ChatGPT helpt callcenters NN, verzekeraar onderzoekt bredere inzet
DEN HAAG (ANP) - NN ziet een grote toekomst weggelegd voor de kunstmatige intelligentie (AI) achter ChatGPT in de verzekeringsbranche. Op dit moment hebben zo'n 4000 medewerkers van de Nederlandse verzekeraar toegang tot een versie van de chatbot die OpenAI ontwikkelde. Die helpt onder andere het werk in callcenters te vergemakkelijken, maar volgens topman David Knibbe zijn er meer toepassingen mogelijk.
Medewerkers in callcenters van NN gebruiken ChatGPT onder andere voor het maken van aantekeningen na ieder gesprek. De chatbot maakt dan een samenvatting van het gesprek, die de medewerker uiteindelijk controleert. "Dat was hiervoor een klus van zo'n drieënhalve minuut, dus het scheelt op jaarbasis 7 miljoen minuten. Maar het helpt ook bij het maken van analyses over een betere dienstverlening", zei Knibbe in een toelichting op de halfjaarcijfers.
ChatGPT baarde het afgelopen jaar veel opzien, omdat het een vorm van AI gebruikt die veel verder ging dan eerdere modellen die beschikbaar waren voor het grote publiek. Zo kan de chatbot op basis van enkele aanwijzingen zelf teksten schrijven die nauwelijks te onderscheiden zijn van door mensen gecreëerd werk.
Efficiëntieslagen maken
Knibbe denkt dat het gebruik van AI op meerdere vlakken zal groeien in de verzekeringsbranche, waar bedrijven door de concurrentiedruk altijd op zoek zijn naar efficiëntieslagen. Zo is het platform achter ChatGPT volgens de NN-topman erg goed in helpen bij het schrijven van softwarecodes.
Een ander gebied zou het verwerken van claims kunnen zijn. NN probeerde net als andere verzekeraars het afhandelen van schadeclaims voor een groot deel te automatiseren via een proces dat "straight through processing" heet. "Maar tot nu toe gebeurde dat zonder veel succes. Mogelijk bieden AI-functies betere manieren om claims te verwerken."
Voorloper
NN loopt volgens Knibbe in Nederland voorop met het gebruik van ChatGPT, waar medewerkers in een eigen beveiligde digitale omgeving toegang toe hebben. Naast callcentermedewerkers gaat het ook om personeel dat nagaat waar het AI-platform nog meer van nut kan zijn.
De verzekeraar werkte met Microsoft aan een versie die was toegespitst op de Nederlandse taal. NN benadrukt dat de versie losstaat van de openbare versie van ChatGPT, dus ook niet werkt met data over alle zoekopdrachten die mensen invoeren in de gratis versie. Eerder spraken privacytoezichthouders hun zorgen uit om de manier waarop OpenAI zijn systemen traint met gegevens van gebruikers.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De aandelenkoersen op het Damrak gingen maandag over een breed front omlaag, na de stevige verliezen vorige week. Een negatieve start van Wall Street droeg niet bij aan een verbetering van de stemming in Amsterdam.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Een ruime meerderheid van FNV-leden bij sjorbedrijven ILS en Matrans heeft ingestemd met het cao-resultaat voor de sjorders. Een staking van de medewerkers die containers in de haven van Rotterdam losmaken en vastzetten, had vorige maand grote impact, omdat containerschepen niet konden laden en lossen door de acties.
2 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - XPeng, een grote Chinese producent van elektrische auto's, ziet het somber in voor het laatste kwartaal van dit jaar. Volgens het concern staan de verkopen onder druk door een prijzenoorlog op de thuismarkt en groeiende concurrentie.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - Alphabet (plus 4,5 procent) behoorde maandag tot de winnaars op Wall Street. Beleggers reageerden verheugd op het nieuws dat Berkshire Hathaway, de investeringsmaatschappij van superbelegger Warren Buffett, in het afgelopen kwartaal bijna 18 miljoen aandelen van het moederbedrijf van Google en YouTube heeft gekocht. Dat belang was eind september meer dan 4 miljard dollar waard.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Sjaak van der Tak, voormalig voorman van LTO Nederland, wordt de nieuwe voorzitter van de vakgroep Vollegrondsgroenten bij de land- en tuinbouworganisatie. Deze nieuwe vakgroep is opgericht om de belangenbehartiging voor plantaardige sectoren verder te versterken, maakte LTO maandag bekend.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandsche Bank (DNB) voert de komende jaren een reorganisatie door om 10 procent van de kosten te besparen. Door het schrappen van zo'n 60 miljoen euro aan kosten wil de centrale bank dat de begroting in 2030 ongeveer even groot is als nu, ondanks verdere loon- en prijsstijgingen. DNB telt nu ruim 2300 voltijdkrachten.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt voor de historisch hoge standen van aandelenbeurzen in met name de Verenigde Staten. Onder meer door optimisme rond kunstmatige intelligentie (AI) en beter dan verwachte prestaties van de economie zijn op Wall Street sinds begin april winsten van zo'n 20 procent geboekt. Dat brengt volgens DNB-president Olaf Sleijpen risico's met zich mee.
7 uur geleden