Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Autobranche pleit voor kilometerheffing om CO2-doelen te halen

Autobranche pleit voor kilometerheffing om CO2-doelen te halen

AMSTERDAM (ANP) - Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA. Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto's én zuinige benzineauto's worden gestimuleerd.

Eind vorig jaar kondigde de Europese Commissie aan de eigen klimaatdoelen aan te scherpen. In plaats van 49 procent moet in 2030 al 55 procent minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990. Dit zou betekenen dat het autoverkeer de uitstoot de komende negen jaar met nog 5 à 6 megaton CO2 extra moet verminderen, bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke doel. De afgelopen jaren namen de emissies door auto's juist toe door extra drukte op de weg.

Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.

Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost algauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto's over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.

Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto's voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto's gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken

Ondanks de verwachte toename van elektrisch rijden zal volgens de belangenorganisaties in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto's op fossiele brandstoffen rijden. Daarom pleiten ze ervoor kopers van kleinere en zuinigere benzineauto's te belonen met een lagere aankoopbelasting dan nu geldt. Die bpm moet dan juist steeds sneller oplopen naarmate een auto meer brandstof slurpt. Voor zwaardere vrachtwagens moeten oplossingen gezocht worden in meer bijmenging van biodiesels.

Alle stimuleringsmaatregelen moeten ook bekostigd worden. In hun belastingplan pleiten de organisaties er daarom voor bezitters van elektrische auto's vanaf 2022 niet langer vrij te stellen van de wegenbelasting. Vanaf dat jaar moeten ze 15 procent van de gangbare tarieven betalen, wat geleidelijk oploopt tot 100 procent in 2027. Daarnaast moet de overheid af van "perverse prikkels", zoals gunstige belastingregels voor oldtimers. Ook moeten uitzonderingen en voordeeltjes voor het wagenpark van de overheid zelf op de schop.

Meer uit Financieel

Beurzen New York eindigen met bescheiden winst

NEW YORK (ANP) - De belangrijkste Amerikaanse beursgraadmeters lieten maandag een klein herstel zien, ondanks nieuwe importheffingen van president Donald Trump voor buurland Mexico en de Europese Unie. Trump wil vanaf 1 augustus een tarief van 30 procent invoeren op producten van de twee belangrijke handelspartners van de Verenigde Staten. Beleggers lieten zich hierdoor echter niet afschrikken en focusten op de stroom economische cijfers en bedrijfsresultaten die deze week aankomt.

2 uur geleden
Bloomberg: Trump investeert 70 miljard dollar in AI en energie

WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump kondigt dinsdag een investeringspakket aan van 70 miljard dollar voor kunstmatige intelligentie en energie. Het initiatief is onderdeel van een bredere inspanning van het Witte Huis om de ontwikkeling van deze opkomende technologieën te versnellen, zegt een regeringsfunctionaris tegen persbureau Bloomberg.

5 uur geleden
Tegenvaller Volvo door uitstel elektrische auto's en heffingen VS

GÖTEBORG (ANP/BLOOMBERG) - Het Zweedse autoconcern Volvo moet 11,4 miljard Zweedse kroon (ruim 1 miljard euro) afschrijven door vertragingen bij de introductie van elektrische modellen en oplopende kosten van Amerikaanse importheffingen. Volgens de autofabrikant zal dit de nettowinst in het tweede kwartaal met 9 miljard kroon drukken.

5 uur geleden
Importheffing VS bemoeilijkt besluitvorming ECB, meldt Reuters

FRANKFURT (ANP) - De dreigende Amerikaanse importheffing van 30 procent voor de Europese Unie heeft het voor de Europese Centrale Bank (ECB) moeilijker gemaakt om tot besluiten te komen. Desondanks zal de centrale bank het rentetarief in de eurozone volgende week waarschijnlijk onveranderd laten. Dat hebben vijf ECB-beleidsmakers verteld aan persbureau Reuters.

6 uur geleden
Rechter: hef Oekraïens beslag op Nederlandse belangen Gazprom op

DEN HAAG (ANP) - De rechtbank Den Haag heeft in een kort geding besloten dat twee Oekraïense bedrijven, Slavutich en Zhnyva, hun beslag op aandelen van het Russische staatsbedrijf Gazprom in Nederlandse vennootschappen moeten opheffen.

6 uur geleden
Vrees voor tarievenoorlog bederft stemming op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - De beursgraadmeters op het Damrak gingen maandag omlaag, hoewel de verliezen in het laatste handelsuur wel iets afnamen. Beleggers vrezen dat een handelsoorlog op handen is, nu de EU dreigt met vergeldingsheffingen ter waarde van 72 miljard euro als er voor 1 augustus geen akkoord met de Verenigde Staten wordt bereikt.

7 uur geleden
Gasproductie Nederland gedaald, productiedaling op zee remt af

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse gasproductie op land en op zee is vorig jaar opnieuw gedaald. De productiedaling op zee begint wel af te remmen, meldt TNO. Volgens het onderzoeksinstituut is het waarschijnlijk dat de gasproductie de komende jaren stabiliseert.

8 uur geleden