Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Alcoholreclame. Uw kind ziet meer dan u denkt!

Alcoholreclame. Uw kind ziet meer dan u denkt!

GOES - Donderdagochtend 7 april ontvingen de leerlingen van groep 8 van de Prinses Beatrixschool in Goes een bedankje voor hun bijdrage aan een film over de invloed van alcoholreclames. Dit is de eerste film in Nederland waar kinderen in gesprek gaan over alcoholreclames. De Zeeuwse Jeugd en Alcoholcampagne ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’ en de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) willen met de film de bewustwording van de invloed van alcoholreclame onder ouders, gezondheidsvoorlichters en beleidsmakers vergroten.

In de film vertellen de Prinses Beatrixschool-leerlingen uit groep 8 op hun eigen manier of ze alcoholreclame zien, waar ze dat zien en wat ze er zelf van vinden. TikTok, Instagram, (bioscoop) films, YouTube en carnavalsliedjes: Het zijn allemaal manieren waardoor de kinderen in aanraking komen met alcoholreclames. Het valt de leerlingen op dat alcoholreclames op een aantrekkelijke manier worden overgebracht, zodat het bij je blijft hangen. Eén van de kinderen geeft aan: “Ik snap dat jullie graag alcohol willen verkopen, maar maak het niet mooier dan dat het is.” De film is terug te zien op de website van ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’. Voor de goede bijdrage ontvingen alle kinderen van groep 8 een bedankje.

Rol van ouders
Uit onderzoek blijkt dat hoe vaker kinderen alcoholreclame zien hoe meer ze geneigd zijn om voor hun 18e alcohol te gaan drinken. Ouders realiseren zich nog onvoldoende dat jongeren regelmatig met alcoholreclame worden geconfronteerd en dat dit invloed heeft op het toekomstige drinkgedrag. Als ouders hierover in gesprek gaan met hun kinderen dan kan dit ervoor zorgen dat jongeren minder gevoelig worden voor de effecten van alcoholreclame.

Het filmpje is onderdeel van de landelijke campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ van de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (www.ziendrinkendoetdrinken.nl). In de planning ligt om deze campagne in dit najaar te herhalen. De campagne wil duidelijk maken waarom het voor ouders en andere volwassenen beter is geen alcohol te drinken waar kinderen bij zijn.

Ter voorbereiding op de nieuwe campagne zal een handleiding worden gemaakt voor ouders met suggesties hoe ze het thema alcoholreclame met hun kinderen kunnen bespreken.

Meer uit Beveland

Rubriek op de werkvloer: ‘Ik hoor regelmatig: ik kom hier al vanaf mijn studententijd’

Goes - Bos Men Shop is een begrip in de Zeeuwse en West-Brabantse winkelstraten. De herenzaak bestaat inmiddels al 103 jaar, is hofleverancier en wordt nog altijd gerund als familiebedrijf. De herenzaak heeft vier winkels, één in Goes, twee in Middelburg en één in Bergen op Zoom, en daarnaast een snelgroeiende webshop. Bos Men Shop heeft een duidelijke missie: elke man eerlijke service en stijlvolle kleding bieden, ongeacht budget of gelegenheid. 

1 uur geleden
Politie waarschuwt voor nepagenten in Goes

GOES - In de regio Oosterscheldebekken zijn momenteel oplichters actief die zich voordoen als politieagenten. De politie waarschuwt via sociale media en roept op om direct actie te ondernemen bij contact met deze fraudeurs.

3 uur geleden
Zeeuwse dag van het paard in Heinkenszand

HEINKENSZAND - De 54e Zeeuwse dag van het paard wordt zaterdag 28 juni gehouden in Heinkenszand. Er is de hele dag van 08.30 tot 17.00 van alles te doen bij Stal Vermue aan de Plattedijk 3.

16 uur geleden
Boeken, plantjes en soep in de deelkast

Ze duiken de laatste jaren steeds vaker op in het straatbeeld: kastjes waar je iets uit mag pakken of juist iets in kunt leggen. Drie bewoners van Goes en Kloetinge vertellen hoe een simpel kastje een plek werd om te delen.

18 uur geleden
Deltaweekend viert gouden jubileum op de Oosterschelde

COLIJNSPLAAT - Dit weekend staat Colijnsplaat in het teken van het Deltaweekend, dat dit jaar zijn 50e editie viert. Drie dagen lang, op vrijdag 26, zaterdag 27 en zondag 28 juni, kleuren tientallen zeilboten het water van de Oosterschelde tijdens deze bijzondere jubileumuitgave. Het Deltaweekend is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend zeilevenement in Nederland en brengt jaarlijks zeilliefhebbers uit het hele land en daarbuiten samen voor sportieve competitie en gezelligheid.

20 uur geleden
Stop op gebruik staalslakken in Zeeuwse Wateren

KAMPERLAND - De samenwerkende groene organisaties in Zeeland zijn blij met een besluit van de Tweede Kamer om te stoppen met het gebruik van staalslakken in de natuur. Staalslakken zijn een afvalproduct uit de staalindustrie en kunnen slecht zijn voor het milieu en de gezondheid. Toch werden ze de afgelopen jaren zonder melding gebruikt in Zeeuwse wateren om oevers te verstevigen. Het RIVM en de Inspectie Leefomgeving en Transport waarschuwden al eerder voor de risico's.  

20 uur geleden
Borsele vraagt inwoners mee te denken over toekomst Sloerandzone

BORSELE  - Hoe moet het landschap tussen uw dorp en het Sloegebied eruitzien in de toekomst? Die vraag staat centraal in het participatietraject voor de Sloerandzone, waar inwoners van de gemeente Borsele nog tot 14 juli over mee kunnen denken via het platform www.praatmee.borsele.nl.

21 uur geleden