Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

Rusland blokkeert toegang tot gamingplatform Roblox in het land

MOSKOU (ANP/RTR/AFP/BELGA) - Rusland heeft de toegang tot Roblox geblokkeerd. Volgens communicatiewaakhond Roskomnadzor verspreidt het Amerikaanse onlinegamingplatform extremistische inhoud en "LGBT-propaganda". Kinderen zouden seksueel worden lastiggevallen en er zouden intieme foto's van hen worden afgetroggeld.

7 uur geleden
Autofabrikanten winnen op Wall Street, Apple levert juist in

NEW YORK (ANP) - Amerikaanse autobouwers wonnen woensdag aan beurswaarde op Wall Street. De regering-Trump is met een plan gekomen om de brandstofverbruiknormen die voormalig president Joe Biden vorig jaar had vastgesteld, drastisch te verlagen. Dit is de nieuwste poging in Washington om het voor autofabrikanten gemakkelijker te maken benzineauto's te verkopen.

7 uur geleden
Trump zwakt brandstofverbruiksnormen auto's in VS flink af

WASHINGTON (ANP/RTR) - De regering-Trump is met een plan gekomen om de brandstofverbruiknormen voor auto's, die toenmalig president Joe Biden vorig jaar vaststelde, drastisch te verlagen. Fabrikanten mogen daardoor auto's maken die minder zuinig zijn.

7 uur geleden
Ebusco krijgt miljoenenlening van aandeelhouders om te overleven

DEURNE (ANP) - De noodlijdende bussenfabrikant Ebusco heeft van een groep aandeelhouders een overbruggingskrediet van 5,1 miljoen euro gekregen. Daarmee kan het bedrijf uit Deurne de levering van elektrische bussen voorlopig veiligstellen.

9 uur geleden
Damrak trekt zich op aan hoop op Amerikaanse renteverlaging

AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse beurs is woensdag met winsten de handel uitgegaan. Beleggers leken zich op te trekken aan nieuwe signalen dat de Amerikaanse centrale bank binnenkort de rente verder gaat verlagen. Dat wordt als gunstig beschouwd omdat het lenen goedkoper maakt, de consumptie stimuleert en aandelen aantrekkelijker maakt dan sparen of obligaties.

12 uur geleden
Bronnen: FIOD pakt 2 personen op in onderzoek scheepsbouwer Damen

GORINCHEM (ANP) - De financiƫle opsporingsdienst FIOD heeft twee personen opgepakt in een nieuw onderzoek naar mogelijke sanctieovertredingen door scheepsbouwer Damen. Dit bevestigen ingewijden aan het ANP.

13 uur geleden
Cryptoaandelen omhoog op Wall Street door herstel bitcoinkoers

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Cryptoaandelen zoals Coinbase, Strategy en Bit Digital hoorden woensdag bij de winnaars op Wall Street, terwijl bitcoin bijna 4 procent herstelde en de hoogste stand in weken bereikte. De grootste cryptomunt ter wereld zakte maandag nog 6 procent. Dat was de grootste prijsdaling sinds maart. Inmiddels staat de bitcoin weer op bijna 93.000 dollar, omgerekend 80.000 euro.

14 uur geleden