Blokhuis: omstreden subsidie voor Siriz was overgangsfase
DEN HAAG (ANP) - Ondanks vele waarschuwingen van ambtenaren dat het mogelijk eigenlijk niet mocht, heeft een organisatie die onbedoeld zwangere vrouwen adviseert jarenlang subsidie gekregen. Dat gebeurde aanvankelijk op verzoek van de Tweede Kamer, en werd onder staatssecretaris Paul Blokhuis langer voortgezet dan was gepland. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bevestigt berichtgeving van NRC dat de subsidieregeling voor Siriz voortsleepte. Er zou sprake geweest zijn van een overgangsfase.
Siriz is voortgekomen uit de stichting VBOK, die kritisch is op het abortusbeleid in Nederland. De organisatie kreeg sinds 2014 op aandringen van de SGP anderhalf miljoen euro per jaar. NRC meldt vrijdag op basis van documenten die werden opgevraagd door Bureau Clara Wichmann dat al lange tijd werd gewaarschuwd dat sprake was van ongeoorloofde staatssteun. Met het geld werd onder meer voorlichting gegeven.
Toen Blokhuis staatssecretaris werd, werd hem duidelijk dat de subsidie die onder zijn voorganger tot stand was gekomen in strijd was met de regels voor staatssteun, laat zijn woordvoerder desgevraagd weten. Toch kon de staatssecretaris volgens hem de subsidie niet zomaar stopzetten, omdat de Kamer nadrukkelijk op de steun had aangedrongen. Dit ondanks bezwaren vanuit ambtenaren, aldus NRC.
Nieuw subsidiebeleid
Intussen was een nieuw subsidiebeleid ingesteld, waarmee steun voor deze en andere organisaties op dit vlak anders ingericht zou worden. Omdat Siriz in de nieuwe constructie nog steeds geld van de overheid zou krijgen, besloot Blokhuis tot een eenmalige overgangsregeling. Die heeft hij vervolgens omdat de nieuwe constructie trager tot stand kwam dan verwacht nog een keer verlengd. In die periode werd dus geld overgemaakt, terwijl duidelijk was dat dat niet mocht.
"Ook vanwege de continuïteit van de dienstverlening ten aanzien van keuzehulp bij onbedoelde zwangerschap achtte ik dit van belang", laat Blokhuis in een schriftelijke reactie weten. Inmiddels krijgt Siriz geen rechtstreekse subsidie meer, maar wel nog geld voor adviezen.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
2 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
8 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
17 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
20 uur geleden