Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

Musk pleit voor afschaffing van EU na hoge boete voor X

SAN FRANCISCO (ANP/DPA) - De Amerikaanse miljardair Elon Musk vindt dat de EU moet worden opgeheven, schreef hij op zijn socialemediaplatform X. Musk reageerde hiermee op de miljoenenboete van de EU tegen zijn berichtendienst.

4 uur geleden
India grijpt in na chaos op luchthavens door problemen IndiGo

MUMBAI (AFN/BLOOMBERG) - India heeft zaterdag ingegrepen door maximumprijzen van vliegtickets in te stellen en extra treinen in te zetten, nadat duizenden reizigers waren gestrand door geannuleerde vluchten. De regering heeft prijsrestricties opgelegd om te voorkomen dat "buitensporig hoge vliegtarieven door bepaalde luchtvaartmaatschappijen in rekening worden gebracht." De maatregelen blijven van kracht "tot de situatie volledig is gestabiliseerd", staat in een verklaring.

5 uur geleden
Koperprijs stijgt naar recordhoogte door hamsteringen in VS

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De koperprijs is deze week tot een recordhoogte gestegen, aangedreven door vrees voor een wereldwijd tekort aan het industriële metaal. Grondstoffenhandelaren verwachten een tekort als gevolg van het hamsteren van koper in de Verenigde Staten. Ook werd de vraag aangewakkerd door een rapport van de invloedrijke zakenbank Citigroup, waarin wordt voorspeld dat de koperprijs verder zal stijgen.

7 uur geleden
Schrijversvakbond: blokkeer overname Warner Bros. door Netflix

LOS ANGELES (ANP/BLOOMBERG) - Een grote vakbond van schrijvers voor film en televisie in de Verenigde Staten vindt dat de overname van de film- en tv-studio's en het streamingplatform HBO Max van Warner Bros. Discovery door Netflix "moet worden geblokkeerd". Volgens de Writers Guild of America (WGA) vormt de overname een bedreiging voor scenaristen, producenten, regisseurs en bioscoopeigenaren.

10 uur geleden
Zaterdag topdrukte in kerstbomenverkoop direct na Sinterklaas

HAREN (ANP) - Kerstboomverkopers houden zaterdag rekening met topdrukte. Of dat de opmaat is naar betere verkopen dan vorig jaar, is nog wel afwachten. Daarover lijken grote spelers in de kerstbomenmarkt van mening te verschillen.

12 uur geleden
Netflix lager op Wall Street na megaovername Warner Bros.

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met kleine winsten gesloten. Netflix stond echter bij de verliezers op Wall Street. De streamingdienst neemt de film- en tv-studio's en het streamingplatform HBO Max over van Warner Bros. Discovery. Netflix krijgt daarmee een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen.

22 uur geleden
WSJ: waardering ruimtevaartbedrijf SpaceX naar 800 miljard dollar

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - SpaceX, het commerciële ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, voert gesprekken over een aandelenverkoop door insiders waarbij de onderneming gewaardeerd zou worden op 800 miljard dollar. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal op basis van bronnen.

23 uur geleden