'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'
DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."
Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."
Evenement thuis
Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.
Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.
Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - Het wordt duurder om pakketjes van buiten de EU te kopen. Op elk pakketje dat bij onder meer Chinese webshops wordt gekocht, moeten consumenten vanaf juli 3 euro aan invoertarief betalen. Dat hebben de EU-ministers van Financiën vrijdag besloten. Nu hoeven consumenten pas invoerrechten te betalen als het gaat om een pakket van minimaal 150 euro.
56 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Peter Wennink zegt dat veel politieke partijen zijn waarschuwingen over de toekomstige welvaart van Nederland serieus nemen. De voormalige topman van chipmachinemaker ASML stelde in een rapport dat de komende tien jaar minstens 150 miljard euro extra moet worden geïnvesteerd om productiever te worden en de economische groei op peil te houden. Daarvoor zijn snelle ingrepen en moeilijke keuzes nodig, schreef Wennink.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland verwelkomen het vrijdag verschenen advies van Peter Wennink. Zij herkennen "de zorgen, knelpunten, kansen, oplossingsrichtingen en urgentie" die Wennink benoemt in zijn rapport met aanbevelingen om de toekomstige welvaart veilig te stellen.
1 uur geledenVEENENDAAL (ANP) - De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL). Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer 1 miljoen tot 10 miljoen euro.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook openbaarvervoer- en telecombedrijven krijgen voorrang op het overvolle stroomnet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in een nieuwe richtlijn bepaald dat de sectoren van voldoende algemeen belang voor Nederland zijn om prioriteit te krijgen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ondernemers in de technologische industrie "verwelkomen de zeer gedegen en alomvattende" aanbevelingen van voormalig ASML-topman Peter Wennink over de toekomstige welvaart van Nederland. "Nu is het zaak voor de formerende partijen om dit rapport volledig te omarmen en straks met een nieuwe kabinetsploeg aan de slag te gaan, zodat we die investeringen publiek-privaat voor elkaar krijgen", zegt voorzitter Theo Henrar van branchevereniging FME.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In het rapport van voormalig ASML-topman Peter Wennink over hoe de toekomstige welvaart veilig te stellen, is volgens vakbond de Unie te weinig oog voor "de mens die het verdienvermogen van Nederland mede mogelijk moet maken". "De mens wordt gezien als productiemiddel en als kostenpost", stelt vakbondsvoorzitter Reinier Castelein.
4 uur geleden