'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'
DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."
Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."
Evenement thuis
Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.
Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.
Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."
Meer uit Financieel
BERLIJN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven gaat samen met lobbygroepen en belangenorganisaties volgende week woensdag een protestactie houden bij de Brandenburger Tor in Berlijn, om op te roepen tot een versterking van de economische concurrentiepositie van Duitsland. Die oproep is gericht aan de Duitse politiek in aanloop naar de parlementsverkiezingen op 23 februari.
35 minuten geledenBRUSSEL (ANP/AFP) - De Europese Unie heeft bij de geschillencommissie van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) een klacht ingediend tegen China. Het landenblok wil dat China de "oneerlijke en illegale handelspraktijken" op het gebied van intellectueel eigendom, oftewel patenten, beëindigt. De handelsspanningen tussen Europa en China dreigen daarmee verder op te lopen, na de Europese importheffingen op Chinese elektrische auto's en de Chinese onderzoeken naar de Europese zuivelindustrie en de sector sterke dranken.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Strenge regels voor het opsporen van vleermuizen hebben het tempo waarin woningen worden geïsoleerd ook vorig jaar enorm vertraagd. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE) voerden isolatiebedrijven ongeveer 70 procent minder opdrachten voor spouwmuurisolatie bij woningen uit. De organisatie waarschuwt dat bedrijven die in de particuliere markt werken dit jaar massaal failliet zullen gaan als de situatie niet snel verbetert. De sector heeft veel hoop gevestigd op een nieuwe opsporingsmethode, met zogeheten eDNA.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - PostNL behoorde maandag tot de verliezers op de Amsterdamse beurs, na een winstalarm. De post- en pakketbezorger heeft naar eigen zeggen een financieel teleurstellend jaar achter de rug, waarin de winst lager uitviel dan verwacht. PostNL heeft het al langer moeilijk door de krimpende postmarkt. Ook kampt het bedrijf met hogere loonkosten en een hoger dan verwacht ziekteverzuim. Daarnaast werd in het vierde kwartaal minder kerstpost verstuurd dan eerder ingeschat. Het aandeel werd 4 procent lager gezet. PostNL is de afgelopen jaren fors in waarde gedaald. De koers staat nu op ongeveer 1 euro per aandeel. In mei 2021 was dat nog meer dan 4,80 euro.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht maandag onder meer uit naar een winstalarm van PostNL. De post- en pakketbezorger heeft naar eigen zeggen een financieel teleurstellend jaar achter de rug, waarin de winst lager uitviel dan verwacht. PostNL heeft het al langer moeilijk door de krimpende postmarkt. Ook kampt het bedrijf met hogere loonkosten en een hoger dan verwacht ziekteverzuim. Daarnaast werd in het vierde kwartaal minder kerstpost verstuurd dan eerder ingeschat.
6 uur geledenSINGAPORE (ANP) - De waarde van de bitcoin heeft een nieuw record bereikt. 's Werelds bekendste cryptomunt was maandagochtend meer dan 109.000 dollar waard. De munt won afgelopen week al flink aan waarde, in aanloop naar de inauguratie van de Amerikaanse president Donald Trump. Het vorige record stond op ruim 108.000 dollar.
6 uur geledenMENLO PARK (ANP/BLOOMBERG) - Instagram heeft een nieuwe app voor de bewerking van video's aangekondigd. Dat gebeurde op de dag dat TikTok korte tijd offline was in de Verenigde Staten. De app met de naam Edits moet in februari verschijnen.
6 uur geleden