Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

DEN HAAG (ANP) - NN ziet een grote toekomst weggelegd voor de kunstmatige intelligentie (AI) achter ChatGPT in de verzekeringsbranche. Op dit moment hebben zo'n 4000 medewerkers van de Nederlandse verzekeraar toegang tot een versie van de chatbot die OpenAI ontwikkelde. Die helpt onder andere het werk in callcenters te vergemakkelijken, maar volgens topman David Knibbe zijn er meer toepassingen mogelijk.

Medewerkers in callcenters van NN gebruiken ChatGPT onder andere voor het maken van aantekeningen na ieder gesprek. De chatbot maakt dan een samenvatting van het gesprek, die de medewerker uiteindelijk controleert. "Dat was hiervoor een klus van zo'n drieënhalve minuut, dus het scheelt op jaarbasis 7 miljoen minuten. Maar het helpt ook bij het maken van analyses over een betere dienstverlening", zei Knibbe in een toelichting op de halfjaarcijfers.

ChatGPT baarde het afgelopen jaar veel opzien, omdat het een vorm van AI gebruikt die veel verder ging dan eerdere modellen die beschikbaar waren voor het grote publiek. Zo kan de chatbot op basis van enkele aanwijzingen zelf teksten schrijven die nauwelijks te onderscheiden zijn van door mensen gecreëerd werk.

Efficiëntieslagen maken

Knibbe denkt dat het gebruik van AI op meerdere vlakken zal groeien in de verzekeringsbranche, waar bedrijven door de concurrentiedruk altijd op zoek zijn naar efficiëntieslagen. Zo is het platform achter ChatGPT volgens de NN-topman erg goed in helpen bij het schrijven van softwarecodes.

Een ander gebied zou het verwerken van claims kunnen zijn. NN probeerde net als andere verzekeraars het afhandelen van schadeclaims voor een groot deel te automatiseren via een proces dat "straight through processing" heet. "Maar tot nu toe gebeurde dat zonder veel succes. Mogelijk bieden AI-functies betere manieren om claims te verwerken."

Voorloper

NN loopt volgens Knibbe in Nederland voorop met het gebruik van ChatGPT, waar medewerkers in een eigen beveiligde digitale omgeving toegang toe hebben. Naast callcentermedewerkers gaat het ook om personeel dat nagaat waar het AI-platform nog meer van nut kan zijn.

De verzekeraar werkte met Microsoft aan een versie die was toegespitst op de Nederlandse taal. NN benadrukt dat de versie losstaat van de openbare versie van ChatGPT, dus ook niet werkt met data over alle zoekopdrachten die mensen invoeren in de gratis versie. Eerder spraken privacytoezichthouders hun zorgen uit om de manier waarop OpenAI zijn systemen traint met gegevens van gebruikers.

Meer uit Financieel

Eigen Huis: woonlasten voor het eerst boven de 1000 euro

AMERSFOORT (ANP) - Huiseigenaren betalen volgend jaar gemiddeld 3,9 procent hogere gemeentelijke woonlasten, meldt Vereniging Eigen Huis (VEH) op basis van een steekproef onder 106 gemeenten. De aanslag voor onroerendezaakbelasting (OZB), riool- en afvalstoffenheffing komt in 2026 gemiddeld uit op 1001 euro per huishouden en gaat daarmee voor het eerst de grens van 1000 euro over.

25 minuten geleden
Ford staakt productie van grotere elektrische auto's

DETROIT (ANP/RTR) - Het Amerikaanse autoconcern Ford Motor trekt zich grotendeels terug uit de productie van grote elektrische voertuigen. Het bedrijf moet een afschrijving doen van 19,5 miljard dollar (16,7 miljard euro) om de activiteiten te beëindigen, verspreid over meerdere jaren. Ford zet nu sterk in op benzine- en hybrideauto's en verwacht op termijn duizenden mensen aan te nemen.

7 uur geleden
Amerikaanse beurzen sluiten lager, techaandelen weer onder druk

NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse aandelenmarkten leverden maandag hun openingswinsten al snel weer in en sloten lager. Technologieaandelen stonden, net als vorige week, onder druk door zorgen over hoge waarderingen in de AI-sector die opnieuw de kop opstaken.

8 uur geleden
Beslissing ondernemingskamer over FNV mogelijk woensdag

DEN HAAG (ANP) - De ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam krijgt naar verwachting woensdag het laatste woord over het ingrijpen bij FNV. De vakbond kreeg eerder tot 17 december de tijd om met een definitief hervormingsplan te komen na de ontstane bestuurscrisis. Ook na een vergadering van het Ledenparlement van FNV over de kwestie maandagavond lijkt er nog geen oplossing.

8 uur geleden
Pensioenfonds PME stopt samenwerking met Amerikaanse BlackRock

DEN HAAG (ANP) - PME, het pensioenfonds voor de metaal- en technologische industrie, heeft een jarenlange samenwerking met de Amerikaanse vermogensbeheerder BlackRock beëindigd. De vermogensbeheerder zou zich niet genoeg inspannen op het gebied van onder meer klimaat en duurzaamheid.

11 uur geleden
AEX toont herstel, dataleveranciers en Magnum Ice Cream in trek

AMSTERDAM (ANP) - De AEX, de belangrijkste beursindex van Amsterdam, herstelde maandag gedeeltelijk van de verliezen van afgelopen vrijdag. Nieuwkomer The Magnum Ice Cream Company was de sterkste stijger bij de hoofdfondsen en won 6,6 procent. Ook de dataleveranciers Wolters Kluwer en RELX, die dit jaar flink in waarde zijn gedaald, waren gewild. Ze werden respectievelijk 3,4 en 2,3 procent meer waard.

12 uur geleden
Econoom: prijzen eieren en kippenvlees zullen minder hard stijgen

DEN HAAG (ANP) - De prijzen voor eieren en kippenvlees in supermarkten zullen de komende jaren waarschijnlijk niet meer zo hard stijgen door de vogelgriep als nu. Dit verwacht econoom pluimveehouderij Nico Bondt van Wageningen University & Research (WUR). Hij denkt dat de vogelgriep wel blijft zorgen voor een krap aanbod.

13 uur geleden