Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

ACM mocht overname van Sandd door PostNL in 2019 weigeren

DEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) mocht PostNL in 2019 een vergunning weigeren voor het overnemen van postbedrijf Sandd. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft dit dinsdag in hoger beroep beslist. Het CBb laat hiermee de uitspraak van de rechtbank Rotterdam in stand, waarbij het beroep van PostNL tegen de weigering ongegrond is verklaard.

1 uur geleden
Mediabedrijf RTL schrapt ongeveer 600 banen in Duitsland

LUXEMBURG (ANP/DPA) - Mediabedrijf RTL gaat ongeveer 600 banen schrappen in Duitsland om de kosten te drukken, maakte de Duitse tak van het concern dinsdag bekend. Het Duitse onderdeel bestaat uit onder meer de zender Vox, het nieuwskanaal n-tv en de streamingdienst RTL+. RTL heeft al geruime tijd te maken met minder tv-kijkers en lagere advertentie-inkomsten.

1 uur geleden
ING zet met bankengroep verdere stap richting euro-stablecoin

AMSTERDAM (ANP) - Een groep Europese banken, waaronder ING, heeft in Amsterdam een nieuw bedrijf opgericht voor de lancering van een zogeheten euro-stablecoin. De banken kondigden in september al de oprichting aan van het bedrijf, dat onder toezicht komt te staan van De Nederlandsche Bank (DNB). Dinsdag werden de namen van het bedrijf en de bestuurders onthuld.

1 uur geleden
Nederlandse rechtbank mag Apple-zaak behandelen van EU-hof

LUXEMBURG (ANP/RTR) - Een Nederlandse rechtbank mag zich buigen over een zaak van twee Nederlandse stichtingen tegen Apple over de App Store. Dit heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie dinsdag bepaald.

2 uur geleden
Autobedrijven verkochten minder occasions in november

BUNNIK (ANP) - Autobedrijven zoals dealers en garages hebben in november minder occasions verkocht dan een jaar eerder. Volgens brancheorganisaties BOVAG en RDC ging het om een verkoop van 110.981 gebruikte auto's, een daling van 3,8 procent vergeleken met vorig jaar. De verkoop van gebruikte auto's tussen consumenten onderling nam wel toe, met 7,7 procent tot 61.385 voertuigen.

2 uur geleden
Inflatie eurozone stijgt licht naar 2,2 procent

LUXEMBURG (ANP) - De inflatie in de eurozone is in november licht gestegen naar 2,2 procent. Dat meldt het Europese statistiekbureau Eurostat op basis van een voorlopige raming. In oktober nam de inflatie in het eurogebied nog af tot 2,1 procent, van 2,2 procent in september.

3 uur geleden
HEMA komt volledig in handen van Jumbo-familie Van Eerd

AMSTERDAM (ANP) - HEMA komt volledig in handen van het investeringsvehikel van de familie Van Eerd, die ook eigenaar is van supermarktketen Jumbo. Het vehikel van de familie bezat al 50 procent van de aandelen van HEMA. Mississippi Ventures neemt de overige 50 procent over van de Nederlandse investeringsmaatschappij Parcom.

4 uur geleden