
Autobranche pleit voor kilometerheffing om CO2-doelen te halen
AMSTERDAM (ANP) - Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA. Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto's én zuinige benzineauto's worden gestimuleerd.
Eind vorig jaar kondigde de Europese Commissie aan de eigen klimaatdoelen aan te scherpen. In plaats van 49 procent moet in 2030 al 55 procent minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990. Dit zou betekenen dat het autoverkeer de uitstoot de komende negen jaar met nog 5 à 6 megaton CO2 extra moet verminderen, bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke doel. De afgelopen jaren namen de emissies door auto's juist toe door extra drukte op de weg.
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost algauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto's over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto's voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto's gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken
Ondanks de verwachte toename van elektrisch rijden zal volgens de belangenorganisaties in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto's op fossiele brandstoffen rijden. Daarom pleiten ze ervoor kopers van kleinere en zuinigere benzineauto's te belonen met een lagere aankoopbelasting dan nu geldt. Die bpm moet dan juist steeds sneller oplopen naarmate een auto meer brandstof slurpt. Voor zwaardere vrachtwagens moeten oplossingen gezocht worden in meer bijmenging van biodiesels.
Alle stimuleringsmaatregelen moeten ook bekostigd worden. In hun belastingplan pleiten de organisaties er daarom voor bezitters van elektrische auto's vanaf 2022 niet langer vrij te stellen van de wegenbelasting. Vanaf dat jaar moeten ze 15 procent van de gangbare tarieven betalen, wat geleidelijk oploopt tot 100 procent in 2027. Daarnaast moet de overheid af van "perverse prikkels", zoals gunstige belastingregels voor oldtimers. Ook moeten uitzonderingen en voordeeltjes voor het wagenpark van de overheid zelf op de schop.
Meer uit Financieel
GENÈVE (ANP/RTR) - De Chinese delegatie is vertrokken van het handelsoverleg met de Verenigde Staten in het Zwitserse Genève. Dat melden ooggetuigen aan persbureau Reuters. Eerder op de dag waren die onderhandelingen juist formeel begonnen. Het is niet bekend wat de reden is dat de Chinezen zijn vertrokken, aldus Reuters.
20 minuten geledenMÜNCHEN (ANP/DPA) - De nieuwe Duitse minister van Economische Zaken wil dat er snel nieuwe gasgestookte energiecentrales gebouwd worden om zo de energiezekerheid van Duitsland te versterken. Volgens Katherina Reiche zijn die centrales nodig als er onvoldoende energie kan worden opgewekt door middel van wind en zon.
2 uur geledenBEIJING (ANP/AFP/BLOOMBERG) - De inflatie in China is in april voor de derde maand op rij gedaald onder druk van de zwakke binnenlandse economie. Zo worstelt China met een crisis op de vastgoedmarkt en hoge jeugdwerkloosheid. Daar komt nog de handelsoorlog met de Verenigde Staten bovenop.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Europese olie- en gasbedrijven gaan verschillend om met het decreet van de Amerikaanse president Donald Trump om de Golf van Mexico voortaan de Golf van Amerika te noemen. De Britse concerns BP en Shell gaan mee in dat besluit, zo valt te lezen in persberichten en jaarverslagen. TotalEnergies in Frankrijk blijft de naam Golf van Mexico gebruiken.
6 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse regering focust bij de eerste onderhandelingen over handelsakkoorden over importheffingen op ongeveer twintig handelspartners. De Verenigde Staten hebben een lijst van deze partners opgesteld. Dit zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg.
15 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York lieten vrijdag weinig beweging zien. Beleggers deden het rustig aan in aanloop naar de handelsgesprekken tussen de Verenigde Staten en China over hun importheffingen op elkaars goederen.
15 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump zal de importheffing op Chinese goederen niet eenzijdig verlagen. Dit heeft Witte Huis-woordvoerster Karoline Leavitt gezegd.
17 uur geleden