Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

Verkopen autoconcern Volkswagen omhoog in 2023

WOLFSBURG (ANP) - Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft in 2023 zijn verkopen opgevoerd, met ook een hogere omzet. Het bedrijf, dat naast Volkswagen ook bijvoorbeeld de merken Skoda, Porsche, Audi en Seat en de truckmerken MAN en Scania voert, verkocht wereldwijd in totaal 9,24 miljoen voertuigen. Dat is een stijging van 12 procent vergeleken met een jaar eerder.

31 minuten geleden
WSJ: Boeing voert gesprekken om geplaagde toeleverancier te kopen

ARLINGTON (ANP) - Boeing voert gesprekken om Spirit AeroSystems over te nemen, de geplaagde maker van de 737 MAX-rompen waarbij meerdere kwaliteitsproblemen spelen. Spirit heeft zakenbankiers ingehuurd om de opties te bespreken, meldt zakenkrant The Wall Street Journal (WSJ) op basis van ingewijden. Het bedrijf zou ook de opties onderzoeken voor de verkoop van activiteiten in Ierland waar vliegtuigonderdelen worden gemaakt voor Boeings rivaal Airbus. Twintig jaar geleden werd Spirit juist afgesplitst van Boeing.

1 uur geleden
Verzekeraar Aegon grootste daler in AEX na cijfers

AMSTERDAM (ANP) - Aegon was vrijdag de grootste daler in de Amsterdamse AEX-index, die met winst het weekend inging. De verzekeraar kwam met tegenvallende jaarresultaten. Chemicaliëndistributeur IMCD was juist koploper bij de hoofdfondsen op het Damrak na beter dan verwachte cijfers.

1 uur geleden
The Body Shop blijft open in Duitsland ondanks problemen

DÜSSELDORF (ANP/DPA) - De winkels van The Body Shop in Duitsland blijven voorlopig open ondanks dat het bedrijf in onder meer dat land kampt met financiële problemen, meldt bewindvoerder Biner Bähr. Volgens hem wordt nu gezocht naar een koper die alle winkels wil overnemen. Hij hoopt dat dit tegen eind april geregeld is.

2 uur geleden
Protest tegen uitbreiding Duitse Tesla-fabriek gaat langer door

BERLIJN (ANP/DPA) - Actievoerders tegen de geplande uitbreiding van de fabriek van Tesla in de buurt van Berlijn zijn van plan langer door te gaan met hun protest. De demonstranten hebben sinds woensdagavond een bos naast de autofabriek in Grünheide bezet en zeggen nu daar nog een week te blijven. Ze zijn het er niet mee eens dat bomen gekapt moeten worden voor de uitbreiding.

2 uur geleden
Werknemers geneesmiddelenfabrikant staken volgende week, zegt FNV

HAARLEM (ANP) - Werknemers van geneesmiddelenfabrikant Teva leggen volgende week het werk neer als het bedrijf uit Haarlem niet met een veel beter loonvoorstel komt, meldt FNV-bestuurder Agostino Di Giacomo Russo. Medewerkers zijn niet tevreden over het iets verbeterde loonbod van het Haarlemse bedrijf deze week voor een nieuwe cao, die voor zo'n 350 werknemers gaat gelden.

3 uur geleden
Dell flink hoger op Wall Street na sterke vraag AI-servers

NEW YORK (ANP) - Dell Technologies behoorde vrijdag tot de grote winnaars op de aandelenbeurzen in New York. De computerfabrikant presteerde in het afgelopen kwartaal beter dan analisten en beleggers hadden verwacht. Het bedrijf profiteerde daarbij van een sterke vraag naar zijn servers voor kunstmatige intelligentie (AI). Ook keert het bedrijf meer dividend uit. Het aandeel werd beloond met een koerswinst van liefst 30 procent.

3 uur geleden