Autobranche pleit voor kilometerheffing om CO2-doelen te halen
AMSTERDAM (ANP) - Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA. Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto's én zuinige benzineauto's worden gestimuleerd.
Eind vorig jaar kondigde de Europese Commissie aan de eigen klimaatdoelen aan te scherpen. In plaats van 49 procent moet in 2030 al 55 procent minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990. Dit zou betekenen dat het autoverkeer de uitstoot de komende negen jaar met nog 5 à 6 megaton CO2 extra moet verminderen, bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke doel. De afgelopen jaren namen de emissies door auto's juist toe door extra drukte op de weg.
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost algauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto's over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto's voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto's gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken
Ondanks de verwachte toename van elektrisch rijden zal volgens de belangenorganisaties in 2030 nog altijd 70 tot 80 procent van alle auto's op fossiele brandstoffen rijden. Daarom pleiten ze ervoor kopers van kleinere en zuinigere benzineauto's te belonen met een lagere aankoopbelasting dan nu geldt. Die bpm moet dan juist steeds sneller oplopen naarmate een auto meer brandstof slurpt. Voor zwaardere vrachtwagens moeten oplossingen gezocht worden in meer bijmenging van biodiesels.
Alle stimuleringsmaatregelen moeten ook bekostigd worden. In hun belastingplan pleiten de organisaties er daarom voor bezitters van elektrische auto's vanaf 2022 niet langer vrij te stellen van de wegenbelasting. Vanaf dat jaar moeten ze 15 procent van de gangbare tarieven betalen, wat geleidelijk oploopt tot 100 procent in 2027. Daarnaast moet de overheid af van "perverse prikkels", zoals gunstige belastingregels voor oldtimers. Ook moeten uitzonderingen en voordeeltjes voor het wagenpark van de overheid zelf op de schop.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/AFP) - Noorwegen stelt de verstrekking van vergunningen voor de winning van grondstoffen op de zeebodem met minstens vier jaar uit. De regering sloot daarover een deal met kleinere partijen in het parlement als onderdeel van een begrotingsakkoord. Vorig jaar was Noorwegen nog het eerste Europese land dat zeegebieden had aangewezen voor de winning van grondstoffen.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben in de nacht van dinsdag op woensdag een voorlopig akkoord gesloten over de importstop van Russisch vloeibaar gas (lng) voor 1 januari 2027. Dat voorstel had de Europese Commissie gedaan in september. De import van Russisch gas via pijpleidingen wordt per 30 september 2027 verboden, zo is besloten.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De beursgraadmeters in Amsterdam zijn woensdag hoger geopend, in navolging van de koerswinsten op Wall Street dinsdag. De beurshandel daar kreeg een opsteker van een herstel van de bitcoin. Afgelopen weken ging de toonaangevende cryptomunt hard omlaag, wat voor grote onrust zorgde bij beleggers.
2 uur geledenEDE (ANP) - Heijmans heeft opdracht gekregen van netbeheerder TenneT om de komende vijf jaar belangrijke onderdelen te produceren voor hoogspanningsstations in een nieuwe fabriek in Ede. Het contract voor de levering van de zogeheten hoogspanningsvelden heeft een waarde van bijna 80 miljoen euro, maakten het bouw- en infrabedrijf en TenneT woensdag bekend.
2 uur geledenLONDEN (ANP) - Het Amerikaanse AI-bedrijf Anthropic gaat mogelijk volgend jaar naar de aandelenbeurs, meldt Financial Times op basis van bronnen. Volgens de zakenkrant heeft Anthropic advocatenkantoor Wilson Sonsini ingehuurd om voorbereidingen te treffen voor een eventuele beursgang die begin volgend jaar al kan plaatsvinden.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Nederlandse economie blijft de komende jaren groeien, verwachten economen van Rabobank. Zij voorzien voor dit jaar een groei van 1,7 procent ten opzichte van 2024. Voor volgend jaar en 2027 voorspelt de bank een verdere groei van 1,3 procent per jaar.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden. Volgens een onderzoek van de ANWB komt dit onder meer door het verminderen van de stimuleringsmaatregelen door de overheid. Zo is de aankoopsubsidie voor elektrische auto's geschrapt en moet er sinds dit jaar ook motorrijtuigenbelasting voor deze voertuigen worden betaald.
5 uur geleden