'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'
DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."
Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."
Evenement thuis
Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.
Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.
Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse aandelenmarkten zijn de verkorte kerstweek positief begonnen, vooral doordat technologieaandelen opnieuw gewild waren bij beleggers. Deze aandelen zijn sinds vorige week weer aan het stijgen, gestuwd door sterke vooruitzichten van chipbedrijf Micron Technology en een meevallend inflatierapport. Daardoor liggen de toonaangevende Amerikaanse beursgraadmeters S&P 500 en de Dow-Jonesindex nog geen 1 procent onder hun record van 11 december.
3 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Google-moederbedrijf Alphabet neemt het Amerikaanse energiebedrijf Intersect Power over voor 4,75 miljard dollar. De overname is bedoeld om Google toegang te geven tot meer elektriciteit voor zijn datacenters, werd maandag bekendgemaakt.
6 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse regering van president Donald Trump lijkt op een nieuwe manier te proberen windenergieparken voor de oostkust tegen te gaan. De vergunningen voor vijf parken in aanbouw zijn opgeschort uit zorgen om de nationale veiligheid. Ze kunnen volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken radarsystemen verstoren en valse doelwitten creëren.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Beleggers op het Damrak deden het maandag voorzichtig aan op de eerste dag van de verkorte handelsweek. Op eerste en tweede kerstdag is het Damrak dicht, net als de beurzen elders in Europa. Op woensdag, met kerstavond, wordt slechts een halve dag gehandeld op Beursplein 5. Dan sluit de handelsdag om 14.00 uur.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Chemiebedrijf 3M gaat ondernemers rondom de Westerschelde betalen voor schade die zij vanwege de vervuilende stoffen PFAS in het water hebben geleden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldt dat aan de Tweede Kamer. Het ministerie maakte niet bekend hoeveel geld wordt uitgekeerd, noch welke ondernemers betaald krijgen.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Beleggers op het Damrak deden het maandag voorzichtig aan op de eerste dag van de verkorte handelsweek. Op eerste en tweede kerstdag is het Damrak dicht, net als de beurzen elders in Europa. Op woensdag, met kerstavond, wordt slechts een halve dag gehandeld op Beursplein 5. Dan sluit de handelsdag om 14.00 uur.
7 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Het Nederlandse brandstoffenbedrijf FincoEnergies komt in handen van het Zwitserse Glencore. De multinational op het gebied van grondstoffen en mijnbouw neemt FincoEnergies over van Coloured Finches, de investeringsmaatschappij die het bedrijf in 2013 oprichtte. Coloured Finches blijft wel betrokken bij de leverancier van onder meer biobrandstoffen.
8 uur geleden