'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'
DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."
Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."
Evenement thuis
Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.
Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.
Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."
Meer uit Financieel
MUMBAI (ANP) - De grootste luchtvaartmaatschappij van India, IndiGo, heeft spijt betuigd voor wijdverbreide verstoringen in zijn vliegschema voor het Aziatische land. Het door oud-KLM-topman Pieter Elbers geleide bedrijf schrapte de afgelopen dagen honderden vluchten. Dat gebeurde omdat nieuwe regels rond rust- en werktijden voor piloten voor roosterproblemen zorgden.
22 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Philips toonde vrijdag wat herstel op de Amsterdamse beurs. Het zorgtechnologieconcern ging donderdag flink omlaag na een analistenrapport van Citi. De Amerikaanse zakenbank waarschuwde dat Philips volgend jaar meer tegenwind zou kunnen verwachten van handelstarieven en zwakkere marktomstandigheden in China en dat dit de omzetgroei kan drukken.
24 minuten geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Ook TikTok gaat zich houden aan het socialemediaverbod in Australiƫ voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. De Australische wet gaat op 10 december in en op die dag zal de populaire filmpjesapp jongeren blokkeren, meldt het platform. Dat betekent dat zij geen account meer kunnen aanmaken of behouden.
1 uur geledenBURBANK (ANP) - Streamingdienst Netflix wordt een steeds grotere kanshebber voor de aankoop van grote delen van Warner Bros. Discovery. De bedrijven zijn begonnen aan exclusieve gesprekken over de overname van de film- en tv-studio's en streamingplatform HBO Max door Netflix, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Als het tot een deal komt, krijgt 's werelds populairste betaalde streamingdienst een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer horecabedrijven worstelen met problematische schulden. Een op de vijf horeca-ondernemingen gaf aan hiermee te worstelen in november, tegen 14 procent in november vorig jaar. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder bedrijven in de industrie, handel en diensten met vijf of meer medewerkers.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Speelgoed is het afgelopen jaar goedkoper geworden in Nederland. Dat is opvallend, producten worden doorgaans juist steeds duurder. Experts denken dat de toegenomen productie in China en de handelsspanningen van dat land met de Verenigde Staten mogelijk een rol spelen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York lieten donderdag aan het slot kleine koersuitslagen zien. De aandacht van beleggers op Wall Street ging opnieuw uit naar cijfers over de Amerikaanse banenmarkt. Verder waren er nog kwartaalresultaten van onder meer softwareconcern Salesforce en supermarktketen Kroger.
11 uur geleden