Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

DEN HAAG (ANP) - NN ziet een grote toekomst weggelegd voor de kunstmatige intelligentie (AI) achter ChatGPT in de verzekeringsbranche. Op dit moment hebben zo'n 4000 medewerkers van de Nederlandse verzekeraar toegang tot een versie van de chatbot die OpenAI ontwikkelde. Die helpt onder andere het werk in callcenters te vergemakkelijken, maar volgens topman David Knibbe zijn er meer toepassingen mogelijk.

Medewerkers in callcenters van NN gebruiken ChatGPT onder andere voor het maken van aantekeningen na ieder gesprek. De chatbot maakt dan een samenvatting van het gesprek, die de medewerker uiteindelijk controleert. "Dat was hiervoor een klus van zo'n drieënhalve minuut, dus het scheelt op jaarbasis 7 miljoen minuten. Maar het helpt ook bij het maken van analyses over een betere dienstverlening", zei Knibbe in een toelichting op de halfjaarcijfers.

ChatGPT baarde het afgelopen jaar veel opzien, omdat het een vorm van AI gebruikt die veel verder ging dan eerdere modellen die beschikbaar waren voor het grote publiek. Zo kan de chatbot op basis van enkele aanwijzingen zelf teksten schrijven die nauwelijks te onderscheiden zijn van door mensen gecreëerd werk.

Efficiëntieslagen maken

Knibbe denkt dat het gebruik van AI op meerdere vlakken zal groeien in de verzekeringsbranche, waar bedrijven door de concurrentiedruk altijd op zoek zijn naar efficiëntieslagen. Zo is het platform achter ChatGPT volgens de NN-topman erg goed in helpen bij het schrijven van softwarecodes.

Een ander gebied zou het verwerken van claims kunnen zijn. NN probeerde net als andere verzekeraars het afhandelen van schadeclaims voor een groot deel te automatiseren via een proces dat "straight through processing" heet. "Maar tot nu toe gebeurde dat zonder veel succes. Mogelijk bieden AI-functies betere manieren om claims te verwerken."

Voorloper

NN loopt volgens Knibbe in Nederland voorop met het gebruik van ChatGPT, waar medewerkers in een eigen beveiligde digitale omgeving toegang toe hebben. Naast callcentermedewerkers gaat het ook om personeel dat nagaat waar het AI-platform nog meer van nut kan zijn.

De verzekeraar werkte met Microsoft aan een versie die was toegespitst op de Nederlandse taal. NN benadrukt dat de versie losstaat van de openbare versie van ChatGPT, dus ook niet werkt met data over alle zoekopdrachten die mensen invoeren in de gratis versie. Eerder spraken privacytoezichthouders hun zorgen uit om de manier waarop OpenAI zijn systemen traint met gegevens van gebruikers.

Meer uit Financieel

EasyJet-directeur ziet benadeelde opstappers op Schiphol

AMSTERDAM (ANP) - In Nederland opstappende passagiers op Schiphol worden benadeeld ten opzichte van overstappers op de luchthaven, vindt easyJet-directeur William Vet. De landendirecteur voor Nederland wijst op de sterk gestegen kosten voor het gebruik van de luchthaven en de Nederlandse vliegbelastingen. Die drukken zwaarder op vluchten voor vertrekkers vanuit Nederland.

59 minuten geleden
Vakbond FNV: banenverlies ABN AMRO 'ronduit schokkend'

AMSTERDAM (ANP) - Vakbond FNV noemt het grote banenverlies bij ABN AMRO "ronduit schokkend". Ook is het volgens FNV-bestuurder Arne Gorter "onbegrijpelijk dat een bank die jaar op jaar miljardenwinst boekt opnieuw op zo'n grote schaal in haar personeel wil snijden".

1 uur geleden
CNV: ABN AMRO trakteert werknemers op 'onaangename verrassing'

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO trakteert de werknemers op een "onaangename verrassing" met de mededeling dat de komende jaren duizenden banen worden geschrapt. Dat zegt onderhandelaar Arthur Bot van vakbond CNV. "Een massa-ontslag, vooral gedreven door winstgroei."

2 uur geleden
EasyJet profiteert van populariteit eigen reisorganisatie

LONDEN (ANP) - EasyJet heeft in het afgelopen boekjaar de omzet en winst verhoogd. Daarbij profiteerde de budgetluchtvaartmaatschappij van zijn snelgroeiende divisie die complete vakanties aanbiedt. Die presteerde zo goed dat easyJet zijn winstdoel voor dit onderdeel in 2030 heeft verhoogd.

3 uur geleden
ABN AMRO gelooft dat AI werk van personeel kan overnemen

AMSTERDAM (ANP) - Topvrouw Marguerite Bérard van ABN AMRO denkt dat kunstmatige intelligentie (AI) werk van medewerkers kan overnemen. Volgens haar treft de grote reorganisatie die de bank dinsdag aankondigde daarom vooral ondersteunend personeel, over de gehele breedte van de bank. Bij de klantenservice, de operationele afdeling en het team dat controleert op mogelijk witwassen, wordt de werkgelegenheid met zo'n 35 procent ingekrompen.

3 uur geleden
ABN AMRO stijgt op Damrak na schrappen duizenden banen

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO stond dinsdag bij de winnaars op de Amsterdamse beurs. De bank schrapt de komende jaren duizenden banen om kosten te verminderen en winstgevender te worden. Ook wordt dochteronderneming Alfam, die persoonlijke leningen verstrekt, verkocht aan Rabobank. Het aandeel werd 4 procent hoger gezet en was daarmee de sterkste stijger in de AEX-index.

3 uur geleden
Vakbond De Unie: 'schokgolf' bij ABN AMRO door groot banenverlies

AMSTERDAM (ANP) - Het grote banenverlies bij ABN AMRO zorgt voor een "schokgolf" bij de bank. Dat zegt bestuurder Harma Pethke van vakbond De Unie in een reactie op de bekendmaking dat de komende jaren ruim 5000 banen komen te vervallen. Het banenverlies is onderdeel van een nieuwe strategie van topvrouw Marguerite Bérard van ABN AMRO.

4 uur geleden