Birkenstock verkoopt voor recordbedrag aan sandalen en instappers
NEUSTADT (ANP) - Birkenstock heeft in de laatste drie maanden van het jaar een recordomzet behaald. Naast de bekende sandalen van het merk, die de afgelopen jaren zijn uitgegroeid tot mode-item, verkochten ook instappers met een dichte neus goed.
De opbrengsten liepen in het eerste kwartaal van Birkenstocks gebroken boekjaar op tot bijna 303 miljoen euro. Gecorrigeerd voor ongunstige wisselkoersen is dat een stijging van ruim een kwart.
Birkenstock kreeg afgelopen zomer extra bekendheid door de bioscoophit Barbie. Hoofdrolspeelster Margot Robbie droeg een paar roze sandalen van het Duitse merk, wat weer veel aandacht opleverde voor het schoeisel. Maar ook voor het verschijnen van de film droegen tal van sterren het schoeisel als modieus statement.
Dichte instappers
Het bedrijf investeert nu in extra productiecapaciteit om de vraag bij te houden, wat in het afgelopen kwartaal ten koste ging van de winstmarges. Ook hoopt het bedrijf met meer producten dan alleen sandalen en dichte instappers succes te boeken.
Daarbij verkoopt Birkenstock steeds meer direct aan klanten via eigen webshops, ten koste van onafhankelijke winkeliers. Tussen oktober en eind december behaalde het bedrijf meer dan de helft van zijn omzet via de directe verkoop.
Grotere vraag
Volgens topman Oliver Reichert blijkt de vraag naar het schoeisel voorlopig groter dan het aanbod. Daardoor hoefde het merk ook veel minder van zijn sandalen, die al gauw 150 euro kosten, met kortingen te verkopen.
De voor eenmalige posten gecorrigeerde winst voor aftrek van belastingen steeg tot 33 miljoen euro, tegenover 27 miljoen euro een jaar eerder. Netto ging er wel een verlies in de boeken van 7 miljoen euro.
Birkenstock maakte onder andere kosten voor de beursgang van het bedrijf in New York in oktober. Hoewel het aandeel op de dag van zijn beursdebuut aan waarde verloor, is het bedrijf nadien ruim 40 procent meer waard geworden.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
51 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
51 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
7 uur geleden