Brussel begint onderzoek naar werkwijze Google bij onlineadvertenties
BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie begint een formeel onderzoek naar mogelijk concurrentieverstorend gedrag door Google. Het gaat dan met name om de onlinereclametechnologie die het Amerikaanse bedrijf gebruikt. Brussel wil weten of Google de Europese mededingingsregels heeft geschonden door eigen diensten voorrang te geven op die van concurrenten. Ook kijkt Brussel naar de wijze waarop Google met data omspringt. De aankondiging volgt nog geen twee jaar na afronding van het vorige onderzoek, dat bijna tien jaar in beslag nam.
In het onderzoek zal met name worden nagegaan of Google de toegang tot gebruikersgegevens voor advertentiedoeleinden op websites en apps alleen voor eigen gebruik reserveerde en derden daar geen toegang tot gaf. EU-commissaris Margrethe Vestager, die over mededingingsbeleid gaat, benadrukt dat onlineadvertenties de kern zijn voor onder meer Google om onlinediensten te gelde te maken. Niet alleen verzamelt Google gegevens om deze te gebruiken voor gerichte reclamedoeleinden, ook verkoopt het concern advertentieruimte en fungeert het als tussenpersoon voor onlinereclame.
"Wij zijn bezorgd dat Google het voor andere onlinereclamediensten moeilijker heeft gemaakt om te kunnen concurreren met advertentiediensten", aldus Vestager. Volgens de Europese Commissie is een gelijk speelveld van essentieel belang. Dat geldt voor adverteerders om consumenten te bereiken, voor consumenten die sites van uitgevers willen bereiken en voor uitgevers om hun ruimte aan adverteerders te verkopen om inkomsten te genereren.
Eerste keer
Het is de eerste keer dat de EU rechtstreeks onderzoek doet naar de black-box van online adverteren. Google berekent daarmee automatisch advertentieruimte en prijzen en biedt deze ook aan aan adverteerders en uitgevers wanneer een gebruiker op een webpagina klikt. Eerdere onderzoeken van de EU waren gericht op zoekadvertenties voor winkels, advertenties voor mobiele telefoons en reclamecontracten.
Google zei in een verklaring dat het "constructief "met de Europese Commissie zal samenwerken om vragen te beantwoorden. Ook wil het bedrijf de voordelen van zijn producten voor Europese bedrijven en consumenten aantonen. De uitgaven aan digitale reclame bedroegen in 2019 ongeveer 20 miljard euro in de EU, aldus de toezichthouder. De boetes van de EU zijn gebaseerd op de omzet en gemaximeerd op 10 procent van de jaarlijkse inkomsten. Google werd eerder al voor miljarden beboet in de EU.
Het onderzoek van de EU zal betrekking hebben op verschillende onderdelen van de reclameactiviteiten van Google. Zo gaat het om de eis om gebruik te maken van Google's diensten Display & Video 360 (DV360) of Google Ads om display-advertenties op YouTube te kopen. Ook gaat het om de eis om Google Ad Manager te gebruiken om online display-advertenties op YouTube weer te geven en mogelijke beperkingen op de manier waarop concurrerende diensten advertenties op YouTube kunnen weergeven. Verder zou er sprake zijn van "kennelijke bevoordeling" van Google's advertentiebeurs AdX door DV360 en Google Ads en vice versa.
Meer uit Financieel
BEIJING (ANP/RTR/AFP) - China legt voorlopige importheffingen op bepaalde zuivelproducten uit de Europese Unie op. De heffingen lopen uiteen van 21,9 tot 42,7 procent en gaan dinsdag in, aldus het Chinese ministerie van Handel. De voorlopige heffingen gaan ook gelden voor FrieslandCampina.
19 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de Amsterdamse aandelenbeurs is maandag met kleine winst begonnen aan een verkorte handelsweek. Op eerste en tweede kerstdag is het Damrak dicht, net als de beurzen elders in Europa. Op woensdag, met kerstavond, wordt slechts een halve dag gehandeld op Beursplein 5. Dan sluit de handelsdag om 14.00 uur.
1 uur geledenLEIDEN (ANP) - Kweekvleesmaker Meatable wordt opgeheven. Volgens de Britse investeerder Agronomics, die miljoenen stak in de onderneming, heeft Meatable dit jaar te maken gehad met verschillende voorziene en onvoorziene risico's en onzekerheden. Daarbij was Meatable niet in staat voldoende financiering te verkrijgen van bestaande aandeelhouders en nieuwe investeerders.
2 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van koper nadert de 12.000 dollar per ton, een nieuw recordniveau. De koperprijs is dit jaar bezig met een grote opmars, mede door zorgen over een krap aanbod en de verwachting van een verder stijgende vraag naar het industriƫle metaal dat onder meer belangrijk is voor de energietransitie, maar ook voor AI-datacenters.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Supermarkten stunten in aanloop naar kerst ruim drie keer zoveel met vlees als in een gemiddelde week, meldt stichting Wakker Dier. De organisatie spitte de kerstfolders door van de tien grootste supermarktketens. Als het aan die bedrijven ligt, wordt dit jaar weer vooral veel gegourmet tijdens de feestdagen. Gourmetvlees komt veel voor in de folders en is goed voor bijna een kwart van alle vleesaanbiedingen, stelt de stichting die opkomt voor het dierenwelzijn in de veehouderij.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De investeringen van bedrijven in Nederland zijn in oktober licht gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) daalden de investeringen met 0,4 procent in vergelijking met een jaar eerder. In september was nog sprake van een stijging met 2,7 procent na twee maanden van krimp.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is de grootste exporteur van kerstartikelen in de Europese Unie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat heeft becijferd dat onze export van onder meer kerstballen en andere versiering vorig jaar goed was voor 40 procent van het Europese totaal.
4 uur geleden