Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Bosch en Microsoft werken met AI aan veiliger autorijden

Bosch en Microsoft werken met AI aan veiliger autorijden

BERLIJN (ANP/DPA) - Het Duitse industriebedrijf Bosch is een samenwerking aangegaan met Microsoft rond kunstmatige intelligentie (AI) om autorijden veiliger te maken. De bedrijven willen met behulp van AI toekomstige verkeerssituaties kunnen voorspellen en vervolgens daarop reageren om ongelukken te voorkomen.

Volgens Bosch, dat een grote producent van auto-onderdelen is, kan AI een belangrijke innovatieve rol spelen op het gebied van verkeersveiligheid en zelfrijdende auto's. Zo wordt het voorbeeld gegeven van een bal die op de weg rolt. Het AI-systeem van de auto zou dan moeten voorspellen dat er mogelijk ook een kind de weg op kan rennen. Dan zou de bestuurder gewaarschuwd kunnen worden door AI voor een gevaarlijke situatie.

Bosch krijgt door de samenwerking toegang tot de AI-technologie van ChatGPT-moederbedrijf OpenAI. Microsoft is namelijk grootaandeelhouder van OpenAI. Verder biedt Microsoft voldoende rekenkracht voor de complexe AI-berekeningen die nodig zijn voor het systeem. Microsoft kan dan weer profiteren van de data die worden geleverd door de voertuigcomputers van Bosch om zo AI-systemen slimmer te maken.

Meer uit Financieel

Nieuwssite: ontslagronde Tesla bij software- en engineeringteams

AUSTIN (ANP/RTR) - Tesla heeft maandag een nieuwe ontslagronde doorgevoerd. Deze keer zijn medewerkers van de software-, service- en engineeringafdelingen getroffen, meldt de Amerikaanse nieuwssite Electrek die doorgaans goed ingevoerd is over de producent van elektrische auto's.

51 minuten geleden
AEX sluit op nieuw recordniveau, beleggers straffen PostNL af

AMSTERDAM (ANP) - Beleggers waren maandag niet te spreken over het kwartaalverlies van PostNL. De post- en pakketbezorger maakte bekend dat het bedrijfsresultaat de eerste maanden van dit jaar 9 miljoen euro negatief was en ook de omzet viel lager uit. Als tegenmaatregel maakt PostNL de postzegels in juli tussentijds 5 cent duurder. Het aandeel verloor bijna 4 procent op het Damrak.

1 uur geleden
Supermarkten moeten gaan betalen voor duurzame groenten en fruit

DEN HAAG (ANP) - Stichting Milieukeur mag supermarkten en hun leveranciers verplichten om een extra duurzaamheidsvergoeding te betalen voor groenten en fruit met het On the Way to PlanetProof-keurmerk (OPP). Dat heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten op basis van een in januari opgestelde richtlijn voor landbouwers om legaal gezamenlijke duurzaamheidsinitiatieven op te zetten. OPP is het eerste keurmerk dat zo'n goedkeuring krijgt.

1 uur geleden
Shell wil af van activiteiten in Zuid-Afrika

KAAPSTAD (ANP/BLOOMBERG) - Shell is van plan om zich terug te trekken uit Zuid-Afrika, waar het olie- en gasconcern ongeveer zeshonderd tankstations heeft en sinds 1902 actief is. Het concern heeft daar ook transport- en raffinaderijactiviteiten. Shell nam het besluit na een evaluatie van de zogeheten downstream-activiteiten daar, bevestigde het bedrijf. Dat is het deel dat zich bezighoudt met raffinage, verkoop en transport.

2 uur geleden
Filmstudio Paramount stijgt op Wall Street na stuklopen deal

NEW YORK (ANP) - Paramount Global hoorde bij de winnaars op de aandelenbeurzen in New York. De exclusieve onderhandelingen die de Hollywoodstudio voerde over een fusie met branchegenoot Skydance hebben geen deal opgeleverd. Voor Paramount is de weg daarmee vrij om andere biedingen te overwegen. Het aandeel steeg ruim 4 procent.

3 uur geleden
Grootste Nederlandse uitgever VBK komt in Amerikaanse handen

AMSTERDAM (ANP) - De Amerikaanse uitgeverijgroep Simon & Schuster (S&S) neemt Nederlands grootste uitgeverij Veen Bosch & Keuning (VBK) over. Op die manier wil VBK internationaal groeien, volgens het bedrijf een "langgekoesterde ambitie". VBK wordt de eerste niet-Engelstalige uitgever van S&S.

3 uur geleden
Adverteerders besteden recordbedrag aan audioreclames

AMSTERDAM (ANP) - Adverteerders hebben afgelopen kwartaal een recordbedrag aan radioreclame en andere audiospotjes uitgegeven, meldt brancheorganisatie Audify. De totale bestedingen zijn gestegen naar 48,8 miljoen euro, ruim 10 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2023. Nederlandse radiozenders en andere aanbieders van audio hadden in 2022 en 2023 ook recordbedragen aan reclames verkocht.

6 uur geleden