Bericht naamsverandering Volkswagen in VS blijkt 1 aprilgrap
WOLFSBURG (ANP) - De aankondiging van Volkswagen om het bedrijf in de Verenigde Staten te laten omdopen tot Voltswagen, is zoals velen al vermoedden een 1 aprilgrap, heeft nu ook een woordvoerder van de Duitse autobouwer toegegeven. De naam Voltswagen was een knipoog naar de ambitie van Volkswagen om de markt voor elektrische auto's te veroveren.
Volkswagen wekte dinsdag ongeloof met de aankondiging om zijn naam officieel te veranderen in Verenigde Staten, twee dagen voor 1 april. De aankondiging moest extra geloofwaardigheid krijgen met een persbericht op de Amerikaanse website en een wijziging van het Twitter-account. Een woordvoerder in de Verenigde Staten, geïnterviewd door persagentschap AFP, bevestigde dinsdag zelfs de inhoud van het persbericht.
Enkele vertegenwoordigers van Volkswagen gaven dinsdag uiteindelijk toe in de Amerikaanse pers dat alles bedrog was. Het bedrijf komt woensdag naar verwachting met een nog een verklaring naar buiten, vertelde een bron.
Of de aankondiging nu een broodje-aapverhaal, een marketingstunt of werkelijkheid was, het nieuws werd door sommigen niet als geheel onwaarschijnlijk gezien. Volkswagen heeft grote ambities in de markt voor elektrische auto's. Het bedrijf wil vanaf 2025 internationaal marktleider worden, nog voor het Amerikaanse Tesla.
Dat Volkswagen om die reden zijn imago in de VS wil oppoetsen is niet geheel ondenkbaar. Het Duitse merk staat er met name bekend om het Dieselgate-schandaal, dat Volkswagen miljarden heeft gekost en een een deel van zijn reputatie.
'Voltswagen' was overigens niet de eerste publiciteitsstunt van de Duitse autobouwer. In 2003, toen Volkswagen een nieuwe Golf lanceerde, werd de Duitse thuisplaats Wolfsburg voor een paar weken omgedoopt tot Golfsburg.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag gemengd gesloten. Beleggers reageerden op de publicatie van zwakke Amerikaanse banencijfers over november en oktober. Daaruit kwam naar voren dat er in november 64.000 banen bijkwamen in de Verenigde Staten, na een krimp van 105.000 arbeidsplaatsen in oktober. De werkloosheid steeg van 4,4 procent in september naar 4,6 procent in november, het hoogste niveau sinds 2021.
30 minuten geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten hebben gedreigd tegenmaatregelen te nemen tegen de EU en lidstaten vanwege rechtszaken, belastingen, boetes en richtlijnen tegen Amerikaanse dienstverleners. Die zijn volgens het Amerikaanse handelsagentschap USTR "discriminerend en intimiderend".
1 uur geledenSTRAATSBURG (ANP) - Nederlandse Europarlementariërs moeten nog bezien wat de gevolgen zijn van het afzwakken van het verbod op verbrandingsmotoren voor auto's. Oorspronkelijk moesten autofabrikanten per 2035 auto's produceren die geen CO2 uitstoten. De Europese Commissie heeft voorgesteld dat terug te brengen naar 90 procent minder uitstoot, waarmee productie van hybride auto's mogelijk blijft. CDA'er Tom Berendsen ziet "plussen en minnen" in dat plan van de Commissie.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de boete van 2 miljoen euro geschrapt die PostNL in 2021 kreeg. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde PostNL de boete op. Het bedrijf stelde echter dat er sprake was van overmacht, omdat na de overname van concurrent Sandd problemen ontstonden op het netwerk van dat bedrijf.
4 uur geledenWOLFSBURG (ANP/AFP) - Volkswagen, Europa's grootste autofabrikant, is verheugd dat er geen volledig verbod meer komt op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. Het concern bestempelde de stap van de Europese Unie als "pragmatisch" en "economisch verantwoord".
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese aandelenmarkten gingen dinsdag omlaag, vooral door zorgen over de Amerikaanse economie. Die zorgen werden vooral aangewakkerd door zwakke banencijfers in de Verenigde Staten.
4 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie presenteert dinsdag een herziening, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90 procent minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.
5 uur geleden