Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Brussel begint onderzoek naar werkwijze Google bij onlineadvertenties

Brussel begint onderzoek naar werkwijze Google bij onlineadvertenties

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie begint een formeel onderzoek naar mogelijk concurrentieverstorend gedrag door Google. Het gaat dan met name om de onlinereclametechnologie die het Amerikaanse bedrijf gebruikt. Brussel wil weten of Google de Europese mededingingsregels heeft geschonden door eigen diensten voorrang te geven op die van concurrenten. Ook kijkt Brussel naar de wijze waarop Google met data omspringt. De aankondiging volgt nog geen twee jaar na afronding van het vorige onderzoek, dat bijna tien jaar in beslag nam.

In het onderzoek zal met name worden nagegaan of Google de toegang tot gebruikersgegevens voor advertentiedoeleinden op websites en apps alleen voor eigen gebruik reserveerde en derden daar geen toegang tot gaf. EU-commissaris Margrethe Vestager, die over mededingingsbeleid gaat, benadrukt dat onlineadvertenties de kern zijn voor onder meer Google om onlinediensten te gelde te maken. Niet alleen verzamelt Google gegevens om deze te gebruiken voor gerichte reclamedoeleinden, ook verkoopt het concern advertentieruimte en fungeert het als tussenpersoon voor onlinereclame.

"Wij zijn bezorgd dat Google het voor andere onlinereclamediensten moeilijker heeft gemaakt om te kunnen concurreren met advertentiediensten", aldus Vestager. Volgens de Europese Commissie is een gelijk speelveld van essentieel belang. Dat geldt voor adverteerders om consumenten te bereiken, voor consumenten die sites van uitgevers willen bereiken en voor uitgevers om hun ruimte aan adverteerders te verkopen om inkomsten te genereren.

Eerste keer

Het is de eerste keer dat de EU rechtstreeks onderzoek doet naar de black-box van online adverteren. Google berekent daarmee automatisch advertentieruimte en prijzen en biedt deze ook aan aan adverteerders en uitgevers wanneer een gebruiker op een webpagina klikt. Eerdere onderzoeken van de EU waren gericht op zoekadvertenties voor winkels, advertenties voor mobiele telefoons en reclamecontracten.

Google zei in een verklaring dat het "constructief "met de Europese Commissie zal samenwerken om vragen te beantwoorden. Ook wil het bedrijf de voordelen van zijn producten voor Europese bedrijven en consumenten aantonen. De uitgaven aan digitale reclame bedroegen in 2019 ongeveer 20 miljard euro in de EU, aldus de toezichthouder. De boetes van de EU zijn gebaseerd op de omzet en gemaximeerd op 10 procent van de jaarlijkse inkomsten. Google werd eerder al voor miljarden beboet in de EU.

Het onderzoek van de EU zal betrekking hebben op verschillende onderdelen van de reclameactiviteiten van Google. Zo gaat het om de eis om gebruik te maken van Google's diensten Display & Video 360 (DV360) of Google Ads om display-advertenties op YouTube te kopen. Ook gaat het om de eis om Google Ad Manager te gebruiken om online display-advertenties op YouTube weer te geven en mogelijke beperkingen op de manier waarop concurrerende diensten advertenties op YouTube kunnen weergeven. Verder zou er sprake zijn van "kennelijke bevoordeling" van Google's advertentiebeurs AdX door DV360 en Google Ads en vice versa.

Meer uit Financieel

Opnieuw minder bedrijven failliet in november

DEN HAAG (ANP) - Het aantal faillissementen is in november op jaarbasis opnieuw afgenomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal gingen vorige maand 307 bedrijven failliet. Dat zijn 46 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 13 procent. Ten opzichte van oktober nam het aantal faillissementen wel toe, met 21 procent.

10 minuten geleden
Nederlandse export van goederen stijgt met bijna 6 procent

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse goederenexport is in oktober verder gestegen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden vooral meer machines, delfstoffen en elektronische apparaten uitgevoerd. De exportgroei kwam uit op 5,6 procent.

14 minuten geleden
CBS: flink meer bedrijven gebruiken AI

DEN HAAG (ANP) - Flink meer Nederlandse bedrijven gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) bij hun werkzaamheden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens het CBS gaat het dit jaar om een op de zes bedrijven, wat een verdubbeling is vergeleken met twee jaar geleden.

53 minuten geleden
Zuid-Koreaan krijgt 15 jaar voor fraude met crypto TerraUSD

NEW YORK (ANP/RTR) - De Zuid-Koreaanse ondernemer Do Kwon, de bedenker van TerraUSD, is veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf voor wat een rechter in New York een "epische fraude" noemde. Do Kwon zat achter twee digitale valuta die in 2022 naar schatting 40 miljard dollar (ruim 34 miljard euro) aan waarde verloren.

1 uur geleden
Trump beperkt met decreet regulering van AI door staten

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump heeft een decreet ondertekend dat gericht is op het dwarsbomen van staatsregulering van kunstmatige intelligentie. Trump zei dat de maatregel noodzakelijk is om de opkomende technologie te ondersteunen en een lappendeken van staatsregulering tegen te gaan, waarvan de industrie vreest dat die de groei zal belemmeren.

1 uur geleden
Gemengd beeld op beurzen New York, Oracle hard omlaag

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag met een gemengd beeld gesloten. Een tegenvallend kwartaalbericht van softwareconcern Oracle leidde tot zorgen over hoge kosten en waarderingen in de AI-sector. Beleggers weken uit naar aandelen in andere sectoren, die daardoor aan waarde wonnen.

9 uur geleden
Ingenieursbureau Arcadis benoemt Amerikaanse tot topvrouw

AMSTERDAM (ANP) - Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft een nieuwe topbestuurder aangekondigd. De Amerikaanse Heather Polinsky wordt vanaf 1 maart de nieuwe bestuursvoorzitter van het Nederlandse bedrijf. De huidige topman Alan Brookes vertrekt na drie jaar leiding te hebben gegeven aan Arcadis.

12 uur geleden