Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

Exor wijst bod af voor overname Juventus

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De van oorsprong Italiaanse investeerder Exor heeft een bod afgewezen op zijn meerderheidsbelang in Juventus. Het in El Salvador gevestigde cryptobedrijf Tether Holdings wilde de Italiaanse voetbalclub overnemen van het investeringsbedrijf van de zakenfamilie Agnelli.

6 uur geleden
Levering vliegtuig voor Amerikaanse president verder uitgesteld

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse luchtmacht heeft de geschatte leveringsdatum voor de eerste van twee nieuwe Air Force One-vliegtuigen met een jaar uitgesteld tot medio 2028. Daarmee wordt het voor vliegtuigbouwer Boeing nog lastiger om te voldoen aan de eis van president Donald Trump, die voor het aflopen van zijn termijn in het nieuwe toestel wil vliegen.

10 uur geleden
EU-ministers zijn het eens over visquota voor komend jaar

BRUSSEL (ANP) - De EU-ministers die verantwoordelijk zijn voor visserij hebben een akkoord gesloten over de visquota voor volgend jaar. In de deal is afgesproken hoeveel vissers in EU-lidstaten mogen vangen in Europese zeeën, zoals de Noordzee, de Atlantische Oceaan en de Zwarte Zee.

12 uur geleden
WSJ: Trump zegt te neigen naar Warsh of Hassett als Fed-baas

WASHINGTON (ANP) - Donald Trump zegt dat hij neigt naar voormalig Fed-bestuurder Kevin Warsh of economisch adviseur van het Witte Huis Kevin Hassett als volgende voorzitter van de Federal Reserve. Dat schrijft zakenkrant The Wall Street Journal na een interview met de Amerikaanse president. Trump zei ook dat de volgende baas van de Amerikaanse centrale bank met hem zou moeten overleggen over de rentetarieven.

13 uur geleden
Wall Street sluit met verlies, chipbedrijf Broadcom flink lager

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met verliezen gesloten. Chipproducent Broadcom ging flink onderuit na kwartaalcijfers die slecht werden ontvangen door beleggers op Wall Street. Softwareconcern Oracle stond eveneens bij de verliezers na de koersval een dag eerder door tegenvallende resultaten.

1 dag geleden
Zakenman John Fentener van Vlissingen (86) overleden

DEN HAAG (ANP) - De bekende zakenman John Fentener van Vlissingen is donderdag op 86-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn investeringsmaatschappij BORON, die een condoleancepagina heeft geopend.

1 dag geleden
Amsterdamse AEX-index sluit beursweek met verlies af

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag met rode cijfers het weekend ingegaan. De chipfondsen stonden bij de grootste dalers in de hoofdindex op het Damrak na tegenvallende cijfers van het Amerikaanse softwareconcern Oracle en chipproducent Broadcom.

1 dag geleden