Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

'Bedrijven door corona terughoudender met acties EK voetbal'

DEN HAAG (ANP) - Bedrijven zijn vanwege coronabeperkingen terughoudender dan normaal met acties voor grote evenementen zoals het EK voetbal. Dat zeggen retaildeskundigen op basis van de campagnes die onder meer supermarkten hebben gelanceerd in de aanloop naar het evenement, dat half juni begint.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode, zegt dat de manier waarop bedrijven voorheen probeerden te communiceren met klanten door de coronacrisis is veranderd. "Vroeger was het EK een uitje waar mensen tijd voor vrijmaken en feestjes voor organiseren. Daar leef je langer naartoe. Nu is veel minder mogelijk, en nog veel onzeker. Al lijkt Jumbo met de juichcape vooruit te lopen op stadionbezoeken."

Volgens Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, komen de campagnes later op gang vanwege het negatieve sentiment in de samenleving. "We zijn niet altijd even vrolijk. We hebben toch angst voor corona, er is een groeiende aversie tegen de coronamaatregelen. En dan lijkt het erop dat niet iedereen vakantiegeld krijgt. Ook hebben we het Nederlands elftal niet zo hoog zitten, een aantal wedstrijden was niet om aan te zien. De bondscoach is zelfs weinig positief over de kansen. Dan mis je toch de inspiratie om een evenement volledig te omarmen." Wel kan het sentiment ineens omslaan en dan kunnen de supermarkten profiteren van de acties die er nu zijn, denkt Molenaar. "Ze hebben allemaal producten die snel bij te maken zijn."

Evenement thuis

Bedrijven lijken in te zetten op de beleving van het evenement thuis. Zo kun je bij supermarktketen Plus sparen voor een Lego-achtig voetbalstadion en laat telecomprovider KPN met Oranjespelers zien hoe social media mensen in coronatijd toch kunnen verbinden. Discountsuper Aldi castte eigen medewerkers in een reclamespot voor het 'Oranjelegioen'. Heineken kwam al met een oranjekleurig hemd voor de 'oranjezomer' en bierbrouwer Bavaria lanceerde een oranje broekje. Jumbo laat klanten sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Bij Lidl kun je zegeltjes plakken voor een eigen 'Fluoranje'-outfit, die onder meer door oud-voetballer Rafael van der Vaart wordt gepromoot.

Ook Dirk Mulder, sectoreconoom detailhandel bij ING, denkt dat het EK voetbal minder leeft dan voorheen. De acties die er zijn spreken daarnaast weinig aan, vindt hij. In het bedrijfsleven is ook minder animo. Voor veel bedrijven zijn dit soort evenementen door corona toch een risico, omdat er al heel lang niks mag. ING heeft als sponsor ook lang geworsteld met het EK voetbal, zegt Mulder. "De mogelijkheden zijn beperkt, daar wil je klanten niet aan blootstellen." Desondanks zijn er nog honderden kaarten te winnen voor groepswedstrijden van het Nederlands elftal bij sponsoren zoals Thuisbezorgd, Volkswagen en Heineken.

Volgens Koelemeijer moet je als merk nu zorgvuldig zijn en zorgen dat je de plank niet misslaat. Opvallend genoeg heeft grootgrutter Albert Heijn nog geen actie bekendgemaakt. Volgens Koelemeijer wil de supermarktketen misschien toch een klapper maken, waardoor ze anderen voor laten gaan in de campagne. "De actie is allang bekend en geregeld namelijk, daar is voorbereiding voor nodig."

Meer uit Financieel

Slowakije: komende dagen akkoord over EU-stop Russische gasimport

BRATISLAVA (ANP/RTR) - Slowakije wil uiterlijk dinsdag een akkoord met de Europese Unie bereiken over het stopzetten van gasleveringen uit Rusland en een nieuw sanctiepakket. Dat heeft premier Robert Fico zaterdag gezegd. Slowakije importeert nog Russisch gas, maar daar wil de Europese Commissie graag van af.

19 minuten geleden
Google sluit deal met AI-start-up Windsurf, melden bronnen

MOUNTAIN VIEW (ANP) - Google heeft een deal ter waarde van 2,4 miljard dollar (omgerekend ruim 2 miljard euro) gesloten met AI-startup Windsurf. Dat hebben ingewijden gemeld aan persbureau Bloomberg. Het techconcern neemt onder andere de topman en medeoprichter van Windsurf over om hen te laten werken binnen de eigen AI-tak. Ook ontvangt Google de licentierechten van het bedrijf.

2 uur geleden
ANVR: Nederlander boekt vakantie dit jaar later en minder vaak

DEN HAAG (ANP) - Het aantal boekingen voor zomervakanties blijft dit jaar achter bij vorig jaar, wat te maken heeft met hogere prijzen en onrust in de wereld. Dat stelt directeur Frank Radstake van reisbrancheorganisatie ANVR op basis van wat hij hoort van reisorganisaties. Nederlanders hebben hun vakanties voor deze zomer bovendien pas relatief laat geboekt.

3 uur geleden
Wall Street sluit met verliezen, Levi Strauss wint na cijfers

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met verliezen het weekend ingegaan. Beleggers op Wall Street verwerkten het nieuws dat president Donald Trump vanaf 1 augustus een heffing van 35 procent wil invoeren op een deel van de producten uit Canada. Daardoor werden de handelszorgen weer aangewakkerd. Verder was jeansmerk Levi Strauss een flinke winnaar na goed ontvangen kwartaalcijfers.

13 uur geleden
FT: waarde xAI naar 200 miljard bij volgende financieringsronde

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Het bedrijf van Tesla-topman Elon Musk voor kunstmatige intelligentie, xAI, mikt bij een volgende financieringsronde op een waarde van wel 200 miljard dollar. Dat melden bronnen aan zakenkrant Financial Times. Daarmee zou xAI tien keer meer waard zijn dan begin volgend jaar.

13 uur geleden
Mijnbouwer Rio Tinto wil meer investeren in koperproductie VS

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Het grote internationale mijnbouwconcern Rio Tinto wil meer investeren in koperproductie in de Verenigde Staten nu president Donald Trump importheffingen van 50 procent op buitenlands koper heeft aangekondigd die per 1 augustus moeten ingaan. Volgens topvrouw Katie Jackson van de koperdivisie van Rio Tinto is er een "sterke wens" bij het bedrijf voor meer investeringen in Amerikaanse koperproductie.

15 uur geleden
Winstwaarschuwing Duits chemieconcern BASF door zwakkere vraag

LUDWIGSHAFEN (ANP/DPA/BLOOMBERG) - Het Duitse BASF, 's werelds grootste chemieconcern, verlaagt de winstverwachting voor dit jaar. Het bedrijf kampt met een zwakkere vraag naar chemicaliën door de economische onzekerheid vanwege de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Ook heeft BASF te maken met een zwakkere vraag naar chemicaliën in China.

16 uur geleden