Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

Grootste koerssprong in meer dan 40 jaar voor maker Post-It

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG/BELGA) - Het Amerikaanse industrieconcern 3M, bekend van Post-it-notitiebriefjes en Scotch-tape, beleefde vrijdag zijn grootste koerssprong op Wall Street in meer dan veertig jaar. Beleggers zetten het aandeel 23 procent hoger na een sterk kwartaalbericht en een belofte van de dit jaar aangetreden topman om de fabrikant nieuw leven in te blazen. Zeker sinds 1980 heeft 3M niet meer zo'n grote dagwinst laten zien.

5 uur geleden
Gebruikers van X kunnen berichten afschermen van chatbot Grok

SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - Socialemediaplatform X van Elon Musk heeft gebruikers een manier gegeven om te voorkomen dat hun berichten en activiteit op X helpen bij het trainen van zijn chatbot Grok. Dat heeft het Amerikaanse bedrijf, voorheen bekend als Twitter, vrijdag aangekondigd.

5 uur geleden
Gamingwebsite: staking stemacteurs brengt GTA VI niet in gevaar

NEW YORK (ANP) - De staking onder stemacteurs van videogames heeft geen gevolgen voor de nieuwe versie van Grand Theft Auto (GTA), die voor volgend jaar gepland staat. Volgens gamingwebsite Kotaku geldt de staking alleen voor games die sinds een jaar in ontwikkeling zijn.

8 uur geleden
Hongarije vreest na zomer brandstoftekort zonder Russische olie

BOEDAPEST (ANP/RTR) - Hongarije krijgt vanaf september te maken met brandstoftekorten als de Russische olieaanvoer niet wordt hersteld. Dat heeft een hoge Hongaarse regeringsfunctionaris vrijdag gezegd.

9 uur geleden
Basic-Fit en Heijmans na cijfers grote winnaars op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Fitnessketen Basic-Fit en bouwconcern Heijmans waren vrijdag de grote winnaars op de Amsterdamse beurs. Beleggers reageerden opgewekt op de cijfers die de ondernemingen naar buiten brachten en zetten hun aandelen fors hoger. Verlichtingsbedrijf Signify en flitshandelaar Flow Traders kwamen ook met resultaten. Zij stelden juist flink teleur en hun beurskoersen gingen fors omlaag.

9 uur geleden
Inspectie ziet bijna 200 overtredingen flitsbezorgers in 1,5 maand

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft in anderhalve maand tijd meer dan 180 overtredingen geconstateerd bij flitsbezorgers Getir en Flink en een platform waarvan zij gebruikmaakten. Volgens een woordvoerder gaat het om een "opvallend hoog" aantal. In bijna alle gevallen was sprake van illegale arbeid.

9 uur geleden
Storingen in 97 procent computers verholpen, meldt CrowdStrike

AUSTIN (ANP) - Een week nadat een automatische update van cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike een wereldwijde computerstoring veroorzaakte, is 97 procent van de systemen weer hersteld. Dat meldt CrowdStrike-topman George Kurtz op LinkedIn.

10 uur geleden