Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Bunq neemt extra veiligheidsmaatregelen na phishingfraude

Bunq neemt extra veiligheidsmaatregelen na phishingfraude

AMSTERDAM (ANP) - Onlinebank bunq neemt extra maatregelen tegen phishing, waaronder het uitstellen van betalingen. Bunq kwam de afgelopen weken in het nieuws nadat NOS en NRC hadden onthuld dat phishingaanvallen vaak succesvol zouden zijn bij de onlinebank en dat gedupeerde klanten moeilijk in contact konden komen met de jonge bank.

Door het invoeren van uitgestelde betalingen lijkt het alsof de betaling al is doorgevoerd en het geld is afgeschreven, maar bunq houdt in werkelijkheid de betaling nog 24 uur vast. "Bij twijfel of het vermoeden van onraad heeft de gebruiker de tijd om de betaling in de app alsnog te annuleren", licht de bank toe. Bunq komt ook met een nieuwe beveiligingsfunctie om frauduleuze software op te sporen.

Volgens de bank waren er vorig jaar in totaal 85 slachtoffers van helpdeskfraude en phishing bij bunq. "Elk slachtoffer is er één te veel, daarom werken we continu aan verbeteringen", schrijft de bank in een mail aan haar klanten. Bunq heeft naar eigen zeggen ook het proces rondom coulancevergoedingen versneld en vereenvoudigd.

Geen persoonlijk contact

De Consumentenbond is blij dat bunq een zogeheten afkoelperiode invoert wanneer de klant zijn limiet voor overboekingen verhoogt, inlogt op een nieuw apparaat of bij een betaling naar een nieuw rekeningnummer. Directeur Sandra Molenaar denkt dat de maatregel veel schade gaat voorkomen. Ze merkt wel op dat de meeste andere banken enkele jaren geleden al een afkoelperiode invoerden als klanten hun overboeklimiet verhogen.

Volgens de Consumentenbond kwamen de afgelopen maand veel klachten binnen van klanten die na de oplichting geen persoonlijk contact kregen met de bank. Maar volgens de bond past bunq niks aan in zijn telefonische bereikbaarheid. "We begrijpen dat bunq een digitale bank is en ook op een digitale wijze communiceert, maar in sommige gevallen moet je gewoon een mens kunnen spreken. Hier is bunq echt de mist ingegaan", aldus Molenaar.

Twee advocaten die namens gedupeerde bunq-klanten een rechtszaak willen starten tegen de bank zijn ook kritisch op de maatregelen. Zij zeggen dat ze bunq een brief hebben gestuurd over tekortkomingen in de beveiliging. De termijn om die op te lossen loopt vrijdag af, aldus de advocaten. "Als bunq dit eerder had gedaan dan had men veel schade en ellende voor de gedupeerden kunnen voorkomen. Het fenomeen dat criminelen het vooral op bunq-bankrekeningen hebben gemunt bestaat immers al een lange periode", stellen ze.

Meer uit Financieel

Drinkwaterbedrijven krijgen van ACM eerder toegang tot stroomnet

DEN HAAG (ANP) - Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) is bereid de lijst met bedrijven en instellingen die voorrang dienen te krijgen op het stroomnet aan te passen. Zo krijgen drinkwaterbedrijven een hogere plek toebedeeld dan eerder de bedoeling was. Dit werd woensdag duidelijk tijdens een zitting in Den Haag van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

34 minuten geleden
Geldstroom via Nederland naar belastingparadijs geslonken

AMSTERDAM (ANP) - Nederland speelt de laatste jaren een kleinere rol bij internationale belastingontwijking, komt naar voren uit een analyse van De Nederlandsche Bank (DNB). De stroom geld die ons land binnenkomt en direct weer verlaat op weg naar belastingparadijzen is sinds 2020 een stuk kleiner dan in de voorgaande jaren, signaleert de centrale bank.

48 minuten geleden
Klarna krijgt miljoenenboete voor overtreden antiwitwasregels

STOCKHOLM (ANP/AFP) - Het Zweedse betaalbedrijf Klarna, dat klanten de mogelijkheid biedt aankopen later te betalen, heeft in Zweden een boete gekregen van een half miljard kroon (omgerekend 43 miljoen euro) voor het overtreden van antiwitwasregels.

53 minuten geleden
ACM: minder klachten over doorschakeldiensten, maar blijf alert

DEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt flink minder meldingen over zogeheten doorschakeldiensten. Dat zijn bedrijven die bellers voor veel geld doorschakelen naar gratis 0800-nummers. Het verbod op deze handelwijze, dat twee jaar geleden inging, lijkt dus te werken. Wel waarschuwt de markttoezichthouder consumenten voor nieuwe vormen van misleiding die kunnen leiden tot een hoge telefoonrekening.

2 uur geleden
Waarschuwing verzekeraars: cash in huis risicovol bij inbraak

DEN HAAG (ANP) - Hoewel banken gaan adviseren om contant geld in huis te houden als voorzorg tegen internationale dreigingen, waarschuwt het Verbond van Verzekeraars voor de risico's die hiermee gepaard gaan.

2 uur geleden
EU-ministers na lang onderhandelen akkoord over visquota

BRUSSEL (ANP) - De EU-ministers die verantwoordelijk zijn voor visserij hebben na twee dagen onderhandelen een akkoord bereikt over visquota voor 2025 en 2026. Het gaat om vangstbeperkingen voor een groot aantal vissoorten in de Noordzee, de Atlantische Oceaan, de Adriatische Zee en de Zwarte Zee.

3 uur geleden
Pharming bij stijgers op afwachtend Damrak na studieresultaten

AMSTERDAM (ANP) - Pharming behoorde woensdag tot de stijgers op de Amsterdamse beurs. De biotechnoloog liet weten positieve resultaten te hebben behaald met het onderzoek naar de werking van het middel leniolisib bij de behandeling van kinderen van vier tot elf jaar met APDS, een zeldzame aandoening aan het immuunsysteem. Met deze data wil Pharming in 2025 beginnen met het wereldwijd aanvragen van goedkeuringen voor leniolisib ter behandeling van pediatrische patiënten met APDS. Het aandeel werd bijna 8 procent hoger gezet.

4 uur geleden