Baardaap brengt leven in de brouwerij!
Baardaap! Inderdaad, dit is geen gebruikelijke aanspreekvorm voor Niddia Paauwe, communicatieadviseur bij Schipper Accountants. Toch veert ze gegarandeerd op als ze deze naam hoort. Baardaap Brewing is de naam het avontuurlijke bier dat zij samen met haar partner Kiri Roelofs brouwt. Samen met deze bebaarde brouwer is zij vooral in de weekenden druk met brouwen, promoten en natuurlijk: heel regelmatig zelf proeven. Uitdagend, creatief en passievol bier brouwen; dat is waarvoor Niddia en Kiri gaan. Dat idee groeide langzaam. Het begon allemaal met een simpele opmerking van een collega van Kiri. Toen die vertelde zelf tripel bier te gaan brouwen, werd bij Kiri een zaadje gepland. Een hopzaadje wel te verstaan, want niet lang daarna kocht hij zijn eerste brouwketels. Daarmee startte hij op het gasfornuis in zijn keuken. En je weet hoe dat gaat: proberen, proeven en gaandeweg twee dingen ontdekken: het is leuk om te doen en het is lekker! Al snel waren Niddia en hij ieder weekend in de weer met granen, hop, gist en water. En natuurlijk: flesjes en etiketten.Het échte brouwen Een belangrijke rol in de verdere professionalisering en de officiële start van Baardaap Brewing speelde de Middelburgse stadbrouwerij en, meer speciaal, de lokale bierkeurmeester. Hij was zo enthousiast over het bier, dat hij Kiri stimuleerde om er professioneel mee aan de slag te gaan. Kiri: “Dat hij onze bieren waardeerde, was een groot compliment. Natuurlijk aarzelden we, maar we hebben uiteindelijk toch van zijn aanbod gebruik gemaakt om daar zelf ons eigen bier te gaan brouwen. Dat was de start van Baardaap. Het eerste jaar liep fantastisch: lokaal werden onze bieren enorm gewaardeerd. Zó gewaardeerd, dat we op een gegeven moment moesten opschalen. Zo kwamen we bij een brouwerij in Amsterdam terecht. Nu ga ik daar een paar keer per jaar heen om zelf ons eigen bier te brouwen, volgens onze eigen recepten.”
Namen met een knipoog
Die recepten zijn het resultaat van veel samen praten, proeven en inspiratie opdoen. Kiri en Niddia reizen graag. In tal van verre landen ontdekken ze smaken, die ze verwerken in hun bier. Zo ontstond Zeeuwse Zonneschijn, een sprankelend witbier met citroengras en peper en Uitmuntend, een pale ale met een verrassende twist van muntthee. “Pas gaandeweg zijn we de namen van ons bier echt gaan koppelen aan de naam Baardaap. Onze meest recente bieren hebben daarom allemaal namen met een knipoog, zoals Chubby Chimp, Hoppy Howler en de Mighty Mandrill.” Alleen van die namen word je al vrolijk, laat staan van de smaak.
Beste biermoment
Echt smaakfavorieten hebben Niddia en Kiri niet, dat wisselt per moment. Is het ene bier gemaakt, dan gaan hun gedachten al weer uit naar een volgende smaak of smaakcombinatie. Dat proces gaat onbewust een hele dag door. Nu de Amsterdamse brouwerij het bottelen en etiketteren voor zijn rekening neemt, zijn de weekenden weer iets rustiger. Want waar zij in het begin een hele dag nodig hadden om 500 liter handmatig te bottelen, worden de 2000 liter batches in Amsterdam gelukkig volledig geautomatiseerd afgevuld. Tel uit je tijdwinst! Of dat betekent dat Niddia en Kiri daardoor in de weekenden duimen draaien? Zeker niet. “We doen vrijwel alles binnen het bedrijf zelf, van marketing en sales tot de administratie en het leveren van bestellingen. Ruim negentig procent gaat rechtstreeks naar Zeeuwse horecazaken en slijterijen. Een deel verkopen we via onze webshop of partners.” Tot slot: wat is hun favoriete biermoment? Daarover zijn deze Zeeuwse brouwers het zondermeer eens: na een drukke werkdag samen zitten op een zonnig terras met een lekkere borrelplank en een glas speciaalbier in de hand.
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
7 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
7 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
7 maanden geleden