Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Coronacrisis bezorgt moederbedrijf Telegraaf en NRC meer abonnees

AMSTERDAM (ANP) - Mediahuis, de eigenaar van onder meer NRC Handelsblad, De Telegraaf en regionale dagbladen, heeft door de coronacrisis een forse toename gezien in het aantal abonnees. Dat dankt het Belgische mediabedrijf naar eigen zeggen aan de omslag naar digitaal maar ook zeker aan de coronapandemie, waardoor mensen veel meer behoefte hadden aan nieuws.

Topman Gert Ysebaert zegt dat het coronajaar een kantelpunt was in de digitalisering van het printbedrijf, dat nu een digitaal bedrijf is geworden. Dat zorgt volgens hem voor een sterke basis voor groei. Verder bereikten volgens Ysebaert de nieuwsmerken meer mensen dan ooit tevoren. "Het afgelopen jaar maakte duidelijk dat in tijden van onzekerheid, mensen nog meer op zoek gaan naar accurate informatie en onafhankelijke journalistiek", aldus het bedrijf.

Zo bekeken dagelijks 2,3 miljoen mensen de nieuwssites van het mediabedrijf tijdens het coronajaar. "Ongekend hoog", aldus Mediahuis. Meer dan 1,1 miljoen mensen bekeken de nieuwsapps van het bedrijf. Dat is 10 procent meer ten opzichte van een jaar eerder. Ook groeide het aantal digitale abonnees hard en werden podcasts een vaste waarde in de journalistiek, zegt het bedrijf.

Digitaal

Eind 2020 stond de teller voor het totale aantal abonnees op 1,7 miljoen. Dat zijn abonnees in Nederland, België, Luxemburg en Ierland, maar ook de abonnees van NDC Mediagroep, de combinatie van Noord-Nederlandse regiokranten die Mediahuis vorig jaar overnam. In 2019 was nog een kwart van de abonnementen digitaal, nu is dat volgens het bedrijf één op de drie. Mensen nemen daar vaak ook een papieren weekendkrant bij. In Nederland was sprake van bijna een verdubbeling van het aantal digitale abonnementen.

De omzet van het bedrijf was vorig jaar 990,5 miljoen euro, tegen 857,9 miljoen euro in 2019. De winst van Mediahuis kwam uit op 58,6 miljoen euro, tegen 14,7 miljoen in 2019. De advertentie-inkomsten van nieuws- en andere media stonden door de coronacrisis wel onder druk en daalden afhankelijk van het merk en de markt met 10 tot 20 procent. De groei in digitale abonnementen en in e-commerce wisten deze daling deels goed te maken. Het Mediahuis verwacht wel dat de komende periode de druk zal aanhouden.

Meer uit Financieel

Sportmerk Puma fors hoger op Duitse beurs door overnamespeculatie

AMSTERDAM (ANP) - Het aandeel Puma werd donderdag 13 procent meer waard op de beurs in Frankfurt. Volgens persbureau Bloomberg behoort het Chinese sportkledingbedrijf Anta Sports Products tot de bedrijven die een mogelijke overname van het Duitse sportmerk onderzoeken. Anta is eigenaar van kledingmerken als Fila en Jack Wolfskin. Ook het Chinese kledingbedrijf Li Ning en het Japanse sportmerk Asics zouden mogelijk interesse hebben om Puma te kopen.

19 minuten geleden
Betaalprobleem Chinees vastgoedconcern nieuwe klap voor sector

SHENZHEN (ANP/BLOOMBERG) - De vastgoedsector in China heeft opnieuw een klap te verduren gekregen, nu bekend is dat vastgoedontwikkelaar Vanke bepaalde schulden pas later wil aflossen. Die melding zorgde voor een schrikreactie op de financiële markten.

20 minuten geleden
Organisator dopingspelen naar de beurs in New York

NEW YORK (ANP) - De organisator van Enhanced Games krijgt een beursnotering in New York. Enhanced Games is een omstreden sportevenement waarin doping en andere verboden hulpmiddelen zijn toegestaan. De beursintroductie vindt plaats via een fusie van het bedrijf met het lege beursfonds A Paradise.

1 uur geleden
Japans bierconcern Asahi niet in gesprek met hackers

TOKIO (ANP/BLOOMBERG/AFP/RTR) - Bierconcern Asahi is niet in gesprek met de cybercriminelen achter een grote aanval die veel activiteiten van het bedrijf in Japan stillegde. Dat zei topman Atsushi Katsuki op een persconferentie.

1 uur geleden
Vertrouwen Nederlandse producenten verslechtert in november

DEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van Nederlandse fabrikanten is in november verslechterd, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Producenten zijn volgens het CBS negatiever over de voorraden gereed product. Ook zijn ze minder positief over de verwachte bedrijvigheid in de komende drie maanden. Producenten zijn echter minder negatief over hun orderportefeuille.

2 uur geleden
Nederlandse export naar China krimpt, mede door chipmachines

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse export naar China krimpt. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen er in de eerste helft van dit jaar 15 procent minder goederen de kant van het Aziatische land op. Deze exportkrimp is vooral te wijten aan een lagere uitvoer van gespecialiseerde machines en onderdelen, waaronder chipmachines.

3 uur geleden
ABN AMRO verhoogt groeiverwachtingen voor Nederlandse economie

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie staat er eind 2025 "steviger" voor dan gedacht, ondanks Amerikaanse importheffingen, te hoge inflatie en onzekerheid. Dit meldt ABN AMRO. De bank heeft daarom haar groeiverwachtingen voor de economie van Nederland voor dit en volgend jaar verhoogd.

9 uur geleden