Consumenten besteden iets meer aan diensten en goederen
DEN HAAG (ANP) - Consumenten hebben in november iets meer goederen en diensten aangeschaft dan in november 2022. Daarmee lieten de bestedingen van Nederlanders voor het eerst sinds juni weer een kleine toename zien.
De consumptie van diensten was groter dan een jaar eerder, terwijl de consumptie van goederen nagenoeg gelijk bleef, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Huishoudens gaven vooral meer uit aan diensten, zoals openbaar vervoer, communicatie, recreatie, cultuur en de kapper. Aan voedings- en genotmiddelen werd minder uitgegeven. Wel werden er meer auto's gekocht.
De totale consumptie van huishoudens lag in november 0,3 procent hoger dan een jaar eerder. Aan diensten gaven consumenten 0,5 procent meer uit. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft uit van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens.
Inflatie
Aan voedings- en genotmiddelen werd 2,3 procent minder besteed dan in november 2022. Ook schaften consumenten iets minder duurzame goederen aan, vooral minder spullen voor de woning, schoenen en kleding. Verder kochten huishoudens in november 3,1 procent meer overige goederen, zoals energie en artikelen voor persoonlijke verzorging.
Eerder gingen de totale consumptie van consumenten nog maandenlang omlaag. Dat had waarschijnlijk vooral te maken met de inflatie. Bijvoorbeeld in de supermarkt zijn veel producten vorig jaar flink duurder geworden. De ergste prijsstijgingen lijken inmiddels wel achter de rug. Vorige week maakte Jumbo nog bekend dat de keten in 2024 verloren marktaandeel wil proberen terug te winnen door middel van prijsverlagingen. Jumbo verlaagde afgelopen jaar naar eigen zeggen al de prijzen van ruim duizend producten.
Het CBS ziet wel dat de omstandigheden voor de consumptie de laatste tijd weer minder gunstig aan het worden zijn. Veel industriebedrijven zijn namelijk somberder geworden in hun verwachtingen voor bijvoorbeeld de werkgelegenheid bij hun bedrijf. Dat kan mensen voorzichtiger maken in hun uitgaven. Daarentegen zijn consumenten volgens de laatste metingen wel positiever geworden over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
18 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
19 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
5 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
7 uur geleden