Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

Gemengd beeld op Wall Street na rentebesluit Fed

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York hebben gemengd gereageerd op het rentebesluit van de Federal Reserve. Die verlaagde de leenkosten zoals verwacht met een kwart procentpunt en liet doorschemeren dat er dit jaar nog twee renteverlagingen aankomen. Volgens de Fed zijn de risico's op een afzwakkende arbeidsmarkt groter geworden.

6 uur geleden
Fed blijft zich inzetten voor onafhankelijkheid, zegt voorzitter

WASHINGTON (ANP) - De Federal Reserve blijft zich volledig inzetten voor het behoud van zijn onafhankelijkheid. Dat zei Fed-voorzitter Jerome Powell in een persconferentie over het rentebesluit van de Amerikaanse koepel van centrale banken.

7 uur geleden
Federal Reserve verlaagt rente na politiek beladen vergadering

WASHINGTON (ANP) - De Federal Reserve heeft de rente in de Verenigde Staten met een kwart procentpunt verlaagd. Dat is de uitkomst van een van de meest politiek beladen rentevergaderingen van de Fed van de afgelopen jaren. De Amerikaanse president Donald Trump probeerde de afgelopen maanden de Fed onder druk te zetten om de leenkosten snel te verlagen.

8 uur geleden
China traag met exportvergunningen aardmetalen voor EU-bedrijven

BEIJING (ANP) - Europese bedrijven moeten nog altijd lang wachten op exportvergunningen voor zeldzame aardmetalen uit China. Dat zegt de voorzitter van de Kamer van Koophandel van de EU in China (EUCCC) tegen zakenkrant Financial Times (FT). De aardmetalen zijn cruciaal voor onder andere defensiematerieel, computers, windmolens en elektrische auto's.

9 uur geleden
Bouw megatunnel tussen Duitsland en Denemarken opnieuw vertraagd

KOPENHAGEN (ANP/DPA) - De bouw van de tunnel tussen het Duitse eiland Fehmarn en het Deense eiland Lolland loopt opnieuw vertraging op, meldt de projectontwikkelaar. Het miljarden euro's kostende project moest in 2029 klaar zijn, maar dat verwacht de ontwikkelaar niet meer te halen.

10 uur geleden
Topman luxemerk Gucci na amper een jaar vervangen

PARIJS (ANP/RTR) - Luxeconcern Kering heeft bij zijn bekende modemerk Gucci een vervanger aangesteld voor topman Stefano Cantino, die nog geen jaar geleden was aangetreden. De Italiaanse Francesca Bellettini volgt hem op als hoogste baas bij het merk.

10 uur geleden
EU en Indonesië ronden onderhandelingen voor handelsdeal af

BRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - De Europese Unie en Indonesië hebben de onderhandelingen over een handelsovereenkomst na bijna tien jaar afgerond. EU-handelscommissaris Maroš Šefčovič kondigt de deal volgende week dinsdag aan tijdens zijn bezoek aan Indonesië, meldt een woordvoerder van de Europese Commissie.

10 uur geleden