Als iedereen zegt dat het niet kan, word ik strijdbaar
“En de winnaar is: HelloContainer! Geweldig, ik was overdonderd. Alleen de nominatie vond ik al een ‘taartmomentje’. Toen ik op de dag van de livestream-uitreiking hier bij ons pand gedeputeerde Jo-Annes de Bat zag lopen, was ik zo blij verrast en zo ontzettend trots op ons team. We hadden ruim drie jaar gewerkt aan een idee, waarin alleen wij geloofden. Het is ons gelukt om de wereld van internationaal containertransport open te breken en transparant te maken.” Wie Kees vraagt naar het plezier dat hij uit zijn ondernemerschap haalt, verwacht misschien vergezichten over logistieke ketens of verhandelingen over marges en verzendkosten. Iedereen die hem iets beter kent, weet dat dát hem niet gelukkig maakt. Wat hem wel drijft, is het plezier van de mensen waarmee hij dagelijks werkt. Hij onderstreept dit door de stoffen banier te tonen, die bij hem op kantoor hangt. De tekst daarop zegt alles: Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. “Ik vind het belangrijk dat we het samen naar ons zin hebben en leuk kunnen samenwerken aan innovatieve oplossingen voor onze klanten.”
Van postbode naar ondernemer
Het verhaal Kees klinkt als een jongensboek. Twintig jaar lang werkte hij als postbode. Pas toen dat werk steeds verder uitgehold werd, deed hij wat zijn zwager hem adviseerde. Hij begon voor zichzelf. “Natuurlijk, bij Post NL kreeg ik ook carrièrekansen”, herinnert Kees zich. “Ze zagen echt mijn potentie wel. Maar ik ben een gevoelsmens en had meer aandacht voor de mensen op de werkvloer, dan voor allerlei theoretische kaders. Dat botste. Nadat ik twee jaar was opgeleid tot leidinggevende ging ik liever terug de straat op. Tot het idee ontstond om zelf de logistiek in te gaan. Dat deed ik in 2008 met MijnPakketDienst.”
Start van Mijn Pakket Dienst
Kees was gedreven daar een succes van te maken. Klanten wist hij op een slimme manier voor zich te winnen, vertelt hij lachend. “Alle verzendingen gingen toen nog met barcodes, die toen nog op een rolletje zaten. Ik gaf potentiële klanten vijf barcodes. Dat vertegenwoordigde een bedrag van 25 euro, waarmee ze vijf pakketjes konden versturen. Mijn boodschap was simpel: bevalt het, dan word je klant. Bevalt het niet, dan niet.” Het bedrijf groeide gestaag. Inmiddels regelt MPD verzendingen voor ruim duizend klanten via DPD, DB Schenker, PostNL, TNT/Fedex , DHL en UPS. Er zijn landelijk zelfs al zes franchisenemers actief. Het geheim? “We werken met een portal waarop klanten zelf verzendingen kunnen boeken. Per klant hebben we de meest geschikte vervoerder(s) geselecteerd. Want geloof me, het maakt heel veel uit wat je wil versturen en waar naartoe. Het systeem is open, transparant en klanten komen vrijwel automatisch bij de beste vervoersoptie uit. Naast het portal hebben we een backoffice, waar klanten altijd met vragen terecht kunnen. Niet de marges, maar de beste oplossing voor onze klanten telt.”
Op naar een groene footprint voor containervervoer
Gaandeweg kreeg Kees ook steeds vaker vragen over het verschepen van zeecontainers. Maar aan die schimmige en ondoorgrondelijke wereld waagde hij zich liever niet. Tot hij de juiste mensen ontmoette. En ‘juist’ betekent bij Kees: de juiste kennis en ervaring, maar zéker ook met het juiste gevoel. Met andere woorden, het moet bij Kees klikken en goed voelen. Dat deed het met Jos de Jonge en Ron de Wit. Jos bracht zijn kennis in van internationaal containervervoer, Ron zijn IT-kennis. Zo ontstond het idee om een vergelijkbare klantportal te bouwen voor containervervoer. “Hoe meer mensen die zeggen dat ik gek ben of iets onmogelijks nastreef des te competitiever ik word”, beschrijft Kees zichzelf. De competitie was gestart! Zo bouwden zij in drie jaar aan het platform dat niemand voor mogelijk hield. “HelloContainer is echt uniek en revolutionair. Ik vergelijk het gemakshalve wel eens met Booking.com. Met die portal zijn schakels uit de keten van vakantiereizen verdwenen. Dat doen wij met HelloContainer. We geven klanten alle informatie waarmee ze zelf keuzes kunnen maken, bijvoorbeeld op basis van snelheid, tarieven en CO2-uitstoot. Met name dat laatste vinden wij belangrijk. Containervervoer is erg vervuilend; als wij iets kunnen bijdragen om de footprint groener te maken, doen we dat. Kijk maar eens naar het filmpje op de website van HelloContainer. Dan begrijp je precies wat ik bedoel.”
Meer uit Zeeland
Dat het onverstandig is om je berichten te lezen of schrijven via je smartphone terwijl je aan het rijden bent, weet iedereen. Maar hoe zorg je dat al je collega’s daadwerkelijk stil staan bij verkeersveiligheid en ook tijdens zakelijke ritten verantwoord – ofwel ‘MONO – op pad gaan? Twee Zeeuwse ondernemers delen hun succesvolle aanpak. ,,Een schop onder de kont hóeft niet altijd.” 6 november 2023, 13:28 Niets menselijks is ons vreemd: zodra er een bericht binnenkomt op je telefoon, wil je daar van nature meteen op antwoorden. Ook wanneer dat achter het stuur gebeurt. Maar dat die impuls ronduit gevaarlijk is – zeker terwijl je aan het verkeer deelneemt – is ook algemeen bekend. Het is dan ook niet voor niets dat de overheid al jaren bewustzijn rondom dit thema creëert met diverse MONO-campagnes.
1 week geledenOnze stichting bestaat sinds november 2022 en bestaat volledig uit Zeeuwse vrijwilligers (bestuur, verplegers, chauffeurs en handlangers). Zeeuwen voor Zeeuwen uit de hele provincie om een laatste wens in vervulling te laten gaan.
1 week geledenVitaliteit als sleutelrol in jouw succes Dit jaar wordt vitaliteit centraal gesteld, en dat is van cruciaal belang voor elk aspect van je leven, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Ontdek hoe het verbeteren van je welzijn een sleutelrol kan spelen in het bereiken van succes.
1 maand geledenOp dinsdag 7 november wordt Contacta GEOPEND! Om 16:00 uur vieren we de 35e editie van Contacta met OESTERS en CHAMPAGNE tijdens de openingsborrel waar jij bij kunt zijn. Na de feestelijke openingsborrel is er genoeg te beleven. Ga langs bij ruim 210 exposanten of ga om 17:00 uurnaar de inspirerende sessie over werken aan vitaliteit en aantrekkelijk ondernemerschap van Van Mossel. Je kunt je voor deze workshop hier aanmelden.
1 maand geledenMoore DRV en Rijkse Accountants en Adviseurs smelten per 1 januari 2024 samen. Respectievelijk ruim 100 en 68 jaar geschiedenis en betrokkenheid bij de provincie worden verbonden om in de toekomst nog sterker te zijn als werkgever, dienstverlener in de echte economie en belangenbehartiger voor de provincie. Beide organisaties benadrukken dat de trots op de eigen organisatie, de overeenkomstige culturen en de potentie die zij zien in Zeeland de aanleidingen zijn om de toekomst samen in te gaan. Beide kantoren willen goed gekwalificeerde mensen behouden en werven voor Zeeland, om de ondernemende Zeeuwse bedrijven goed te kunnen blijven ondersteunen. Dat betekent dat er flink wordt geïnvesteerd in de werving van medewerkers, in het bieden van ruime ontwikkelingsmogelijkheden en flexibiliteit in arbeidsuren en –plaatsen, en in goede arbeidsvoorwaarden. Ook het ontwikkelen van nieuwe dienstverlening is belangrijk voor zowel medewerkers als cliënten.
1 maand geledenInternationaal zakendoen is de sleutel tot groei en continuïteit voor het bedrijfsleven. Het opent deuren naar nieuwe markten, vergroot de concurrentiekracht en biedt mogelijkheden voor innovatie en samenwerking op wereldwijde schaal. Juist in economisch onzekere tijden is het van groot belang dat bedrijven kansen spreiden over diverse afzetmarkten. Om ondernemers hierbij te helpen en ondersteunen, organiseren wij dit jaar voor het eerst de Week van de Export. Van maandag 9 t/m vrijdag 13 oktober wordt een gevarieerd programma aangeboden. Ondernemers kunnen deelnemen aan masterclasses, interactieve workshops, waardevolle netwerkbijeenkomsten en meer. Zakenpartners in het buitenland, hoe vind je die eigenlijk? Wat als ze niet zo betrouwbaar blijken te zijn als je dacht? Welke landen bieden de grootste kans op exportsucces? Hoe zit het met de per land verschillende wet- en regelgeving? Al deze vragen worden beantwoord tijdens de Week van de Export.
2 maanden geledenOp de leukste, meest duurzame, vriendelijkste of gewoonweg je favoriete Zeeuwse streekproducent kan 27 september tot 10 oktober 2023 een online stem worden uitgebracht. Stichting Zeker Zeeuws Streekproduct organiseert voor het 4e jaar op rij de onlinepublieksverkiezing ‘Streekproducent van het Jaar’. Meer dan 120 streekproducenten bestaande uit vissers, kwekers, boeren, tuinders, maar ook slagers, bakkers en bierbrouwers, wijnmakers, de zoutzieder en alle anderen met een Zeker Zeeuws gecertificeerd streekproduct dingen dit jaar opnieuw mee voor de eervolle titel ‘Streekproducent van het Jaar 2023’.
2 maanden geleden