Bewindslieden sneren over excuusbriefje van Plasterk aan Omtzigt
DEN HAAG (ANP) - Verschillende bewindslieden sneren over de excuses die Ronald Plasterk via een ingezonden brief in De Telegraaf maakte aan NSC-leider Pieter Omtzigt. Plasterk is volgens ingewijden in het vizier van PVV-leider Geert Wilders om premier te worden. Maar zijn voordracht laat op zich wachten, omdat Omtzigt twijfels heeft over zijn kandidatuur, zo schreef NRC donderdag.
Demissionair financiënminister Steven van Weyenberg vond de brief "wel interessant", zei hij voorafgaand aan de wekelijkse ministerraad. "Ik begrijp dat je inmiddels sollicitatiebrieven in De Telegraaf moet zetten. Als dat, jongens, de nieuwe bestuurscultuur is, dan zijn we denk ik niet ver opgeschoten", aldus de D66-minister.
Zijn partijleider en klimaatminister Rob Jetten noemt de gang van zaken "gênant. Zo'n openlijke bedelbrief slash sollicitatie voor het premierschap. Als we op deze manier een kabinet gaan samenstellen, dan ben ik heel benieuwd wat dat betekent voor de dynamiek van de komende tijd", aldus Jetten.
'Bijzonder'
Staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) vindt het "een behoorlijke soap om op deze manier te beginnen met een nieuwe ploeg". Hij zou dat zelf nooit zo doen en "het ook niet adviseren om het zo te doen", zei hij grappend.
VVD-minister Micky Adriaansens van Economische Zaken noemt de excuusbrief "bijzonder". Haar partij stapt in een coalitie met PVV, NSC en BBB.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
5 uur geleden