Autobranche pleit voor kilometerheffing om CO2-doelen te halen
AMSTERDAM (ANP) - Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA. Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto's én zuinige benzineauto's worden gestimuleerd.
Eind vorig jaar kondigde de Europese Commissie aan de eigen klimaatdoelen aan te scherpen. In plaats van 49 procent moet in 2030 al 55 procent minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990. Dit zou betekenen dat het autoverkeer de uitstoot de komende negen jaar met nog 5 à 6 megaton CO2 extra moet verminderen, bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke doel. De afgelopen jaren namen de emissies door auto's juist toe door extra drukte op de weg.
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost algauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto's over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto's voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto's gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken
Ondanks de verwachte toename van elektrisch rijden zal volgens de belangenorganisaties in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto's op fossiele brandstoffen rijden. Daarom pleiten ze ervoor kopers van kleinere en zuinigere benzineauto's te belonen met een lagere aankoopbelasting dan nu geldt. Die bpm moet dan juist steeds sneller oplopen naarmate een auto meer brandstof slurpt. Voor zwaardere vrachtwagens moeten oplossingen gezocht worden in meer bijmenging van biodiesels.
Alle stimuleringsmaatregelen moeten ook bekostigd worden. In hun belastingplan pleiten de organisaties er daarom voor bezitters van elektrische auto's vanaf 2022 niet langer vrij te stellen van de wegenbelasting. Vanaf dat jaar moeten ze 15 procent van de gangbare tarieven betalen, wat geleidelijk oploopt tot 100 procent in 2027. Daarnaast moet de overheid af van "perverse prikkels", zoals gunstige belastingregels voor oldtimers. Ook moeten uitzonderingen en voordeeltjes voor het wagenpark van de overheid zelf op de schop.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De gemeente Amsterdam reageert geschrokken op de investeringsplannen van Schiphol. Die lijken vooral gericht op groei van de luchthaven, terwijl het stadsbestuur het liefst ziet dat er minder wordt gevlogen.
4 minuten geledenHONGKONG (ANP) - Kruidvat-moederbedrijf AS Watson krijgt mogelijk binnenkort een beursnotering, melden verschillende media. Het Hongkongse conglomeraat CK Hutchison overweegt de gezondheids- en schoonheidswinkelketen naar de beurs te brengen. AS Watson is ook de eigenaar van Trekpleister en ICI PARIS XL.
23 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De belangenbehartigers voor huurders en woningcorporaties gaan samen pleiten voor regels die de huurstijging moeten beperken. Ze willen dat de huur voor sociale huurwoningen van corporaties jaarlijks met maximaal 4 procent mag stijgen. Dat moet wat corporatiekoepel Aedes en huurdersclub Woonbond betreft wettelijk worden vastgelegd.
39 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak is vrijdag flink lager geopend. De twijfel over de hoge waarderingen van de grote techbedrijven keerde weer terug na een negatieve ommezwaai op Wall Street. Donderdag leken de sterke kwartaalcijfers van AI-chipbedrijf Nvidia nog voor enige opluchting te zorgen. De resultaten van de belangrijke aanjager van de AI-opmars op de beurzen waren uiteindelijk niet voldoende om de zorgen over de hoge waarderingen en de forse AI-investeringen weg te nemen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic heeft 430 miljoen euro opgehaald in een financieringsronde bij bestaande investeerders. Het grootste deel van dat bedrag is bestemd voor uitbreiding in Duitsland, waar Picnic onder meer wil investeren in distributiecentra.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol wil een nieuwe terminal bouwen, omdat de grootste luchthaven van het land te krap dreigt te worden voor het grote aantal passagiers. Het maakt deel uit van plannen waarbij het vliegveld tot 2035 een bedrag van 10 miljard euro investeert.
2 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is vrijdag gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste en oudste cryptomunt ter wereld staat sinds het bereiken van een recordniveau van meer dan 126.000 dollar (ongeveer 109.000 euro) in oktober al onder druk. Sindsdien is de prijs gezakt tot onder de 86.000 dollar.
2 uur geleden