
'Als MONO-held durven we ook elkaar aan te spreken'
“Aandacht voor verkeersveiligheid vind ik belangrijk. Ik zit zelf regelmatig op de weg en verbaas me soms over het rijgedrag van andere weggebruikers. Ze gaan slingerend over weg en je ziet ze bellen of appen. Om die reden was ik enthousiast over het initiatief om met Marsaki MONO-held te worden. Gedurende een maand staat het onderwerp nadrukkelijk op de kaart. En met resultaat. Ik weet zeker dat de collega’s bewuster omgaan met hun smartphone in het verkeer. Ongestoord rijden zonder afleiding van je telefoon is de nieuwe norm geworden.”
Ruud de Baar is directeur van Marsaki. Dit bedrijf is sterk in projectmanagement van zowel nieuwbouw-, als renovatie- en verduurzamingsprojecten. Klanten komen hoofdzakelijk uit de hoek van woningbouwverenigingen, gemeenten, onderwijs- en zorginstellingen. Marsaki is in heel Zuidwest-Nederland actief. Er werken 27 mensen, waarvan een groot deel regelmatig onderweg is. “Het idee om MONO-held te worden, kwam bij ons via De Koeijer Schilders / Roegiers Glas. Wij namen het stokje van hen over. Binnen ons bedrijf was het startpunt het moment dat alle deelnemers de MONO belofte ondertekenden. Daarmee verklaarden zij MONO te zullen gaan rijden.”
Werken aan bewustwording
Ruud vertelt dat ook tijdens diverse personeelsbijeenkomsten aandacht aan MONO werd besteed. “Natuurlijk was niet iedereen direct even enthousiast, maar gaandeweg gingen steeds meer collega’s beseffen hoe gevaarlijk bellen tijdens het verkeer is. Niet alleen het eigen gedrag veranderde, we durven ook elkaar aan te spreken op onveilig gedrag”, vertelt Ruud. “Een voorbeeld? Ik had een Teams-meeting waaraan iemand al rijdend wilde deelnemen. Daar heb ik direct een stokje voor gestoken: of je zet de auto aan de kant of we beëindigen nu deze vergadering.”
Bellen en rijden gaat niet samen
Ruud geeft aan zelf altijd al weinig getelefoneerd te hebben in de auto. “Eenvoudigweg omdat ik weet dat ik dan minder goed oplet. Het is echt voorgekomen dat ik een afslag miste, doordat ik in gesprek was. Dat is nu ook de boodschap aan collega’s. Iedereen belt sowieso handsfree en dan even naar huis bellen dat je iets later bent, vind ik geen probleem. Maar, voer zéker geen ingewikkelde gesprekken tijdens het rijden. Dat gaat eenvoudigweg niet samen.”
Minder kans op ongelukken
Hoewel je als bedrijf altijd maar een maand MONO-held bent, is Ruud enthousiast over het effect van de MONO-campagne. “Een aantal collega’s deed het al goed, maar een deel is zich echt veel meer bewust geworden van de risico’s van bellen tijdens het rijden. Verder durven we elkaar makkelijker op smartphonegebruik aan te spreken en houden we er anderzijds ook zelf meer rekening mee. Als we elkaar bellen, vragen we vaak even of het gesprek gelegen komt. We snappen het allemaal als een collega antwoordt dat hij eerst even auto stilzet om daarna terug te bellen. Zo verkleinen we samen de kans op ongelukken.”
MONO rijden stimuleren binnen jouw bedrijf?
Word MONO-held! Binnen de MONO-helden campagne teken je als bedrijf de belofte om MONO te stimuleren en krijg je verschillende communicatiematerialen die hierbij kunnen helpen. Meer weten? Stuur een mail naar [email protected] of kijk op www.rovz.nl/toolkit.
Meer weten over MONO?De MONO-campagne richt zich op automobilisten, fietsers en scooter- en brommerrijders. Doel is een sociale norm neerzetten: ongestoord rijden zonder afleiding van je telefoon.
Kijk voor meer informatie op: https://www.rovz.nl/campagnes-acties/mono
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden