Boerenorganisaties teleurgesteld na gesprek met kabinet
WAGENINGEN (ANP) - Bij boerenorganisaties heerst grote teleurstelling na het gesprek vrijdag met stikstofgespreksleider Johan Remkes. Dat zei Jeroen van Maanen van Farmers Defence Force vrijdag, namens de acht boerenorganisaties die vrijdagmiddag in Wageningen deelnamen aan een nabespreking en naar eigen zeggen 95 procent van de landbouw vertegenwoordigen.
Vrijdag sprak onder meer LTO in Utrecht met kabinetsleden onder wie premier Rutte en met bemiddelaar Johan Remkes. Namens de boeren is volgens Van Maanen een handreiking gedaan naar het kabinet. Die handreiking is volgens hem niet aangepakt, "maar was voorwaarde voor een vervolggesprek voor de partijen". Het geschonden vertrouwen is niet hersteld, aldus Van Maanen.
Voorzitter Henk Bleker van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond zegt dat is voorgesteld om voortaan niet meer te praten over "natuurboekhouden". Hij doelt daarmee op de veelbesproken kritische depositiewaarde (KDW), de grens aan de hoeveelheid stikstof die een specifiek natuurgebied aankan. In plaats daarvan moet worden gepraat over de werkelijke staat van de natuurgebieden en dan per gebied bekijken welke maatregelen nodig zijn. "Dan staan wij ook open voor onze rol", aldus Bleker.
Afwachten
Nu is het afwachten wat het kabinet gaat bieden, zegt Van Maanen. Gevraagd wat dat betekent voor mogelijke acties, zegt hij: "Ik denk dat we op onze klompen kunnen aanvoelen dat als boeren nog verder teleurgesteld raken dan ze al waren, dat acties niet uit te sluiten zijn." Volgens Van Maanen hebben boerenorganisaties 2,5 jaar constructief meegepraat. "Boeren zijn het gewoon zat. Er is geen perspectief, geen duidelijkheid. Er worden geen handreikingen gedaan." Om ervoor te zorgen dat de partijen weer terugkomen aan tafel, zegt hij dat er in ieder geval beweging moet komen op de punten en eisen die in het verleden al zijn gedaan. "De bal ligt in Den Haag."
Agractie noemt de bemiddeling van Remkes mislukt. "Remkes heeft de partijen niet met het kabinet in gesprek kunnen brengen, en LTO laat het bij dit ene gesprek." Voorman van Agractie Bart Kemp zegt te verwachten dat het kabinet nu met iets gaat komen. Volgens hem hebben Rutte en Remkes gezien dat het wantrouwen en de kloof groot is, en dat ze de boeren niet kunnen laten barsten. "Boeren zullen dat ook niet pikken, die zullen blijven vechten voor hun toekomst."
Of dit betekent dat er vrijdagavond al acties gaan plaatsvinden, konden Kemp en Van Maanen niet zeggen. Volgens Kemp komt er zaterdag een "mooie, positieve actie" in Utrecht en in Amsterdam. In de hoofdstad vindt zaterdag de Canal Parade plaats. "Daar zullen ook weer trekkers bij zijn, en boeren die producten uitdelen", aldus Kemp. "En er zullen verwacht ik ook stevigere acties komen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Nederlanders verspillen steeds minder voedsel, meldt het Voedingscentrum. Vorig jaar werd gemiddeld 25,5 kilo vast voedsel per persoon weggegooid. Bij de vorige meting in 2022 was dat nog 33,4 kilo. Sinds 2010 brengt het Voedingscentrum iedere drie jaar de voedselverspilling van mensen thuis in kaart.
13 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - De Nederlandse culturele en creatieve sector gaat een gezamenlijke klimaataanpak ontwikkelen. Dat gebeurt met ideeën en bijdragen uit de eigen gelederen. Het zogeheten Cultuurberaad Klimaat gaat komend najaar van start.
3 uur geledenZEIST (ANP) - Het herstel van de Nederlandse zoetwaternatuur hapert. Milieubeleid wierp jarenlang zijn vruchten af, maar op meerdere terreinen is de stijgende lijn gestopt of gaat het zelfs weer de verkeerde kant op. "Het biodiversiteitsherstel in beken en rivieren is omgeslagen in achteruitgang", waarschuwen het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), SoortenNL en Sovon in een dinsdag verschenen editie van het Living Planet Report.
9 uur geledenCADIER EN KEER (ANP) - Bij een opvanglocatie voor minderjarige asielzoekers in het Limburgse Cadier en Keer is maandagavond brand uitgebroken. De politie doet onderzoek naar mogelijke brandstichting en heeft een verdachte aangehouden.
9 uur geledenARNHEM (ANP) - Bij de Gelredome in Arnhem wordt opnieuw geprotesteerd tegen de komst van Ye naar Nederland. De Amerikaanse rapper geeft maandagavond een concert in het stadion, zijn tweede in Nederland sinds 2013. Het protest is met een handvol demonstranten een stuk kleinschaliger dan dat van zaterdag. Toen waren er enkele tientallen betogers.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Overheid en politiek houden zich te afzijdig als het gaat om discriminatie en racisme. Dat zei Joyce Sylvester, voorzitter van de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme, maandag bij de presentatie van haar eindrapport. "Wie de macht heeft om grenzen te stellen, en zwijgt wanneer mensen worden gediscrimineerd om wie zij zijn, houdt de status quo in stand."
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Aanbevelingen om discriminatie en racisme tegen te gaan zijn onvoldoende opgevolgd door de overheid. Dat stelt de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme in haar eindrapport. Daarom is er volgens de commissie nog steeds sprake van wijdverbreide discriminatie bij de overheid. De commissie komt met tien aanbevelingen die "vragen om politieke moed, leiderschap, bestuurlijke en ambtelijke inzet en maatschappelijke betrokkenheid".
19 uur geleden