Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

Nexperia mag export hervatten

WASHINGTON (ANP) - De export van Nexperia-producten uit China kan worden hervat, meldt het Witte Huis. De koerswijziging van China is het resultaat van gesprekken tussen de Amerikaanse president Donald Trump en zijn Chinese ambtsgenoot Xi Jinping in Zuid-Korea eerder deze week.

4 uur geleden
Duitsland verwelkomt berichten over hervatten chipexport China

BERLIJN/DEN HAAG (ANP/AFP/BLOOMBERG) - Duitsland noemt de laatste berichten uit China, over het hervatten van de export van Nexperia-chips, "positieve eerste tekenen van een versoepeling van de spanningen". Dat meldt het Duitse ministerie van Economische Zaken aan persbureau AFP.

10 uur geleden
Carney zegt aan Trump excuses te hebben aangeboden na reclame

GYEONGJU (ANP/BLOOMBERG) - De Canadese premier Mark Carney heeft bevestigd dat hij zijn excuses heeft aangeboden aan de Amerikaanse president Donald Trump vanwege een televisiereclame tegen importheffingen. Carney zei daarnaast bereid te zijn om te onderhandelen over een betere handelsdeal met het buurland.

15 uur geleden
Meer nieuwe auto's verkocht in oktober

AMSTERDAM (ANP) - De autoverkoop in Nederland zet de stijgende lijn voort, volgens brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. In oktober werden er 8,3 procent meer nieuwe personenauto's op kenteken gezet dan een jaar eerder. Over heel dit jaar tot nu toe lopen de verkopen nog wel 1,8 procent achter.

16 uur geleden
Amazon uitblinker op Wall Street na goed ontvangen cijfers

NEW YORK (ANP) - Webwinkel- en techconcern Amazon was vrijdag een uitblinker op de aandelenbeurzen in New York. Beleggers op Wall Street reageerden positief op de kwartaalcijfers van Amazon. Ook Apple meldde cijfers, maar dat aandeel liet een kleine min zien.

1 dag geleden
Amsterdamse AEX-index sluit beursmaand oktober met verlies af

AMSTERDAM (ANP) - De beurs in Amsterdam is vrijdag op de laatste handelsdag van oktober met verlies gesloten na de winstbeurt een dag eerder. Muziekbedrijf Universal Music Group (UMG) behoorde tot de winnaars in de AEX na bekendmaking van kwartaalcijfers. ING deed juist een stapje terug na de flinke plus een dag eerder dankzij goed ontvangen resultaten.

1 dag geleden
Ledenparlement FNV stemt tegen crisisplan toezichthouders

UTRECHT (ANP) - Het Ledenparlement van FNV heeft vrijdag tegen de plannen van de tijdelijke toezichthouders Lodewijk Asscher en Ton Heerts gestemd om de grootste vakbond van Nederland "weer bestuurbaar" te maken. Zij werden in juni aangesteld om de rust terug te brengen bij FNV na een grote bestuurscrisis eerder dit jaar.

1 dag geleden