Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Coronacrisis bezorgt moederbedrijf Telegraaf en NRC meer abonnees

AMSTERDAM (ANP) - Mediahuis, de eigenaar van onder meer NRC Handelsblad, De Telegraaf en regionale dagbladen, heeft door de coronacrisis een forse toename gezien in het aantal abonnees. Dat dankt het Belgische mediabedrijf naar eigen zeggen aan de omslag naar digitaal maar ook zeker aan de coronapandemie, waardoor mensen veel meer behoefte hadden aan nieuws.

Topman Gert Ysebaert zegt dat het coronajaar een kantelpunt was in de digitalisering van het printbedrijf, dat nu een digitaal bedrijf is geworden. Dat zorgt volgens hem voor een sterke basis voor groei. Verder bereikten volgens Ysebaert de nieuwsmerken meer mensen dan ooit tevoren. "Het afgelopen jaar maakte duidelijk dat in tijden van onzekerheid, mensen nog meer op zoek gaan naar accurate informatie en onafhankelijke journalistiek", aldus het bedrijf.

Zo bekeken dagelijks 2,3 miljoen mensen de nieuwssites van het mediabedrijf tijdens het coronajaar. "Ongekend hoog", aldus Mediahuis. Meer dan 1,1 miljoen mensen bekeken de nieuwsapps van het bedrijf. Dat is 10 procent meer ten opzichte van een jaar eerder. Ook groeide het aantal digitale abonnees hard en werden podcasts een vaste waarde in de journalistiek, zegt het bedrijf.

Digitaal

Eind 2020 stond de teller voor het totale aantal abonnees op 1,7 miljoen. Dat zijn abonnees in Nederland, België, Luxemburg en Ierland, maar ook de abonnees van NDC Mediagroep, de combinatie van Noord-Nederlandse regiokranten die Mediahuis vorig jaar overnam. In 2019 was nog een kwart van de abonnementen digitaal, nu is dat volgens het bedrijf één op de drie. Mensen nemen daar vaak ook een papieren weekendkrant bij. In Nederland was sprake van bijna een verdubbeling van het aantal digitale abonnementen.

De omzet van het bedrijf was vorig jaar 990,5 miljoen euro, tegen 857,9 miljoen euro in 2019. De winst van Mediahuis kwam uit op 58,6 miljoen euro, tegen 14,7 miljoen in 2019. De advertentie-inkomsten van nieuws- en andere media stonden door de coronacrisis wel onder druk en daalden afhankelijk van het merk en de markt met 10 tot 20 procent. De groei in digitale abonnementen en in e-commerce wisten deze daling deels goed te maken. Het Mediahuis verwacht wel dat de komende periode de druk zal aanhouden.

Meer uit Financieel

Reuters: OpenAI mikt op waardering 1 biljoen dollar bij beursgang

SAN FRANCISCO (ANP/RTR) - OpenAI bereidt een beursgang voor die het bedrijf op zo'n 1 biljoen dollar (ongeveer 860 miljard euro) zou kunnen waarderen, meldt persbureau Reuters op basis van drie ingewijden. Het zou een van de grootste beursgangen aller tijden kunnen worden.

2 uur geleden
FNV na exitpoll: zorgen over sociale zekerheid en publieke sector

UTRECHT (ANP) - Vakbond FNV maakt zich, na de bekendmaking van de exitpoll, zorgen over sociale zekerheid en publieke sectoren. Dat zegt interim-voorzitter Dick Koerselman.

3 uur geleden
Microsoft verwacht na middernacht herstel van storing Azure

DEN HAAG (ANP) - Microsoft verwacht voor 00.20 uur (Nederlandse tijd) de wijdverbreide storing bij zijn platform voor clouddiensten Azure te hebben verholpen. Problemen met toegang tot een aanzienlijk aantal Azure-diensten begonnen rond 17.00 uur Nederlandse tijd.

3 uur geleden
Microsoft profiteert van vraag naar AI-diensten in de cloud

REDMOND (ANP/BLOOMBERG/AFP) - Softwareconcern Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een fors hogere omzet en winst geboekt. Net als het andere grote techconcern Google profiteerde het bedrijf van de groei van nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie. Die zorgden voor een grotere vraag naar de clouddiensten van het bedrijf achter Azure en Microsoft 365.

4 uur geleden
Facebook-moeder Meta doet fors hogere AI-investeringen in 2026

MENLO PARK (ANP) - Socialemediabedrijf Meta waarschuwt dat de kosten bij het bedrijf volgend jaar fors zullen stijgen. Het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp strijdt fel om een plek vooraan in de ontwikkeling van steeds geavanceerdere kunstmatige intelligentie (AI). Daardoor is het techconcern meer geld kwijt aan investeringen in bijvoorbeeld datacenters en onlangs aangetrokken toponderzoekers op het vlak van AI.

4 uur geleden
Google-moeder Alphabet groeit opnieuw hard dankzij AI

MOUNTAIN VIEW (ANP/RTR) - Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft in het derde kwartaal een fors hogere winst geboekt. Het sterkst groeide de divisie die clouddiensten aanbiedt, geholpen door de snelle groei van nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). Ook de advertentie-inkomsten die Google opstrijkt met zijn bekende zoekmachine en videoplatform YouTube vielen hoger uit dan een jaar eerder.

5 uur geleden
Aandelenbeurzen New York sluiten gemengd na rentebesluit Fed

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn met een gemengd beeld gesloten. Beleggers verwerkten de tweede renteverlaging op rij door de Federal Reserve en de toelichting van centralebankvoorzitter Jerome Powell. Die waarschuwde dat het nog verre van een uitgemaakte zaak is dat het rentetarief in december weer omlaag gaat.

5 uur geleden