Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond naar de rechter om 'oneerlijke' krimpflatie

Consumentenbond naar de rechter om 'oneerlijke' krimpflatie

DEN HAAG (ANP) - De Consumentenbond stapt naar de rechter wegens krimpflatie, het verschijnsel dat artikelen in supermarkten hetzelfde blijven kosten, maar minder inhoud hebben. De bond gaat een aantal voorbeelden aan de rechter voorleggen voor een oordeel. "Wij vinden krimpflatie een oneerlijke handelspraktijk en willen weten of de rechter dat ook zo ziet", zegt Sandra Molenaar, directeur van de consumentenorganisatie.

Volgens haar zijn de brancheorganisaties van voedingsmiddelenfabrikanten (FNLI) en supermarkten (CBL) niet bereid transparanter te zijn over krimpflatie. "Dit hebben zij laten weten na gesprekken met de Consumentenbond. Ook Albert Heijn en Jumbo willen geen statement maken tegen krimpflatie", aldus Molenaar. De bond gaat nu dus enkele gevallen voorleggen aan de rechter.

De bond ontving in een klein jaar ruim 1300 meldingen over krimpflatie. "Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsverhogingen. Het is onbegrijpelijk dat supermarkten en fabrikanten weigeren hierover transparant te zijn", stelt directeur Molenaar.

Tientallen voorbeelden

Ondertussen heeft de Consumentenbond tientallen nieuwe voorbeelden van krimpflatie gevonden. "Zo stopt Sportlife minder kauwgom in een potje, Ariel minder waspoeder in een pak en Andrélon minder conditioner in een fles. Terwijl de prijs gelijk blijft." Ook gaat soms de inhoud omlaag en de prijs omhoog. Dat is volgens de bond het geval bij onder meer Vanish Oxi Action-vlekkenverwijderaar en Vision-zonnebrandmiddel. Hierdoor betalen consumenten respectievelijk 13 en 28 procent meer voor het product.

De Autoriteit Consument & Markt riep aanbieders eerder dit jaar op om transparanter te zijn over wijzigingen, bijvoorbeeld door dit expliciet op verpakkingen te zetten. "De Consumentenbond ging hierover in gesprek met brancheorganisaties CBL en FNLI, maar zonder resultaat."

Volgens de bond zouden de Nederlandse supers een voorbeeld moeten nemen aan Carrefour, de grootste supermarktketen van Frankrijk. Die waarschuwt haar klanten voor krimpflatie met bordjes bij producten.

Meer uit Financieel

Lichte daling goederenoverslag Rotterdamse haven

ROTTERDAM (ANP) - De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in de eerste negen maanden van 2024 licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afname komt vooral door minder overslag van kolen en ruwe olie. Het herstel van de containeroverslag heeft zich de afgelopen maanden wel verder doorgezet.

33 minuten geleden
Particuliere verhuurders vinden oproep Knot eigenlijk al te laat

AMSTERDAM (ANP) - Particuliere verhuurders zijn blij met de oproep van president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) om de huurwet terug te draaien. "Het is eigenlijk al veel te laat, want het kwaad op de woningmarkt is al geschied, maar misschien kunnen we zo de schade beperken", stelde Kavish Partiman van Vastgoed Belang, de organisatie van particuliere verhuurders.

56 minuten geleden
Apple-topman belooft investeringen in China uit te breiden

BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - Apple zal zijn investeringen in China blijven uitbreiden. Dat heeft topman Tim Cook beloofd in een gesprek met de Chinese minister van Industrie en Informatietechnologie, Jin Zhuanglong.

1 uur geleden
AkzoNobel zakt op Damrak na kwartaalcijfers

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel behoorde woensdag tot de verliezers op de Amsterdamse beurs. De verffabrikant zag de omzet en nettowinst dalen in het derde kwartaal. Het bedrijf kampte met een zwakkere vraag naar verf in China en met hogere loonkosten, en werd ook iets voorzichtiger over de winst dit jaar. Volgens topman Greg Poux-Guillaume stegen de bedrijfskosten op jaarbasis, maar namen ze wel af ten opzichte van het vorige kwartaal.

1 uur geleden
Resultaten AkzoNobel en Heineken centraal op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht woensdag uit naar de resultaten van AkzoNobel en Heineken. Verffabrikant AkzoNobel zag de omzet en nettowinst dalen in het derde kwartaal. Het bedrijf kampt onder meer met een zwakkere vraag naar verf en met hoge kosten. Volgens topman Greg Poux-Guillaume stegen de bedrijfskosten op jaarbasis, maar namen ze wel af ten opzichte van het vorige kwartaal.

2 uur geleden
Heineken verkoopt iets meer dan in tegenvallende zomer van 2023

AMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft de afgelopen zomermaanden iets meer bier verkocht dan tijdens het tegenvallende derde kwartaal van vorig jaar. In Europa en de regio Afrika/Midden-Oosten dronken consumenten meer bier van het concern, dat ook onder meer Amstel en Desperados in handen heeft. In de Verenigde Staten en de Aziatisch/Pacifische regio vielen de verkopen tegen.

2 uur geleden
Steeds meer woningbranden door laden accu's fietsen en brommers

DEN HAAG (ANP) - Het aantal woningbranden dat wordt veroorzaakt door accu's van elektrische fietsen, scooters en bromfietsen stijgt, blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. In totaal waren accu's en batterijen vorig jaar de vermoedelijke oorzaak van 5 procent van de woningbranden. In 2022 was dat nog 3 procent.

2 uur geleden