Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Coronacrisis bezorgt moederbedrijf Telegraaf en NRC meer abonnees

AMSTERDAM (ANP) - Mediahuis, de eigenaar van onder meer NRC Handelsblad, De Telegraaf en regionale dagbladen, heeft door de coronacrisis een forse toename gezien in het aantal abonnees. Dat dankt het Belgische mediabedrijf naar eigen zeggen aan de omslag naar digitaal maar ook zeker aan de coronapandemie, waardoor mensen veel meer behoefte hadden aan nieuws.

Topman Gert Ysebaert zegt dat het coronajaar een kantelpunt was in de digitalisering van het printbedrijf, dat nu een digitaal bedrijf is geworden. Dat zorgt volgens hem voor een sterke basis voor groei. Verder bereikten volgens Ysebaert de nieuwsmerken meer mensen dan ooit tevoren. "Het afgelopen jaar maakte duidelijk dat in tijden van onzekerheid, mensen nog meer op zoek gaan naar accurate informatie en onafhankelijke journalistiek", aldus het bedrijf.

Zo bekeken dagelijks 2,3 miljoen mensen de nieuwssites van het mediabedrijf tijdens het coronajaar. "Ongekend hoog", aldus Mediahuis. Meer dan 1,1 miljoen mensen bekeken de nieuwsapps van het bedrijf. Dat is 10 procent meer ten opzichte van een jaar eerder. Ook groeide het aantal digitale abonnees hard en werden podcasts een vaste waarde in de journalistiek, zegt het bedrijf.

Digitaal

Eind 2020 stond de teller voor het totale aantal abonnees op 1,7 miljoen. Dat zijn abonnees in Nederland, België, Luxemburg en Ierland, maar ook de abonnees van NDC Mediagroep, de combinatie van Noord-Nederlandse regiokranten die Mediahuis vorig jaar overnam. In 2019 was nog een kwart van de abonnementen digitaal, nu is dat volgens het bedrijf één op de drie. Mensen nemen daar vaak ook een papieren weekendkrant bij. In Nederland was sprake van bijna een verdubbeling van het aantal digitale abonnementen.

De omzet van het bedrijf was vorig jaar 990,5 miljoen euro, tegen 857,9 miljoen euro in 2019. De winst van Mediahuis kwam uit op 58,6 miljoen euro, tegen 14,7 miljoen in 2019. De advertentie-inkomsten van nieuws- en andere media stonden door de coronacrisis wel onder druk en daalden afhankelijk van het merk en de markt met 10 tot 20 procent. De groei in digitale abonnementen en in e-commerce wisten deze daling deels goed te maken. Het Mediahuis verwacht wel dat de komende periode de druk zal aanhouden.

Meer uit Financieel

Grootste koerssprong in meer dan 40 jaar voor maker Post-It

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG/BELGA) - Het Amerikaanse industrieconcern 3M, bekend van Post-it-notitiebriefjes en Scotch-tape, beleefde vrijdag zijn grootste koerssprong op Wall Street in meer dan veertig jaar. Beleggers zetten het aandeel 23 procent hoger na een sterk kwartaalbericht en een belofte van de dit jaar aangetreden topman om de fabrikant nieuw leven in te blazen. Zeker sinds 1980 heeft 3M niet meer zo'n grote dagwinst laten zien.

5 uur geleden
Gebruikers van X kunnen berichten afschermen van chatbot Grok

SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - Socialemediaplatform X van Elon Musk heeft gebruikers een manier gegeven om te voorkomen dat hun berichten en activiteit op X helpen bij het trainen van zijn chatbot Grok. Dat heeft het Amerikaanse bedrijf, voorheen bekend als Twitter, vrijdag aangekondigd.

5 uur geleden
Gamingwebsite: staking stemacteurs brengt GTA VI niet in gevaar

NEW YORK (ANP) - De staking onder stemacteurs van videogames heeft geen gevolgen voor de nieuwe versie van Grand Theft Auto (GTA), die voor volgend jaar gepland staat. Volgens gamingwebsite Kotaku geldt de staking alleen voor games die sinds een jaar in ontwikkeling zijn.

8 uur geleden
Hongarije vreest na zomer brandstoftekort zonder Russische olie

BOEDAPEST (ANP/RTR) - Hongarije krijgt vanaf september te maken met brandstoftekorten als de Russische olieaanvoer niet wordt hersteld. Dat heeft een hoge Hongaarse regeringsfunctionaris vrijdag gezegd.

9 uur geleden
Basic-Fit en Heijmans na cijfers grote winnaars op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Fitnessketen Basic-Fit en bouwconcern Heijmans waren vrijdag de grote winnaars op de Amsterdamse beurs. Beleggers reageerden opgewekt op de cijfers die de ondernemingen naar buiten brachten en zetten hun aandelen fors hoger. Verlichtingsbedrijf Signify en flitshandelaar Flow Traders kwamen ook met resultaten. Zij stelden juist flink teleur en hun beurskoersen gingen fors omlaag.

9 uur geleden
Inspectie ziet bijna 200 overtredingen flitsbezorgers in 1,5 maand

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft in anderhalve maand tijd meer dan 180 overtredingen geconstateerd bij flitsbezorgers Getir en Flink en een platform waarvan zij gebruikmaakten. Volgens een woordvoerder gaat het om een "opvallend hoog" aantal. In bijna alle gevallen was sprake van illegale arbeid.

9 uur geleden
Storingen in 97 procent computers verholpen, meldt CrowdStrike

AUSTIN (ANP) - Een week nadat een automatische update van cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike een wereldwijde computerstoring veroorzaakte, is 97 procent van de systemen weer hersteld. Dat meldt CrowdStrike-topman George Kurtz op LinkedIn.

10 uur geleden