Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

DEN HAAG (ANP) - NN ziet een grote toekomst weggelegd voor de kunstmatige intelligentie (AI) achter ChatGPT in de verzekeringsbranche. Op dit moment hebben zo'n 4000 medewerkers van de Nederlandse verzekeraar toegang tot een versie van de chatbot die OpenAI ontwikkelde. Die helpt onder andere het werk in callcenters te vergemakkelijken, maar volgens topman David Knibbe zijn er meer toepassingen mogelijk.

Medewerkers in callcenters van NN gebruiken ChatGPT onder andere voor het maken van aantekeningen na ieder gesprek. De chatbot maakt dan een samenvatting van het gesprek, die de medewerker uiteindelijk controleert. "Dat was hiervoor een klus van zo'n drieënhalve minuut, dus het scheelt op jaarbasis 7 miljoen minuten. Maar het helpt ook bij het maken van analyses over een betere dienstverlening", zei Knibbe in een toelichting op de halfjaarcijfers.

ChatGPT baarde het afgelopen jaar veel opzien, omdat het een vorm van AI gebruikt die veel verder ging dan eerdere modellen die beschikbaar waren voor het grote publiek. Zo kan de chatbot op basis van enkele aanwijzingen zelf teksten schrijven die nauwelijks te onderscheiden zijn van door mensen gecreëerd werk.

Efficiëntieslagen maken

Knibbe denkt dat het gebruik van AI op meerdere vlakken zal groeien in de verzekeringsbranche, waar bedrijven door de concurrentiedruk altijd op zoek zijn naar efficiëntieslagen. Zo is het platform achter ChatGPT volgens de NN-topman erg goed in helpen bij het schrijven van softwarecodes.

Een ander gebied zou het verwerken van claims kunnen zijn. NN probeerde net als andere verzekeraars het afhandelen van schadeclaims voor een groot deel te automatiseren via een proces dat "straight through processing" heet. "Maar tot nu toe gebeurde dat zonder veel succes. Mogelijk bieden AI-functies betere manieren om claims te verwerken."

Voorloper

NN loopt volgens Knibbe in Nederland voorop met het gebruik van ChatGPT, waar medewerkers in een eigen beveiligde digitale omgeving toegang toe hebben. Naast callcentermedewerkers gaat het ook om personeel dat nagaat waar het AI-platform nog meer van nut kan zijn.

De verzekeraar werkte met Microsoft aan een versie die was toegespitst op de Nederlandse taal. NN benadrukt dat de versie losstaat van de openbare versie van ChatGPT, dus ook niet werkt met data over alle zoekopdrachten die mensen invoeren in de gratis versie. Eerder spraken privacytoezichthouders hun zorgen uit om de manier waarop OpenAI zijn systemen traint met gegevens van gebruikers.

Meer uit Financieel

Heerts en Asscher noemen grotere bevoegdheid bij FNV essentieel

AMSTERDAM (ANP) - Een grotere bevoegdheid voor tijdelijk toezichthouders Ton Heerts en Lodewijk Asscher is essentieel om de impasse binnen vakbond FNV te doorbreken. Dat hebben de twee vrijdag betoogd bij de ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam.

40 minuten geleden
Wingtech beschuldigt Nexperia van bouwen andere toeleveringsketen

BEIJING (ANP/RTR) - De Chinese eigenaar van Nexperia heeft de Nederlandse tak van de chipmaker vrijdag beschuldigd van samenzwering om een niet-Chinese toeleveringsketen op te zetten. Ook beweerde eigenaar Wingtech dat Nexperia Nederland het moederbedrijf permanent van zijn controle wil ontdoen.

41 minuten geleden
Ook Vitens verhoogt drinkwaterprijs voor nodige investeringen

ZWOLLE (ANP) - Ook Vitens verhoogt volgend jaar de prijs van zijn drinkwater. Voor klanten van het drinkwaterbedrijf gaat de rekening over een heel jaar gemiddeld met zo'n 9 euro omhoog. Andere waterbedrijven hadden al bekendgemaakt de prijs te verhogen, omdat ze het extra geld nodig hebben voor investeringen die het gevolg zijn van toegenomen gebruik, klimaatverandering en vervuiling.

2 uur geleden
Adviseur Hoge Raad bezorgt gokkers die geld terug willen domper

DEN HAAG (ANP) - Een belangrijke adviseur van de Hoge Raad denkt niet dat Nederlanders die grote sommen verloren aan illegale onlinecasino's hun geld terug kunnen krijgen. De conclusie van de advocaat-generaal is waarschijnlijk een grote domper voor de duizenden Nederlanders die via claimzaken hun verliezen terug willen vorderen bij goksites. De hoogste rechter volgt vaak het advies van de advocaat-generaal.

3 uur geleden
Merz wil herziening EU-verbod op verbrandingsmotor in auto's

BRUSSEL (ANP/DPA) - Duitsland gaat er bij de Europese Unie op aandringen het verbod op productie van auto's met verbrandingsmotoren te herzien. Duitse bondskanselier Friedrich Merz zal hierover een brief schrijven aan de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen.

3 uur geleden
EU mogelijk strenger voor advertentie- en kaartendiensten Apple

BRUSSEL (ANP/RTR) - De Europese Commissie heeft aangegeven dat Apple Ads en Apple Maps waarschijnlijk aan de criteria voldoen om als zogenoemde poortwachters te worden beschouwd. Als dat het geval is, legt Brussel de onderdelen van het Amerikaanse techbedrijf strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA).

3 uur geleden
Grootste derivatenbeurs ter wereld kampt met storing

SINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De handel in futures en opties op de Chicago Mercantile Exchange (CME) is vrijdag stilgelegd vanwege een technisch probleem in de datacenters. Dat bevestigde een woordvoerder van CME Group. Het Amerikaanse bedrijf exploiteert de grootste derivatenbeurs ter wereld.

3 uur geleden