'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'
DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."
Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."
Evenement thuis
Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.
Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.
Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag vrijwel onveranderd het weekend ingegaan. Veel richtinggevend nieuws was niet voorhanden voor beleggers op Wall Street. Bovendien verliep de handel erg rustig, omdat veel handelaren vrij waren voor kerst. De volumes lagen ongeveer de helft lager dan normaal.
7 uur geledenPARIJS (ANP/AFP) - De Franse autoriteiten doen onderzoek naar een Britse webwinkel die ervan wordt verdacht op kinderen lijkende sekspoppen te verkopen. Dat hebben openbaar aanklagers tegen het Franse persbureau AFP gezegd. Eerder was er nog grote ophef in Frankrijk over de verkoop van sekspoppen op de Chinese webwinkel Shein. Shein heeft de poppen al verwijderd van zijn platform.
9 uur geledenLONDEN (ANP) - De wereldwijde markt voor bedrijfsfusies en overnames is dit jaar gestegen naar een totale waarde van 4,5 biljoen dollar, oftewel 4500 miljard dollar. Dat meldt zakenkrant Financial Times die zich baseert op cijfers van het Britse beursbedrijf LSE. Dat is het hoogste niveau sinds 2021 en een waardestijging van bijna 50 procent vergeleken met vorig jaar.
13 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met kleine koersuitslagen begonnen. Wall Street is op tweede kerstdag in tegenstelling tot de Europese beurzen wel gewoon geopend voor de beurshandel, al zal die naar verwachting erg rustig verlopen omdat veel handelaren vrij zijn. De hoeveelheid aandelen die wordt verhandeld, ligt doorgaans een stuk lager dan normaal.
14 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Honderden vluchten op de grote luchthavens van New York zijn geschrapt in verband met een grote sneeuwstorm. Er wordt verwacht dat er vanaf vrijdagmiddag tot en met zaterdag zware sneeuwval is in New York City en op Long Island, met een mogelijke ophoping van wel 20 centimeter sneeuw voordat de storm afneemt.
15 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De kansen op werk voor werklozen in Duitsland zijn op een historisch dieptepunt, waarschuwt de directeur van de Bundesagentur für Arbeit. In opmerkingen die vrijdag werden vrijgegeven, vertelt Andrea Nahles aan nieuwssite web.de dat de Duitse arbeidsmarkt al enkele maanden stagneert en geen vooruitgang boekt.
15 uur geledenMOSKOU (ANP/BLOOMBERG) - Rusland en Kazachstan hebben de eerste lancering onder hun gezamenlijke Baiterek-ruimteproject uitgesteld. De debuutlancering van de Russische Soejoz 5-raket wordt verschoven naar een nader te bepalen tijdstip om extra controles mogelijk te maken.
15 uur geleden