Bereidheid EU-bedrijven om te investeren in China op dieptepunt
BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - China verliest zijn glans als topland voor Europese bedrijven om in te investeren, meldt de Kamer van Koophandel van de Europese Unie in China. Slechts 13 procent van de ondervraagde bedrijven ziet het land nog als een topbestemming voor investeringen. Dat is het laagste niveau sinds het begin van het verzamelen van de gegevens in 2010.
In 2021 beschouwde nog 27 procent van de EU-bedrijven China als topland voor investeringen. Bedrijven waren toen optimistischer over de groei van de op een na grootste economie ter wereld. Nu verplaatsen steeds meer Europese bedrijven hun investeringen naar Zuidoost-Azië en het Europese continent om geopolitieke risico's te vermijden. De oplopende handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China en de problemen in de Chinese economie, die kampt met een vastgoedcrisis en lage consumentenbestedingen, spelen ook een rol.
Ruim twee derde van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat zakendoen in China in 2023 moeilijker is geworden. Dat is het hoogste percentage sinds die vraag voor het eerst werd gesteld in 2014. Vooral bouwbedrijven spreken van lastige omstandigheden, waarbij Chinese bouwers worden voorgetrokken bij projecten.
Overspoelen
In november vorig jaar beloofde de Chinese president Xi Jinping nog om de toegang voor buitenlandse bedrijven tot het land te vergemakkelijken. In de afgelopen weken hebben veel buitenlandse leiders, onder wie de Duitse bondskanselier Olaf Scholz en de Amerikaanse minister van Financiën Janet Yellen, echter in Beijing geklaagd over de ongelijke behandeling van buitenlandse bedrijven die in het land actief zijn.
De EU en de VS hebben ook hun campagnes tegen de "oneerlijke" Chinese handels- en economische praktijken opgevoerd. Volgens de westerse landen gebruikt China zijn industriële overcapaciteit om de eigen groei aan te jagen door de wereldmarkten te overspoelen met goedkope producten, waaronder elektrische auto's en staal. De EU dreigt dan ook met nieuwe tarieven op elektrische auto's uit China, waarbij Beijing wordt beschuldigd van illegale overheidssteun aan de sector.
Meer uit Financieel
BERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
8 minuten geledenBEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.
3 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegtoezichthouder grijpt in bij Deutsche Bahn om een belabberde planning van spoorwerkzaamheden, waardoor treindienstregelingen verstoord raken. In de zomer informeerde Deutsche Bahn andere spoorvervoerders slechts op tijd over 62 procent van de werkzaamheden, een aandeel dat in de late herfst daalde naar 55 procent.
3 uur geledenGENT (ANP) - Het Kanaal Gent-Terneuzen, dat loopt door Zeeuws-Vlaanderen, ontvangt maandag voor het eerst een schip van meer dan 38 meter breed. Dat is nooit eerder gebeurd, meldt het Belgische persbureau Belga.
5 uur geledenBEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De winsten van Chinese industriebedrijven zijn in november voor de tweede maand op rij gedaald. Dat wijst op een verzwakkende binnenlandse vraag en aanhoudende prijsdalingen bij de industriebedrijven.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Defensie is met afstand de grootste werkgever van Nederland, heeft de Volkskrant uitgezocht. Volgens onderzoek van de krant was Defensie eind vorig jaar goed voor 74.333 voltijdsbanen. Dat is bijna een vijfde meer dan in het vorige onderzoek vijf jaar geleden.
5 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft sancties aangekondigd tegen tien individuen en twintig Amerikaanse defensiebedrijven vanwege wapenverkoop aan Taiwan.
7 uur geleden