Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: Booking.com blijft consumenten misleiden

Consumentenbond: Booking.com blijft consumenten misleiden

DEN HAAG (ANP) - Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingssites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is, meldt de Consumentenbond die erop wijst dat Booking in 2020 nog beterschap beloofde op deze punten.

De boekingssites adverteren volgens de Consumentenbond met prijzen zonder daarbij onvermijdelijke belastingen en servicekosten te vermelden. Dat is tegen de regels. Ook schermt Booking.com consequent met schaarste. Dat komt doordat Booking.com niet alleen hotelkamers laat zien, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren die niet het hele jaar beschikbaar zijn. Met alleen hotels, zou het percentage beschikbaarheid echter veel hoger liggen.

Ook Agoda beweert dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Verder blijken er aan de laagsteprijsgarantie van Agoda allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden. En dat 'gratis annuleren' soms helemaal niet gratis is. Ook voorgestelde kortingen blijken niet te kloppen. "Dit zijn bewuste trucs om consumenten het gevoel te geven dat ze een goede deal hebben gevonden en snel moeten beslissen. Ze worden opgejaagd met leugens", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

Transparantie

In 2020 werden Booking en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM), door verboden manipulatietechnieken en nepkortingen. De bedrijven beloofden toen beterschap. In tegenstelling tot Booking lijkt Expedia zich grotendeels aan die belofte te houden. De Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking gemeld bij de ACM. De ACM bestudeert de resultaten en belooft om 'zo nodig' actie te ondernemen.

"Het is altijd ons doel om reizigers transparante informatie te bieden die hen helpt bij het beslissingsproces tijdens het plannen en boeken van reizen op ons platform. Dit houdt onder andere in dat we nauwkeurig alle kosten of belastingen tonen die zijn inbegrepen in de totale prijs en moeten worden betaald voor een accommodatie, evenals het geven van informatie over het aantal kamers of accommodatiemogelijkheden die beschikbaar zijn op Booking.com. We streven er altijd naar om te opereren in overeenstemming met de relevante richtlijnen en regelgeving, en zullen blijven samenwerken met de autoriteiten om eventuele openstaande vragen te beantwoorden", aldus een woordvoerder.

Meer uit Financieel

Advocaten: gekke transacties tussen E. en Van Eerd geen omkoping

GRONINGEN (ANP) - Tussen oud-Jumbo-baas Frits van Eerd en autohandelaar Theo E. vonden weliswaar dubieuze transacties plaats, maar het ging niet om omkoping. Dat zeggen advocaten van E., die door het Openbaar Ministerie wordt verdacht van corruptie, hypotheekfraude en belastingontduiking. Mogelijk werd supermarktketen Jumbo wel benadeeld.

46 minuten geleden
H&M profiteert van kostenverlagingen en sterke vraag damesmode

STOCKHOLM (ANP/BLOOMBERG) - Het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz (H&M) heeft afgelopen kwartaal geprofiteerd van kostenverlagingen en een sterke vraag naar zijn dames- en sportcollecties.

1 uur geleden
Website Consumentenbond plat door drukte massaclaim Booking.com

DEN HAAG (ANP) - De website van de Consumentenbond lag donderdag tijdelijk plat, door de grote drukte van mensen die zich willen aanmelden voor de massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigde een woordvoerster na berichtgeving door verschillende media. Inmiddels is de website wel weer bereikbaar.

1 uur geleden
Shell stijgt op Damrak na ontkenning interesse in concurrent BP

AMSTERDAM (ANP) - Shell stond donderdag bij de stijgers op de Amsterdamse beurs. Het olie- en gasconcern verklaarde geen bod op zijn Britse branchegenoot BP te overwegen en geen gesprekken met BP te hebben gevoerd over een mogelijke overname. Shell reageerde daarmee op berichtgeving van zakenkrant The Wall Street Journal dat het in onderhandeling zou zijn over een overname van BP.

1 uur geleden
Odido: iedereen weer online na grote mobiele storingen

DEN HAAG (ANP) - Alle mobiele klanten van telecomprovider Odido zijn weer online, na de grote landelijke storingen met bellen en mobiel internetten op woensdag. Dat meldt een woordvoerder van Odido. Een kleine groep klanten had nog last van de storingen, maar dat is nu dus voorbij.

3 uur geleden
Rabo: Nederlandse beleggers negatiever over VS door Trump

UTRECHT (ANP) - Nederlandse beleggers zijn in de afgelopen zes maanden negatiever geworden over beleggen in de Verenigde Staten, meldt RaboResearch op basis van een enquête onder 1868 beleggers. De Amerikaanse president Donald Trump wordt door een grote meerderheid van de beleggers genoemd als reden voor hun negatievere blik op de VS.

3 uur geleden
Japan: Amerikaanse autoheffingen van 25 procent zijn onacceptabel

TOKIO (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse invoerheffingen op auto's zijn voor Japan onaanvaardbaar, stelt Ryosei Akazawa, de belangrijkste handelsgezant van het land. Volgens hem hebben Japanse bedrijven inmiddels meer dan 60 miljard dollar geïnvesteerd in de Verenigde Staten en 2,3 miljoen lokale banen gecreëerd.

4 uur geleden