Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Alcoholreclame. Uw kind ziet meer dan u denkt!

Alcoholreclame. Uw kind ziet meer dan u denkt!

GOES - Donderdagochtend 7 april ontvingen de leerlingen van groep 8 van de Prinses Beatrixschool in Goes een bedankje voor hun bijdrage aan een film over de invloed van alcoholreclames. Dit is de eerste film in Nederland waar kinderen in gesprek gaan over alcoholreclames. De Zeeuwse Jeugd en Alcoholcampagne ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’ en de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) willen met de film de bewustwording van de invloed van alcoholreclame onder ouders, gezondheidsvoorlichters en beleidsmakers vergroten.

In de film vertellen de Prinses Beatrixschool-leerlingen uit groep 8 op hun eigen manier of ze alcoholreclame zien, waar ze dat zien en wat ze er zelf van vinden. TikTok, Instagram, (bioscoop) films, YouTube en carnavalsliedjes: Het zijn allemaal manieren waardoor de kinderen in aanraking komen met alcoholreclames. Het valt de leerlingen op dat alcoholreclames op een aantrekkelijke manier worden overgebracht, zodat het bij je blijft hangen. Eén van de kinderen geeft aan: “Ik snap dat jullie graag alcohol willen verkopen, maar maak het niet mooier dan dat het is.” De film is terug te zien op de website van ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’. Voor de goede bijdrage ontvingen alle kinderen van groep 8 een bedankje.

Rol van ouders
Uit onderzoek blijkt dat hoe vaker kinderen alcoholreclame zien hoe meer ze geneigd zijn om voor hun 18e alcohol te gaan drinken. Ouders realiseren zich nog onvoldoende dat jongeren regelmatig met alcoholreclame worden geconfronteerd en dat dit invloed heeft op het toekomstige drinkgedrag. Als ouders hierover in gesprek gaan met hun kinderen dan kan dit ervoor zorgen dat jongeren minder gevoelig worden voor de effecten van alcoholreclame.

Het filmpje is onderdeel van de landelijke campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ van de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (www.ziendrinkendoetdrinken.nl). In de planning ligt om deze campagne in dit najaar te herhalen. De campagne wil duidelijk maken waarom het voor ouders en andere volwassenen beter is geen alcohol te drinken waar kinderen bij zijn.

Ter voorbereiding op de nieuwe campagne zal een handleiding worden gemaakt voor ouders met suggesties hoe ze het thema alcoholreclame met hun kinderen kunnen bespreken.

Meer uit Beveland

Spoedhulp bij medische noodsituatie in Colijnsplaat

COLIJNSPLAAT - Zondagochtend heeft zich in een woning aan de Voorstraat in Colijnsplaat een ernstige medische situatie voorgedaan waarbij een reanimatie nodig was.

1 maand geleden
Bijgebouw in Goes in brand: Brandweer snel ter plaatse

GOES - Zaterdagochtend ontstond een brand in een bijgebouw aan de J.D. van Mellestraat in Goes. De brandweer kwam snel ter plaatse en heeft de brand geblust.

1 maand geleden
Structureel meer geld voor Stichting Musea de Bevelanden

GOES - Het college van burgemeester en wethouders van Goes heeft besloten om Stichting Musea de Bevelanden voor het jaar 2026 een structurele subsidie van 273.502 euro toe te kennen. Daarnaast wordt de subsidie over 2024 vastgesteld op 263.236 euro, met een aanvullende incidentele bijdrage van 17.500 euro.

1 maand geleden
Vuurwerkoverlast: meld het!

GOES - Ook tijdens de periode voor de jaarwisseling treden politie, Bureau Halt en de gemeente Goes samen op tegen vuurwerkoverlast. Vuurwerk mag je afsteken tijdens de jaarwisseling tussen 18:00 uur en 02:00 uur Het afsteken van vuurwerk buiten deze tijden is verboden.

1 maand geleden
Goese Filmdagen zetten Italiaanse cinema in de schijnwerpers

GOES - Van donderdag 13 tot en met zondag 16 november 2025 vindt in filmtheater 't Beest en de Da Vinci Bioscoop de derde editie van de Goese Filmdagen plaats. Dit jaar staat Italië centraal. Het filmweekend biedt een gevarieerd programma met Italiaanse en Europese films, lezingen, kinderfilms en live muziek.

1 maand geleden
Kledingwinkel Deeltwee deelt royale cheques uit aan goede doelen

GOES - De Goese tweedehands kledingwinkel Deeltwee reikte onlangs drie royale cheques uit aan goede doelen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de winkel aan de Gasthuisstraat ontvangen drie stichtingen elk een bedrag van maar liefst 30.000 euro. 

1 maand geleden
Borsele start campagne voor energiezuiniger wonen

Borsele - De gemeente Borsele is een nieuwe campagne gestart om inwoners en ondernemers te stimuleren hun woning of pand energiezuiniger te maken. Onder de noemer 'Zuunig Borsele' komt de gemeente met vier subsidieregelingen en extra financiële steun bovenop bestaande programma's. Daarmee wil Borsele inwoners helpen bij het isoleren en verduurzamen van hun woningen, met als doel een comfortabeler en energiezuiniger leefklimaat in de hele gemeente.

1 maand geleden