Brussel begint onderzoek naar werkwijze Google bij onlineadvertenties
BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie begint een formeel onderzoek naar mogelijk concurrentieverstorend gedrag door Google. Het gaat dan met name om de onlinereclametechnologie die het Amerikaanse bedrijf gebruikt. Brussel wil weten of Google de Europese mededingingsregels heeft geschonden door eigen diensten voorrang te geven op die van concurrenten. Ook kijkt Brussel naar de wijze waarop Google met data omspringt. De aankondiging volgt nog geen twee jaar na afronding van het vorige onderzoek, dat bijna tien jaar in beslag nam.
In het onderzoek zal met name worden nagegaan of Google de toegang tot gebruikersgegevens voor advertentiedoeleinden op websites en apps alleen voor eigen gebruik reserveerde en derden daar geen toegang tot gaf. EU-commissaris Margrethe Vestager, die over mededingingsbeleid gaat, benadrukt dat onlineadvertenties de kern zijn voor onder meer Google om onlinediensten te gelde te maken. Niet alleen verzamelt Google gegevens om deze te gebruiken voor gerichte reclamedoeleinden, ook verkoopt het concern advertentieruimte en fungeert het als tussenpersoon voor onlinereclame.
"Wij zijn bezorgd dat Google het voor andere onlinereclamediensten moeilijker heeft gemaakt om te kunnen concurreren met advertentiediensten", aldus Vestager. Volgens de Europese Commissie is een gelijk speelveld van essentieel belang. Dat geldt voor adverteerders om consumenten te bereiken, voor consumenten die sites van uitgevers willen bereiken en voor uitgevers om hun ruimte aan adverteerders te verkopen om inkomsten te genereren.
Eerste keer
Het is de eerste keer dat de EU rechtstreeks onderzoek doet naar de black-box van online adverteren. Google berekent daarmee automatisch advertentieruimte en prijzen en biedt deze ook aan aan adverteerders en uitgevers wanneer een gebruiker op een webpagina klikt. Eerdere onderzoeken van de EU waren gericht op zoekadvertenties voor winkels, advertenties voor mobiele telefoons en reclamecontracten.
Google zei in een verklaring dat het "constructief "met de Europese Commissie zal samenwerken om vragen te beantwoorden. Ook wil het bedrijf de voordelen van zijn producten voor Europese bedrijven en consumenten aantonen. De uitgaven aan digitale reclame bedroegen in 2019 ongeveer 20 miljard euro in de EU, aldus de toezichthouder. De boetes van de EU zijn gebaseerd op de omzet en gemaximeerd op 10 procent van de jaarlijkse inkomsten. Google werd eerder al voor miljarden beboet in de EU.
Het onderzoek van de EU zal betrekking hebben op verschillende onderdelen van de reclameactiviteiten van Google. Zo gaat het om de eis om gebruik te maken van Google's diensten Display & Video 360 (DV360) of Google Ads om display-advertenties op YouTube te kopen. Ook gaat het om de eis om Google Ad Manager te gebruiken om online display-advertenties op YouTube weer te geven en mogelijke beperkingen op de manier waarop concurrerende diensten advertenties op YouTube kunnen weergeven. Verder zou er sprake zijn van "kennelijke bevoordeling" van Google's advertentiebeurs AdX door DV360 en Google Ads en vice versa.
Meer uit Financieel
EINDHOVEN (ANP) - Het is weer mogelijk voor vliegtuigen om te landen op Eindhoven Airport. Dat meldt de luchthaven op X. Vrijdagochtend had de luchthaven nog dusdanig veel last van mist dat er tijdelijk geen toestellen konden landen. Inmiddels is het weer verbeterd.
20 minuten geledenLOS ANGELES (ANP) - Netflix koopt de tv- en filmstudio's en het streamingplatform van Warner Bros. Discovery. Daarmee krijgt 's werelds populairste streamingdienst voor films en series ook veel klassieke en populaire films in handen, zoals de reeks Harry Potter-films en Citizen Kane. Ook lijft Netflix zijn streamingrivaal HBO Max in. Bij de deal in contanten en aandelen wordt heel Warner Bros. Discovery gewaardeerd op 82,7 miljard dollar, hebben de bedrijven bekendgemaakt.
40 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel ziet af van een mogelijke boete voor socialmediabedrijf TikTok omdat het Chinese bedrijf toezeggingen heeft gedaan voor het transparanter maken van zijn database van advertenties. Dat meldt de Europese Commissie vrijdag.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Huishoudens die zijn aangesloten op het warmtenet met een laag verbruik gaan mogelijk volgend jaar meer betalen voor de levering van warmte. Dat volgt uit de maximale warmtetarieven die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag bekendmaakte voor energieleveranciers.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/AFP) - De Europese Commissie heeft socialemediaplatform X een boete opgelegd van 120 miljoen euro voor het overtreden van Europese digitale regels, onder meer vanwege misleiding over blauwe vinkjes.
1 uur geledenROME (ANP/RTR) - De wereldwijde voedselprijzen zijn in november voor de derde maand op rij gedaald. Alle belangrijke basisvoedingsmiddelen, met uitzondering van granen, lieten vorige maand een daling zien, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO). De daling kwam voornamelijk door ruime voorraden.
1 uur geledenLUXEMBURG (ANP) - De economie van de eurozone is in het derde kwartaal van dit jaar iets sterker gegroeid dan eerder gemeld. Volgens een nieuwe raming van het Europese statistiekbureau Eurostat bedroeg de groei 0,3 procent in vergelijking met een kwartaal eerder. Bij een eerdere schatting werd nog een groei van 0,2 procent op kwartaalbasis gemeld.
2 uur geleden