
Bunq-topman begrijpt kritiek op klantenservice na fraude
AMSTERDAM (ANP) - Bunq-topman Ali Niknam zegt de kritiek van slachtoffers van phishingfraudeurs op de klantenservice te begrijpen. Onlangs berichtten NOS en NRC dat phishingaanvallen vaak succesvol zouden zijn bij de onlinebank, waarbij gedupeerde klanten ook meldden moeilijk contact te kunnen krijgen met medewerkers van de jonge bank.
"De kritiek gericht op onze klantenservice begrijpen we. Die nemen we graag ter harte. bunq is opgericht met als doel om de gebruiker op de eerste plaats te zetten. Ik vind het daarom ontzettend vervelend sommige mensen teleurgesteld te hebben", schrijft Niknam op netwerkplatform LinkedIn. "We zijn druk bezig met het doorvoeren van verbeteringen en gaan daar de komende tijd nog meer tijd en aandacht aan besteden."
Niknam stelt ook dat bunq contact had met slachtoffers voordat de mediaberichten verschenen. "Voor velen zijn wij nog altijd bezig om geld terug te halen, voor anderen kijken we in hoeverre een coulancevergoeding passend is."
Beveiligingsmaatregelen
NOS haalde experts aan die zeggen dat bepaalde aanvallen bij bunq-klanten waarschijnlijk bij andere banken niet zouden hebben gewerkt. Dat zou komen doordat bij bunq bepaalde beveiligingsmaatregelen ontbreken die andere banken wel hebben.
Niknam stelt dat onlinefraude een maatschappelijk probleem is en niet specifiek een probleem van bunq of de bankensector. Hij verzet zich tegen het beeld dat fraudegevallen vaker bij zijn bedrijf voorkomen. "Zo rapporteerde de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken, red.) in 2023 namelijk een totaal van 10.000 slachtoffers in de bankensector. Bij bunq waren dat er 85. Door het verkeerde beeld dat nu ontstaat, verliest iedereen", schrijft hij.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - De website van de Consumentenbond ligt tijdelijk plat, door de grote drukte van mensen die zich willen aanmelden voor de massaclaim tegen Booking.com. Dat bevestigde een woordvoerster na berichtgeving door verschillende media. Volgens haar wordt hard gewerkt om de site weer in de lucht te krijgen.
21 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Shell stond donderdag bij de stijgers op de Amsterdamse beurs. Het olie- en gasconcern verklaarde geen bod op zijn Britse branchegenoot BP te overwegen en geen gesprekken met BP te hebben gevoerd over een mogelijke overname. Shell reageerde daarmee op berichtgeving van zakenkrant The Wall Street Journal dat het in onderhandeling zou zijn over een overname van BP.
21 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Alle mobiele klanten van telecomprovider Odido zijn weer online, na de grote landelijke storingen met bellen en mobiel internetten op woensdag. Dat meldt een woordvoerder van Odido. Een kleine groep klanten had nog last van de storingen, maar dat is nu dus voorbij.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Nederlandse beleggers zijn in de afgelopen zes maanden negatiever geworden over beleggen in de Verenigde Staten, meldt RaboResearch op basis van een enquête onder 1868 beleggers. De Amerikaanse president Donald Trump wordt door een grote meerderheid van de beleggers genoemd als reden voor hun negatievere blik op de VS.
2 uur geledenTOKIO (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse invoerheffingen op auto's zijn voor Japan onaanvaardbaar, stelt Ryosei Akazawa, de belangrijkste handelsgezant van het land. Volgens hem hebben Japanse bedrijven inmiddels meer dan 60 miljard dollar geïnvesteerd in de Verenigde Staten en 2,3 miljoen lokale banen gecreëerd.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Consumentenbond begint samen met de stichting Consumenten Competition Claims (CCC) een claimprocedure tegen Booking.com om kunstmatig hoge hotelprijzen. De bekende hotelboekingsite heeft volgens de organisaties jarenlang concurrentieregels geschonden, en daarom zou een vergoeding voor consumenten op zijn plaats zijn.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Studenten hebben in het afgelopen studiejaar minder geleend. Ook is hun financiële positie verbeterd, meldt ABN AMRO op basis van transactiedata. Zowel de herinvoering van de basisbeurs als de sterke loongroei van de uurlonen hebben hieraan volgens de bank bijgedragen.
10 uur geleden