'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'
DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."
Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."
Evenement thuis
Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.
Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.
Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Een grotere bevoegdheid voor tijdelijk toezichthouders Ton Heerts en Lodewijk Asscher is essentieel om de impasse binnen vakbond FNV te doorbreken. Dat hebben de twee vrijdag betoogd bij de ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam.
1 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - De Chinese eigenaar van Nexperia heeft de Nederlandse tak van de chipmaker vrijdag beschuldigd van samenzwering om een niet-Chinese toeleveringsketen op te zetten. Ook beweerde eigenaar Wingtech dat Nexperia Nederland het moederbedrijf permanent van zijn controle wil ontdoen.
1 uur geledenZWOLLE (ANP) - Ook Vitens verhoogt volgend jaar de prijs van zijn drinkwater. Voor klanten van het drinkwaterbedrijf gaat de rekening over een heel jaar gemiddeld met zo'n 9 euro omhoog. Andere waterbedrijven hadden al bekendgemaakt de prijs te verhogen, omdat ze het extra geld nodig hebben voor investeringen die het gevolg zijn van toegenomen gebruik, klimaatverandering en vervuiling.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een belangrijke adviseur van de Hoge Raad denkt niet dat Nederlanders die grote sommen verloren aan illegale onlinecasino's hun geld terug kunnen krijgen. De conclusie van de advocaat-generaal is waarschijnlijk een grote domper voor de duizenden Nederlanders die via claimzaken hun verliezen terug willen vorderen bij goksites. De hoogste rechter volgt vaak het advies van de advocaat-generaal.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP/DPA) - Duitsland gaat er bij de Europese Unie op aandringen het verbod op productie van auto's met verbrandingsmotoren te herzien. Duitse bondskanselier Friedrich Merz zal hierover een brief schrijven aan de voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP/RTR) - De Europese Commissie heeft aangegeven dat Apple Ads en Apple Maps waarschijnlijk aan de criteria voldoen om als zogenoemde poortwachters te worden beschouwd. Als dat het geval is, legt Brussel de onderdelen van het Amerikaanse techbedrijf strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA).
3 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De handel in futures en opties op de Chicago Mercantile Exchange (CME) is vrijdag stilgelegd vanwege een technisch probleem in de datacenters. Dat bevestigde een woordvoerder van CME Group. Het Amerikaanse bedrijf exploiteert de grootste derivatenbeurs ter wereld.
4 uur geleden