
Concept-wegenplan gemeente Kapelle klaar
KAPELLE - Het concept-wegenplan voor de gemeente Kapelle is klaar. Tot en met 31 januari kunnen belanghebbenden hierop reageren. Op basis van de reacties past Kapelle het plan in het eerste kwartaal van 2021 waar nodig aan en daarna maakt ze het definitief.In het wegenplan beschrijft de gemeente de gewenste functie van wegen en straten, zoals de maximumsnelheid. Er staat ook in op welke plekken ze aanpassingen wil doen, bijvoorbeeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Bewoners, ondernemers en organisaties in de gemeente konden, onder meer via een enquête, meedenken over het nieuwe beleid. Zij hebben nu ook de mogelijkheid om hun mening te geven over het concept.Kapelle en Biezelinge
220 van de in totaal 287 reacties op de enquête komen uit Kapelle en Biezelinge, staat in het concept. ‘De meeste opmerkingen gaan over de verkeerssituatie op de kruising van de Ooststraat met de Biezelingsestraat en het Kerkplein.’ Hier komen ontsluitende routes bij elkaar. ‘De reacties gaan veelal over de verkeersdrukte. Er is autoverkeer en langzaam verkeer uit verschillende richtingen, waardoor de doorstroming op drukke momenten in het geding is en de situatie onoverzichtelijk wordt.’ Daarnaast staat er onder meer in het concept dat de gemeente de haalbaarheid en effectiviteit van een nieuwe ontsluiting van Kapelle onderzoekt, om de drukke doorgaande straten in het dorp te ontlasten. ‘Verkeer van en naar Wemeldinge rijdt door Kapelle en verkeer uit de noordelijke delen van Kapelle rijdt noodgedwongen via de bebouwde kom, omdat er geen goed alternatief is buiten de kom om.’ Hiervoor heeft de gemeente in het plan nog geen oplossing.
Wemeldinge
‘In Wemeldinge heeft onder meer het te hard rijden op de Bonzijweg, Boulevard, Chezeeweg, Spoorlaan en Binnendijk de aandacht.’ In de enquête is meermaals de snelheid van auto’s in de Dorpsstraat, het onoverzichtelijke kruispunt van de Chezeeweg met Spoorlaan en de snelheid bij de kruispunten van de Kanaalweg, Boulevard en Bonzijweg genoemd. Van de Binnendijk wil Kapelle een aantrekkelijke route voor al het verkeer maken. ‘Het snelheidsverschil tussen auto’s, die zestig kilometer per uur mogen, en het langzaam verkeer is te groot en voetgangers hebben geen eigen plek, maar lopen op de weg en in de berm.’
Schore en Eversdijk
Inwoners van Schore noemen de veiligheid van de Nieuwe Schoorseweg het meeste in de vragenlijst, omdat er zowel fietsers als gemotoriseerd verkeer rijdt en de weg niet verlicht is. De gemeente kijkt met waterschap Scheldestromen, beheerder van de weg, naar oplossingen hiervoor. Om te voorkomen dat verkeer van en naar de glastuinbouw gebruik maakt van de ‘s-Gravenpolderse Oudedijk en route over Eversdijk naar Vierwegen, vervalt de aansluiting van de Kreekweg op de ‘s-Gravenpolderse Oudedijk, staat in het plan. Ook is de afsluiting van de Kreekweg bij de ‘s-Gravenpolderse Oudedijk niet effectief, staat in het concept. De gemeente kijkt naar een permanente fysieke afsluiting, tegen verkeersoverlast in Eversdijk.
Het concept-wegenplan is te lezen via www.kapelle.nl/wegenplan. Reageren kan door uiterlijk 31 januari te mailen naar [email protected].
Meer uit Reimerswaal
KAMPERLAND - De zon schijnt heerlijk boven Neeltje Jans terwijl sportvissers hun hengels klaarmaken aan boord van de Quo Vadis. De sportvisboot deint zachtjes op het water hier in de Zeeuwse Voordelta, grofweg tussen Kamperland en Oostkapelle. De zee is kalm op deze donderdag 10 juli. Onder het oppervlak speelt zich iets af wat maar weinig mensen weten: dit stukje Zeeuwse zee is een kraamkamer voor haaien.
1 dag geledenGOES - De brommobiel - ook wel het 45-kilometerautootje genoemd - is in opmars in Nederland, en Zeeland blijft daarin niet achter. Met name in Goes, maar ook in Reimerswaal, Kapelle en Tholen groeit het aantal brommobielen opvallend hard. Dat blijkt uit een analyse van mobiliteitsplatform MicroMobiel.nl op basis van recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
1 dag geledenKAPELLE - De gemeente Kapelle heeft het grasland op de kruising van de Handelsweg en de Nijverheidsweg op bedrijventerrein De Smokkelhoek aangewezen als definitieve locatie voor de kleinschalige noodopvang van asielzoekers. Daarmee is de locatiekeuze nu officieel rond. Op deze plek zullen maximaal 81 asielzoekers worden opgevangen voor een periode van maximaal dertien maanden.
2 dagen geledenKRUININGEN/WAARDE - De nieuwe kinderburgemeester van de gemeente Reimerswaal is bekend. Ralph Harthoorn uit Waarde werd afgelopen week uit 18 kandidaten gekozen. Ralph is 10 jaar en zit op de christelijke basisschool D'n Akker.
3 dagen geledenREIMERSWAAL - De gemeente Reimerswaal maakt zich zorgen over de kosten in de jeugdzorg en de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Die kosten stijgen al jaren, en in de toekomst verwacht de gemeente dat dit alleen maar meer wordt. Tegelijkertijd krijgen gemeenten vanaf 2028 minder geld van de landelijke overheid. Dat staat in de nieuwste Kadernota, waarin de plannen voor de komende jaren staan.
3 dagen geledenKAPELLE - De Europese Raad heeft besloten de Richtlijn Tijdelijke Bescherming met één jaar te verlengen tot 4 maart 2027. Dit betekent dat Oekraïense vluchtelingen recht blijven houden op verblijf, werk, huisvesting, zorg en onderwijs zonder een asielaanvraag. De Europese Raad zal dit besluit tijdens een van zijn komende zittingen formeel goedkeuren. Voor Gemeente Kapelle houdt dit in dat we onze opvang en ondersteuning voortzetten. Het ministerie heeft toegezegd financiële garanties te bieden zolang de opvangtaak voor Oekraïense vluchtelingen geldt, plus één extra jaar na afloop van de richtlijn.Dit geeft ons de zekerheid dat we de gemaakte afspraken over de opvang kunnen blijven nakomen. Dit is positief voor de afspraken die we hebben gemaakt met betrekking tot de opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden in Kapelle. Door de verlenging van de RTB en de bijbehorende financiële garantie, is het financiële risico - waarover we u in het voorstel van maart 2024 over het beschikbaar stellen van budget hebben geïnformeerd - aanzienlijk verminderd. De huidige huurafspraken zijn namelijk geldig tot oktober 2027.Toch blijft het maken van lange termijnplannen met financiële dekking, langer dan twee jaar, onzeker voor gemeenten. Dit komt doordat de verlenging van de richtlijn telkens voor een beperkte periode wordt vastgesteld en afhankelijk is van de ontwikkelingen in Oekraïne en de besluitvorming op EU-niveau. Daarnaast kan de hoogte van het normbedrag, dat wij ontvangen voor de opvang van vluchtelingen, tussentijds worden aangepast. De Rijksoverheid werkt ondertussen aan een exit strategie voor een geleidelijke afbouw van de tijdelijke bescherming. Hierbij wordt gekeken naar alternatieve verblijfsstatussen en de mogelijke terugkeer van vluchtelingen naar Oekraïne zodra de situatie dat toelaat. Ondanks deze inspanningen blijven veel details nog onduidelijk, wat het voor gemeenten moeilijk maakt om lange termijnplannen met volledige financiële zekerheid te maken.
4 dagen geleden