
Alcoholreclame. Uw kind ziet meer dan u denkt!
GOES - Donderdagochtend 7 april ontvingen de leerlingen van groep 8 van de Prinses Beatrixschool in Goes een bedankje voor hun bijdrage aan een film over de invloed van alcoholreclames. Dit is de eerste film in Nederland waar kinderen in gesprek gaan over alcoholreclames. De Zeeuwse Jeugd en Alcoholcampagne ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’ en de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) willen met de film de bewustwording van de invloed van alcoholreclame onder ouders, gezondheidsvoorlichters en beleidsmakers vergroten.
In de film vertellen de Prinses Beatrixschool-leerlingen uit groep 8 op hun eigen manier of ze alcoholreclame zien, waar ze dat zien en wat ze er zelf van vinden. TikTok, Instagram, (bioscoop) films, YouTube en carnavalsliedjes: Het zijn allemaal manieren waardoor de kinderen in aanraking komen met alcoholreclames. Het valt de leerlingen op dat alcoholreclames op een aantrekkelijke manier worden overgebracht, zodat het bij je blijft hangen. Eén van de kinderen geeft aan: “Ik snap dat jullie graag alcohol willen verkopen, maar maak het niet mooier dan dat het is.” De film is terug te zien op de website van ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’. Voor de goede bijdrage ontvingen alle kinderen van groep 8 een bedankje.
Rol van ouders
Uit onderzoek blijkt dat hoe vaker kinderen alcoholreclame zien hoe meer ze geneigd zijn om voor hun 18e alcohol te gaan drinken. Ouders realiseren zich nog onvoldoende dat jongeren regelmatig met alcoholreclame worden geconfronteerd en dat dit invloed heeft op het toekomstige drinkgedrag. Als ouders hierover in gesprek gaan met hun kinderen dan kan dit ervoor zorgen dat jongeren minder gevoelig worden voor de effecten van alcoholreclame.
Het filmpje is onderdeel van de landelijke campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ van de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (www.ziendrinkendoetdrinken.nl). In de planning ligt om deze campagne in dit najaar te herhalen. De campagne wil duidelijk maken waarom het voor ouders en andere volwassenen beter is geen alcohol te drinken waar kinderen bij zijn.
Ter voorbereiding op de nieuwe campagne zal een handleiding worden gemaakt voor ouders met suggesties hoe ze het thema alcoholreclame met hun kinderen kunnen bespreken.
Meer uit Beveland
MIDDELBURG - Rijkswaterstaat voert in mei onderhoud uit aan de Vlaketunnel bij Kapelle en het Dampoortaquaduct bij Middelburg. Ze kondigt afsluitingen aan om weggebruikers te attenderen op een langere reistijd.
19 uur geledenHEINKENSZAND - Timmerfabriek De Mol uit Heinkenszand heeft de Groene Pluim ontvangen voor haar opvallende inzet op het gebied van duurzaamheid en sociaal beleid. Wethouder Arno Witkam van de gemeente Borsele reikte de erkenning uit aan eigenaar Marco Traas.
21 uur geledenGOES - De jaarrekening over 2024 van waterschap Scheldestromen is opgemaakt. Van de begroting à ruim 165 miljoen euro is 8,2 miljoen euro overgebleven.
22 uur geledenGOES - "Vrijheid is niet vanzelfsprekend." Met die woorden vat Stef Traas, directeur van het Bevrijdingsmuseum Zeeland in Nieuwdorp, de kern van zijn missie samen.
1 dag geledenGOES - Europa Kinderhulp biedt vakanties bij vakantiegezinnen aan voor kinderen uit diverse Europese landen. Maar er is ook een groeiende groep kinderen uit Nederland die een onbezorgde vakantie goed kunnen gebruiken. In o.a. Zeeland wordt er daarom nu alvast gezocht naar gezinnen die komende zomer een kind willen uitnodigen.
1 dag geledenBORSSELE/RILLAND - Netbeheerder Tennet heeft de nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding tussen Borssele en Rilland officieel in gebruik genomen. 'De transportcapaciteit van de bestaande 380 kV-verbinding tussen Borssele en Rilland is hiermee meer dan verdubbeld', laat Tennet weten. Nu de nieuwe masten klaar zijn, kan het afbreken van de oude beginnen.
1 dag geledenBORSELE - Woon je in de gemeente Borsele en zorg je wekelijks voor een naaste? Dan kun je je inschrijven als mantelzorger bij het Welzijnshuis Borsele. Inschrijven kan al vanaf 6 jaar via www.welzijnshuisborsele.nl.
1 dag geleden