Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

Netflix lager op Wall Street na megaovername Warner Bros.

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met kleine winsten gesloten. Netflix stond echter bij de verliezers op Wall Street. De streamingdienst neemt de film- en tv-studio's en het streamingplatform HBO Max over van Warner Bros. Discovery. Netflix krijgt daarmee een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen.

24 minuten geleden
WSJ: waardering ruimtevaartbedrijf SpaceX naar 800 miljard dollar

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - SpaceX, het commerciƫle ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, voert gesprekken over een aandelenverkoop door insiders waarbij de onderneming gewaardeerd zou worden op 800 miljard dollar. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal op basis van bronnen.

1 uur geleden
Topman BASF ziet geen de-industrialisatie in Duitsland

LUDWIGSHAFEN (ANP/DPA) - De topman van het Duitse chemieconcern BASF ziet geen tekenen van de-industrialisatie van Duitsland ondanks de moeilijke marktomstandigheden voor veel Duitse industriebedrijven. Dat zei bestuursvoorzitter Markus Kamieth van het grootste chemiebedrijf ter wereld in een interview met zakenkrant Handelsblatt. Eerder deze week zei de invloedrijke lobbygroep BDI nog dat de neergang van de industrie structureel begint te worden.

3 uur geleden
Amsterdamse AEX sluit vrijwel onveranderd, Philips koploper

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag vrijwel onveranderd het weekend ingegaan. Zorgtechnologiebedrijf Philips was koploper in de hoofdindex na het flinke koersverlies een dag eerder. Shell stond juist bij de grootste dalers na een adviesverlaging voor het olie- en gasconcern.

4 uur geleden
Concurrentiewaakhond VS: X krijgt Europese boete voor 'succes'

WASHINGTON (ANP/RTR) - De boete van 120 miljoen euro van de Europese Commissie voor socialemediaplatform X is opgelegd omdat het bedrijf van Elon Musk "succesvol" is. Dat zei voorzitter Brendan Carr van de Amerikaanse concurrentiewaakhond Federal Communications Commission (FCC).

5 uur geleden
Positieve reacties uit EU op boete voor X

BRUSSEL (ANP) - Vanuit de EU klinken positieve geluiden dat de Europese Commissie X een boete geeft voor het niet naleven van regels van de Digital Services Act (DSA). Het is voor het eerst dat de EU een boete geeft voor het niet naleven van deze wet. X krijgt de boete onder meer vanwege misleiding over blauwe vinkjes.

6 uur geleden
Netflix zakt in New York na overname Warner-studios en HBO Max

NEW YORK (ANP) - Netflix stond vrijdag bij de verliezers op de beurzen in New York. De streamingdienst neemt de film- en tv-studio's en het streamingplatform HBO Max over van Warner Bros. Discovery. Netflix krijgt daarmee een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen. De overname, die in contanten en aandelen wordt betaald, waardeert Warner Bros. Discovery op 82,7 miljard dollar, inclusief schulden. Het aandeel Netflix zakte 2,6 procent en Warner Bros. Discovery steeg 2,8 procent.

7 uur geleden