Containerschip Suezkanaal vlotgetrokken, verkeer wordt hervat
CAÏRO/PAPENDRECHT (ANP/BLOOMBERG) - Het grote containerschip dat was vastgelopen in het Egyptische Suezkanaal is deels vlotgetrokken en het scheepsverkeer in de druk bevaren waterweg kan spoedig weer worden hervat. Dat melden de autoriteiten van het Suezkanaal. Het Nederlandse Smit Salvage, een dochterbedrijf van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis, was al ingeschakeld om te gaan helpen met het bergen van het schip Ever Given.
Het containerschip van 400 meter lang en een gewicht van 224.000 ton ligt nu langs de zijkant van het Suezkanaal, waardoor weer verkeer van andere vaartuigen mogelijk wordt. De Ever Given liep dinsdagochtend aan de grond in het zuidelijke deel van het Suezkanaal en lag schuin over de gehele breedte van de waterweg, die daardoor volledig geblokkeerd was. Er ontstond een grote opstopping van andere vaartuigen.
De berging verliep eerst moeizaam, maar nu is het toch gelukt om het schip vlot te trekken. Een woordvoerder van Boskalis zei eerder dat woensdagmiddag een team naar Egypte zou vertrekken om te gaan helpen bij de berging. Boskalis zegt dat nu wordt bekeken of dit nog wel nodig is.
Drukste vaarroutes
Het 193 kilometer lange Suezkanaal is een van de drukste vaarroutes ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Er worden dagelijks ook ongeveer een miljoen vaten olie en een grote hoeveelheid vloeibaar gemaakt aardgas (lng) via het kanaal vervoerd. Als het Suezkanaal dicht is moeten schepen tussen Azië en Europa omvaren via Kaap de Goede Hoop, wat weken aan extra vaartijd kan vergen.
De Ever Given liep volgens de Taiwanese rederij Evergreen Line vast door harde wind en slechte zichtbaarheid door een zandstorm. Kenners vreesden dat als de berging nog dagen zou gaan duren dit problemen kon veroorzaken in het wereldwijde zeevervoer vanwege het belang van het kanaal tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee. Dan zou waarschijnlijk ook voor problemen in de Rotterdamse haven kunnen gaan zorgen omdat die haven een belangrijke bestemming voor grote containerschepen is. Ook olietankers uit het Midden-Oosten maken veel gebruik van het Suezkanaal.
Het komt vaker voor dat schepen in de problemen raken in het Suezkanaal. Het lukte in 2017 na enkele uren om het vrachtschip OOCL Japan vlot te trekken. Een van de ernstigste incidenten vond plaats in 2004. Toen blokkeerde de olietanker Tropic Brilliance het kanaal meerdere dagen. Het schip kon pas verder nadat duizenden liters olie van boord waren gehaald.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Een massaclaim van beleggers in Airbusaandelen strandt bij het gerechtshof in Den Haag omdat claimstichting SILC niet wordt toegelaten om op te treden als belangenorganisatie. Volgens het hof is de stichting te nauw verweven met commerciële partijen die vooral aan de claim willen verdienen.
1 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Jumbo mag afscheid nemen van zijn huisbakkers, heeft de rechter in Den Bosch geoordeeld. De vorderingen van drie bakkerijen die via een rechtszaak wilden voorkomen dat hun overeenkomst met Jumbo in januari 2026 stopt, zijn afgewezen.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het is nog onzeker of reizigers die vrijdag door een storing op Schiphol zonder koffer vertrokken, hun bagage voor kerst zullen ontvangen. Volgens een woordvoerder van de luchthaven zijn er nog "enkele dagen" nodig om alle koffers na te sturen.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De klanten van het failliete Groningse zonne-energiebedrijf Soly worden overgenomen door branchegenoot Otovo. Dat in Noorwegen opgerichte bedrijf krijgt er zo tienduizenden klanten bij. Maar de mensen die het betreft, kunnen geen aanspraak meer maken op bijvoorbeeld de installatiegarantie die Soly eerder bood.
2 uur geledenMOSKOU (ANP/RTR) - Duizenden Russen klaagden dinsdag, vlak voor de kerstdagen, over storingen en vertragingen bij WhatsApp, nadat Moskou maatregelen had genomen om de berichtendienst te dwarsbomen. WhatsApp beschuldigde de Russische autoriteiten ervan te proberen meer dan 100 miljoen Russen het recht op privécommunicatie te ontnemen.
2 uur geledenLEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten willen dat vleesvervangers herkenbare namen houden. Supermarktkoepel CBL roept het Europees Parlement daarom op het voorgestelde verbod op namen als vegaburger, vegetarische worst of plantaardige schnitzel te heroverwegen.
3 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse industrie heeft over het afgelopen jaar nog eens 170.000 banen verloren door de grote problemen waarmee veel industriebedrijven kampen. Dat zei de president van de Duitse Industrie- en Handelskamer (DIHK) in een interview met persbureau dpa. Zo hebben bijvoorbeeld de Duitse autosector en grondstoffenindustrie het erg moeilijk door felle concurrentie, een zwakkere vraag en hoge kosten.
3 uur geleden