dat de Amerikaanse centrale bank ook volgend jaar de rentetarieven zal verlagen.
28 minuten geledenTRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.
15 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.
16 uur geledenLONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.
17 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".
19 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.
21 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.
1 dag geleden