'Conducteurs bezorgd over agressief gedrag door coronaregels'
DEN HAAG (ANP) - Conducteurs en machinisten zijn bezorgd over agressief gedrag van reizigers en de slechte naleving van de coronamaatregelen in de trein. Dat meldt NU.nl op basis van gesprekken die de nieuwswebsite voerde met meerdere conducteurs. Een nieuwe rondgang van vakbond CNV lijkt het beeld te bevestigen.
Ruim de helft van de ondervraagde conducteurs zegt agressie in de trein of op perrons ervaren te hebben. Discussies vinden vooral vaak plaats wanneer reizigers worden aangesproken op het niet naleven van de mondkapjesplicht.
Ook tussen reizigers onderling vinden geregeld discussies plaats over het wel of niet dragen van een mondkapje en het houden van voldoende afstand. Bijna driekwart van de ondervraagde conducteurs geeft aan dat reizigers er vaak geen begrip voor hebben dat er niet altijd afstand kan worden gehouden.
Maatregelen
Een woordvoerder van de NS erkent dat reizigers vaker agressief worden naarmate de maatregelen langer duren. Voor een deel komt dat volgens het bedrijf door het handhaven van de maatregelen. "Dat kan inderdaad wel eens voor confrontaties zorgen", aldus de woordvoerder. Eerder dit jaar meldde de NS dat het aantal incidenten met agressie tegen het personeel in 2020 licht was gedaald. Dat stond echter niet in verhouding met de daling van het aantal reizigers vanwege de coronapandemie.
Slechts een kwart van de conducteurs zegt bij hun werkgever melding te hebben gedaan van agressief gedrag. "Opvallend", zegt CNV-bestuurder Ike Wiersinga tegen NU.nl, "want uit de peiling blijkt dat er veel meer incidenten zijn. Die worden dus niet gemeld en blijven onder de radar."
Meer uit Binnenland
SCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
35 minuten geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
41 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
1 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
4 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
5 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
6 uur geleden