Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

DEN HAAG (ANP) - NN ziet een grote toekomst weggelegd voor de kunstmatige intelligentie (AI) achter ChatGPT in de verzekeringsbranche. Op dit moment hebben zo'n 4000 medewerkers van de Nederlandse verzekeraar toegang tot een versie van de chatbot die OpenAI ontwikkelde. Die helpt onder andere het werk in callcenters te vergemakkelijken, maar volgens topman David Knibbe zijn er meer toepassingen mogelijk.

Medewerkers in callcenters van NN gebruiken ChatGPT onder andere voor het maken van aantekeningen na ieder gesprek. De chatbot maakt dan een samenvatting van het gesprek, die de medewerker uiteindelijk controleert. "Dat was hiervoor een klus van zo'n drieënhalve minuut, dus het scheelt op jaarbasis 7 miljoen minuten. Maar het helpt ook bij het maken van analyses over een betere dienstverlening", zei Knibbe in een toelichting op de halfjaarcijfers.

ChatGPT baarde het afgelopen jaar veel opzien, omdat het een vorm van AI gebruikt die veel verder ging dan eerdere modellen die beschikbaar waren voor het grote publiek. Zo kan de chatbot op basis van enkele aanwijzingen zelf teksten schrijven die nauwelijks te onderscheiden zijn van door mensen gecreëerd werk.

Efficiëntieslagen maken

Knibbe denkt dat het gebruik van AI op meerdere vlakken zal groeien in de verzekeringsbranche, waar bedrijven door de concurrentiedruk altijd op zoek zijn naar efficiëntieslagen. Zo is het platform achter ChatGPT volgens de NN-topman erg goed in helpen bij het schrijven van softwarecodes.

Een ander gebied zou het verwerken van claims kunnen zijn. NN probeerde net als andere verzekeraars het afhandelen van schadeclaims voor een groot deel te automatiseren via een proces dat "straight through processing" heet. "Maar tot nu toe gebeurde dat zonder veel succes. Mogelijk bieden AI-functies betere manieren om claims te verwerken."

Voorloper

NN loopt volgens Knibbe in Nederland voorop met het gebruik van ChatGPT, waar medewerkers in een eigen beveiligde digitale omgeving toegang toe hebben. Naast callcentermedewerkers gaat het ook om personeel dat nagaat waar het AI-platform nog meer van nut kan zijn.

De verzekeraar werkte met Microsoft aan een versie die was toegespitst op de Nederlandse taal. NN benadrukt dat de versie losstaat van de openbare versie van ChatGPT, dus ook niet werkt met data over alle zoekopdrachten die mensen invoeren in de gratis versie. Eerder spraken privacytoezichthouders hun zorgen uit om de manier waarop OpenAI zijn systemen traint met gegevens van gebruikers.

Meer uit Financieel

Staatskrant China: onderschat tegenreacties rond Nexperia niet

BEIJING (ANP) - Nederland moet niet onderschatten welke tegenmaatregelen China kan nemen na de ingreep bij de Nijmeegse chipmaker Nexperia, schrijft een Chinese staatskrant. Nederland gebruikte onlangs een oude wet om beslissingen bij Nexperia te kunnen tegenhouden of terugdraaien. De door de Chinese Communistische Partij geleide krant Global Times noemt dat "buitengewoon schandelijk".

18 minuten geleden
Sterke toename zware cyberaanvallen in Verenigd Koninkrijk

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Het Verenigd Koninkrijk heeft te maken met een sterke stijging van zware cyberaanvallen, waarvan onder meer grote bedrijven als autobouwer Jaguar Land Rover en warenhuisketen Marks & Spencer doelwit werden. Volgens de Britse cyberautoriteiten moeten bedrijven en organisaties beter voorbereid zijn door bijvoorbeeld zaken op papier te zetten of informatie offline op te slaan.

18 minuten geleden
Navigatiedienstverlener TomTom weer winstgevend in derde kwartaal

AMSTERDAM (ANP) - Navigatiedienstverlener TomTom heeft weer winst gemaakt in het derde kwartaal. De nettowinst over de maanden juli tot en met september bedroeg ruim 9 miljoen euro, tegen een verlies van ruim 4 miljoen euro een jaar eerder. In vergelijking met vorig jaar gaf TomTom minder uit aan onderzoek en ontwikkeling en verkoop en marketing, waardoor de kosten dit jaar lager uitvielen.

59 minuten geleden
Helft Nederlanders ontevreden over woningaanbod in hun regio

DEN HAAG (ANP) - De helft van de volwassenen in Nederland is ontevreden over het woningaanbod in hun regio. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van het meest recente onderzoek Belevingen.

2 uur geleden
Veel meer goud en zilver ingewisseld door hoge prijzen

DEN HAAG (ANP) - Goud- en zilverwisselaars hebben het veel drukker dan anders nu de prijzen van edelmetalen in rap tempo stijgen. In de winkels van OudGoud.nl is het aantal afspraken verdubbeld ten opzichte van begin dit jaar. Goudwisselkantoor spreekt van een kwart meer inkopen dan een jaar geleden.

8 uur geleden
Datingapp Grindr fors hoger op positief Wall Street

NEW YORK (ANP) - Homodatingapp Grindr schoot maandag omhoog op Wall Street na een bericht dat grootaandeelhouders het bedrijf van de beurs willen halen. Volgens nieuwssite Semafor zijn Raymond Zage en James Lu, die samen meer dan 60 procent van Grindr in handen hebben, in gesprek om de financiering rond te krijgen voor een volledige overname van het bedrijf. Het aandeel Grindr eindigde bijna 11 procent hoger, de grootste koerssprong van het bedrijf in meer dan een jaar.

10 uur geleden
Staking treft 48.000 reizigers op Brussels Airport

BRUSSEL (ANP/BELGA) - In totaal worden bijna 48.000 passagiers gedupeerd door de stakingsactie op Brussels Airport dinsdag, zegt een woordvoerder van de Belgische luchthaven. Volgens hem is ongeveer de helft van de aankomende vluchten geannuleerd.

12 uur geleden