
Als je kiest klein te blijven, moet je kwaliteit bieden
Wie vijf minuten met Piet Hoekman praat, snapt direct dat zijn enthousiasme voor persoonlijk klantcontact, één op één gesprekken en de menselijke maat recht uit zijn hart komt. De passie is bijna voelbaar. Hij is een ondernemer in hart en nieren en met zijn bedrijf Hoekman Kantoor & Project een gevestigde naam in Zeeland en ver daarbuiten. Hier praat een man, die van zijn hobby zijn werk maakt, of andersom. Hij ís zijn werk en straalt dat uit. “Het liefst ben ik onderweg, naar en van klanten. We hebben veel mooie gerenommeerde Zeeuwse bedrijven in onze portefeuille, maar zijn ook landelijk actief. Bij sommige familiebedrijven kom ik al meer dan dertig jaar over de vloer. Daar werk ik nu soms al samen met de volgende generatie. Fantastisch vind ik dat.”Het was de rector van zijn middelbare school die Piet wellicht onbewust in de richting van het ondernemerschap duwde. Want toen Piet op zijn zeventiende te horen kreeg dat hij beter met school kon stoppen, was de keuze om ‘eigen baas’ te worden snel gemaakt. “Ik startte als grossier. Ik kocht een container vol met onder andere multomappen, kladblokken en wenskaarten en probeerde die via de detailhandel aan de man te brengen. Toen een paar jaar later een winkelpandje in Yerseke vrijkwam, begon ik daar een kleine (kantoor)boekhandel. Bij het afleveren van de kantoorartikelen bij bedrijven in de omgeving zag ik natuurlijk overal bureaus en bureaustoelen staan. Daardoor realiseerde ik me dat ik die ook zelf wel kon gaan verkopen”, herinnert Piet zich lachend.
Showroom voor kantoor- en projectinrichting
Gaandeweg groeit het bedrijf. Het ene pand wordt verruild voor het ander en het bedrijf groeit gestaag. In 1990 verhuist het bedrijf naar de Noordzandstraat in het centrum van Yerseke. Daar beslaat de zaak inmiddels een brede hoek. Het is een heerlijk adres om rond te struinen tussen mooie woonaccessoires, cadeau ideeën, ansichtkaarten, damesmode, boeken en kantoorartikelen. Ook is er een postagentschap. In het kantoor boven de winkel zit Piet graag. Hier ziet hij bovendien zijn dochters regelmatig, omdat zij alle drie, en hun partners, in meer of mindere mate bij het bedrijf betrokken zijn. “Aanvankelijk was er weinig etalageruimte voor de kantoor- en projectinrichting. Er stond één bureaustoel en mensen dachten dat het mijn stoel was. Toen we daarvoor meer presentatieruimte kregen, groeide dit onderdeel sterk. Zo sterk dat we sinds eind jaren negentig voor Hoekman Kantoor & Project eenshowroom hebben op het industrieterrein van Yerseke.”
Kwaliteit, betrouwbaarheid en service
Bij dit bedrijf rekent Piet, naast bedrijven, ook scholen, kerken en instellingen tot zijn klantenkring. Veel reclame maakt hij niet; de mond-tot-mond reclame werkt uitstekend voor hem. “Klanten waarderen de persoonlijke manier van samenwerken en vertellen dat door. Zij weten dat we kiezen voor kwaliteit. Mijn redenering is even simpel als raak: als je klein wilt blijven, moet je kwaliteit bieden. Waarom? Ik heb geen tijd om allerlei fouten achteraf recht te zetten. Liever gewoon in één keer goed. Dat zit in de producten die we verkopen, maar zeker in de betrouwbaarheid en service.”
Service die vérder gaat
Service mag inderdaad wel met de hoofdletter S worden geschreven. Het is duidelijk dat Hoekman verder, véél verder gaat dan het leveren van bureaustoelen en tafels. “We begeleiden de klant zo goed mogelijk bij zijn of haar keuze. Soms gaan we naar de showroom van een fabrikant en bijna altijd maken we een volledig 3d schetsontwerp van de ruimte. Zo kan de klant zich optimaal voorstellen hoe de kantoorinrichting er in de praktijk zal uit zien. Sterk in onze service is ook dat we een betrouwbaar netwerk van professionals om ons heen hebben staan. Moet er een muurtje verzet worden, een toiletgroep gemaakt of iets op de vloer of aan de muur? Wij regelen het op zo’n manier dat onze klant steeds alleen met ons te maken heeft.” Overigens wie denkt dat het alleen om complete inrichtingsplannen gaat, heeft het mis. Hoekman is ook het adres voor die ene bureaustoel, een fijne thuiswerkplek of de uitbreiding van een kantoorinterieur. “Wat we leveren is ook gedurende lange tijd naleverbaar. Daarmee houden we nadrukkelijk rekening.”
Eigen montageteam
Het is Piet ten voeten uit als hij uitlegt dat één keer iets verkopen niet moeilijk is, maar dat het uiteindelijk gaat om terugkerende klanten. Hij prijst zichzelf gelukkig dat daarvan regelmatig sprake is. Wie de klant ook is en wat zijn of haar wensen ook zijn, hij zet steeds alles op alles om mensen zo goed mogelijk te helpen. Met even veel plezier levert hij een stoel persoonlijk af. Bij grote projecten neemt hij een compleet montageteam mee dat alles keurig in elkaar en op zijn plaats zet. “We geven zelfs instructies, zodat medewerkers ook weten hoe ze hun mooie bureaustoel of zit-stabureau kunnen gebruiken” aldus Piet. Ook dát is service bij Hoek Kantoor & Project.
www.piethoekman.nl
www.hoekmanthuiswerk.nl
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden