Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet

DEN HAAG (ANP) - NN ziet een grote toekomst weggelegd voor de kunstmatige intelligentie (AI) achter ChatGPT in de verzekeringsbranche. Op dit moment hebben zo'n 4000 medewerkers van de Nederlandse verzekeraar toegang tot een versie van de chatbot die OpenAI ontwikkelde. Die helpt onder andere het werk in callcenters te vergemakkelijken, maar volgens topman David Knibbe zijn er meer toepassingen mogelijk.

Medewerkers in callcenters van NN gebruiken ChatGPT onder andere voor het maken van aantekeningen na ieder gesprek. De chatbot maakt dan een samenvatting van het gesprek, die de medewerker uiteindelijk controleert. "Dat was hiervoor een klus van zo'n drieënhalve minuut, dus het scheelt op jaarbasis 7 miljoen minuten. Maar het helpt ook bij het maken van analyses over een betere dienstverlening", zei Knibbe in een toelichting op de halfjaarcijfers.

ChatGPT baarde het afgelopen jaar veel opzien, omdat het een vorm van AI gebruikt die veel verder ging dan eerdere modellen die beschikbaar waren voor het grote publiek. Zo kan de chatbot op basis van enkele aanwijzingen zelf teksten schrijven die nauwelijks te onderscheiden zijn van door mensen gecreëerd werk.

Efficiëntieslagen maken

Knibbe denkt dat het gebruik van AI op meerdere vlakken zal groeien in de verzekeringsbranche, waar bedrijven door de concurrentiedruk altijd op zoek zijn naar efficiëntieslagen. Zo is het platform achter ChatGPT volgens de NN-topman erg goed in helpen bij het schrijven van softwarecodes.

Een ander gebied zou het verwerken van claims kunnen zijn. NN probeerde net als andere verzekeraars het afhandelen van schadeclaims voor een groot deel te automatiseren via een proces dat "straight through processing" heet. "Maar tot nu toe gebeurde dat zonder veel succes. Mogelijk bieden AI-functies betere manieren om claims te verwerken."

Voorloper

NN loopt volgens Knibbe in Nederland voorop met het gebruik van ChatGPT, waar medewerkers in een eigen beveiligde digitale omgeving toegang toe hebben. Naast callcentermedewerkers gaat het ook om personeel dat nagaat waar het AI-platform nog meer van nut kan zijn.

De verzekeraar werkte met Microsoft aan een versie die was toegespitst op de Nederlandse taal. NN benadrukt dat de versie losstaat van de openbare versie van ChatGPT, dus ook niet werkt met data over alle zoekopdrachten die mensen invoeren in de gratis versie. Eerder spraken privacytoezichthouders hun zorgen uit om de manier waarop OpenAI zijn systemen traint met gegevens van gebruikers.

Meer uit Financieel

Sterkste verbetering consumentenvertrouwen in bijna 4,5 jaar

DEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.

15 minuten geleden
Jongeren sturen 1 tot 3 keer per maand een Tikkie naar ouders

AMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.

15 minuten geleden
Verzuim op de werkvloer in oktober gestegen naar 5 procent

DEN BOSCH (ANP) - Het verzuim op de werkvloer is in oktober gestegen naar 5 procent, vergeleken met 4,7 procent in september. Dit is ten opzichte van oktober vorig jaar(4,9 procent) een lichte stijging, blijkt uit cijfers van arbodienstverleners ArboNed en HumanCapitalCare, die samen bijna 1 miljoen werknemers ondersteunen.

17 minuten geleden
Meer nieuwbouwwoningen met vergunning, wel minder huizen gebouwd

DEN HAAG (ANP) - Gemeenten hebben in het afgelopen kwartaal meer vergunningen voor nieuwbouwhuizen afgegeven. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat bijna 22.600 nieuwe woningen in het derde kwartaal een vergunning hebben gekregen. Dat zijn er 3100 meer dan een jaar eerder en 2200 meer dan in het tweede kwartaal.

30 minuten geleden
Corporaties kunnen oplopende investeringen niet lang volhouden

DEN HAAG (ANP) - Woningcorporaties waarschuwen dat ze steeds meer tegen hun financiële grenzen aanlopen. "Het financieringsmodel moet tijdig bijgestuurd worden, anders stokt de nieuwbouw", stelt voorzitter Liesbeth Spies van corporatiekoepel Aedes bij de presentatie van jaarcijfers. De voormalige CDA-minister van Binnenlandse Zaken ziet hierin een opdracht voor het nieuwe kabinet.

1 uur geleden
AI-pionier LeCun vertrekt bij Meta en plant nieuwe startup

MENLO PARK (ANP/BLOOMBERG) - Yann LeCun, hoofd kunstmatige intelligentie bij Meta, heeft zijn medewerkers verteld dat hij het socialemediabedrijf eind dit jaar verlaat en een nieuw bedrijf zal starten. LeCun wordt gezien als een pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie.

3 uur geleden
AI-chipbedrijf Nvidia overtreft verwachtingen met omzet en winst

SANTA CLARA (ANP) - Nvidia heeft in het afgelopen kwartaal een 62 procent hogere omzet geboekt dan een jaar eerder. 's Werelds belangrijkste verkoper van AI-chips presteerde daarmee beter dan verwacht. De winst steeg in dezelfde periode met 65 procent.

8 uur geleden