Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Consument koos vaker voor A-merken in coronajaar 2020'

'Consument koos vaker voor A-merken in coronajaar 2020'

ZALTBOMMEL (ANP) - Grote A-merken hebben extra geprofiteerd van de enorme verkoopstijgingen in supermarkten in het eerste jaar van de coronacrisis. Volgens marktonderzoeker IRI Nederland gingen merken als Unox, Lay's en Hertog Jan veel vaker langs de kassa, waardoor ze over de gehele linie huismerken in omzetgroei overtroffen.

Er werd vooral in het voorjaar flink gehamsterd op wc-papier, pasta, diepvriesproducten en conserven. Daardoor waren bijvoorbeeld Page, Edet, Grand Italia, Aviko, Unox, Hak, Bonduelle en John West erg in trek. Daarnaast werden koffiemerken zoals Douwe Egberts, Nescafé, L’OR en Starbucks door het vele thuiswerken extra gekocht. Merken als Dr. Oetker en Koopmans deden het goed door de baktrend tijdens de lockdown. Kruidenmerk Verstegen, maar bijvoorbeeld ook het Italiaanse kaasmerk Galbani en het Mexicaanse merk Santa Maria, profiteerden juist weer sterk doordat er meer tijd werd besteed aan koken.

De onderzoekers merken op dat er bij de houdbare producten en diepvriesartikelen in de supermarkt meer A-merken bestaan dan bij de verse producten, waarin vooral de huismerken dominant zijn. Dat zou ook verklaren waarom de honderd grootste merken met 10,7 procent een sterkere omzetstijging lieten zien dan de markt als geheel. Die dikte in de meetperiode maar met 8,2 procent aan. De top 100 aan A-merken heeft dus aan aandeel gewonnen binnen de totale supermarktomzet ten opzichte van de huismerken.

Omzetverlies A-merken minimaal

Volgens IRI is de opmars van A-merken niet alleen te danken aan de virusuitbraak. Bijvoorbeeld Johma, Red Bull, Ola, Alpro, Arla, Milka, Ben&Jerry’s, Leffe en Desperados deden het ook erg goed. Hun succes zou geen gevolg zijn van veranderd shopgedrag tijdens de pandemie, maar een diepere oorzaak hebben. Denk aan sterke merkkracht, een positieve markttrend of succesvolle innovaties. Daarnaast ging de omzet bij grote tabaksmerken als Marlboro en Camel sterk omhoog. Dat kwam voornamelijk door een accijnsverhoging.

In de hele A-merken top 100, die IRI jaarlijks opstelt in opdracht van Foodmagazine, waren er slechts zes merken terug te vinden, waarvan de omzet in de supermarkt daalde. Dit betrof onder meer Mentos en Duyvis. Mogelijk was een frisse adem minder belangrijk in deze tijd, opperen de onderzoekers. En nootjesmerk Duyvis had er waarschijnlijk last van dat mensen minder feestjes organiseerden.

Meer uit Financieel

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete om 'groenwassen'

BRUSSEL (ANP/RTR) - Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

54 minuten geleden
VodafoneZiggo hoopt met voetbalrechten meer klanten te behouden

UTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo hoopt met het verwerven van de uitzendrechten van de UEFA-voetbalwedstrijden vanaf het najaar meer klanten met een vaste aansluiting aan zich te kunnen binden. Het telecombedrijf raakte de laatste tijd opnieuw veel van deze klanten kwijt.

1 uur geleden
Opkomst Chinese webshops leidt tot omzetdaling in Europa

BRUSSEL (ANP) - De vijfhonderd grootste Europese webshops hebben vorig jaar een lagere omzet behaald dan het jaar daarvoor. Dit meldt Cross-Border Commerce Europe, een platform voor de Europese onlineretail, in zijn jaarlijkse onderzoek naar de grootste webwinkels van het continent. De omzetdaling komt volgens de studie onder meer door de instabiele economie wereldwijd en door stevige concurrentie van Amerikaanse en opkomende Chinese webshops als Shein en Temu.

1 uur geleden
Eneco stopt met 'sneller klimaatneutraal'-claim na aandringen ACM

DEN HAAG (ANP) - Energieleverancier Eneco stopt met het gebruik van de slogan "sneller klimaatneutraal" in hun reclames na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die claim kan voor onduidelijkheid zorgen bij consumenten over de specifieke duurzaamheidsvoordelen van producten van Eneco, aldus de marktwaakhond. Daarmee is die mogelijk misleidend.

1 uur geleden
Bouwer BAM hard onderuit op Damrak na resultaten

AMSTERDAM (ANP) - BAM ging donderdag hard onderuit op de Amsterdamse beurs na tegenvallende resultaten. De grootste bouwer van Nederland zag de omzet en winst dalen in het eerste kwartaal. Ook blijven de marktomstandigheden volgens BAM op korte termijn uitdagend als gevolg van hogere rente en politieke onzekerheden. Het aandeel werd bijna 17 procent lager gezet.

2 uur geleden
Maersk verwacht verbetering wereldwijde containerhandel

KOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De vooruitzichten voor de wereldwijde containerhandel verbeteren, ondanks de verstoringen door de aanvallen van schepen door Houthi-rebellen in de Rode Zee. Het Deense Maersk, een van de grootste containerrederijen ter wereld, heeft donderdag bij zijn kwartaalcijfers de vooruitzichten voor de handel in positieve zin aangescherpt.

2 uur geleden
VodafoneZiggo verliest opnieuw veel klanten met vaste aansluiting

UTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo is in het eerste kwartaal van dit jaar 26.600 consumenten met een vaste aansluiting als klant kwijtgeraakt. Dat komt onder meer door de sterke concurrentie op die markt. Het aantal zakelijke klanten met internetaansluitingen steeg met 3100.

2 uur geleden