'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'
DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."
Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."
Evenement thuis
Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.
Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.
Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met verliezen gesloten. Chipproducent Broadcom ging flink onderuit na kwartaalcijfers die slecht werden ontvangen door beleggers op Wall Street. Softwareconcern Oracle stond eveneens bij de verliezers na de koersval een dag eerder door tegenvallende resultaten.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De bekende zakenman John Fentener van Vlissingen is donderdag op 86-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn investeringsmaatschappij BORON, die een condoleancepagina heeft geopend.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag met rode cijfers het weekend ingegaan. De chipfondsen stonden bij de grootste dalers in de hoofdindex op het Damrak na tegenvallende cijfers van het Amerikaanse softwareconcern Oracle en chipproducent Broadcom.
9 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft dit jaar voor het eerst in haar 60-jarige bestaan 10 miljoen passagiers aan boord verwelkomd. Het bedrijf spreekt van een "bijzondere mijlpaal" en een "mooie afsluiting" van het jubileumjaar voor vertrekkend topman Marcel de Nooijer. Hij neemt eind dit jaar afscheid bij Transavia.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - Voormalig minister en staatssecretaris Mark Harbers wordt de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen van spoorbeheerder ProRail. Hij neemt per 2 juli volgend jaar de functie over van Hans Alders, die dan na twaalf jaar zijn maximale zittingstermijn heeft bereikt.
11 uur geledenNEW YORK (ANP) - Broadcom stond vrijdag bij de dalers op de aandelenbeurzen in New York. De chipfabrikant boekte afgelopen kwartaal een recordomzet en zag de winst bijna verdubbelen. Ook gaf het bedrijf een sterke verwachting af voor het huidige kwartaal, waarin de verkoopopbrengst van de AI-chips van Broadcom zal verdubbelen. Wel waarschuwde het bedrijf voor lagere winstmarges op AI-chips. Het aandeel verloor daarop ruim 7 procent.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - LTO-voorzitter Ger Koopmans "schrikt niet" van de uitspraken die Peter Wennink doet over de veehouderij in zijn rapport over toekomstige welvaart. "Scherpe woorden dragen goede antwoorden. Met onze 'bouwsteen stikstof' hebben wij het perfecte antwoord op zijn oproep", zegt de voorman van de boerenorganisatie tegen het ANP. Wennink schrijft in zijn rapport dat de landbouw, en dan vooral de veehouderij, voor het grootste deel van de stikstofneerslag in natuurgebieden zorgt.
12 uur geleden