AFM waarschuwt voor verzekeraars die premie baseren op gegevens
DEN HAAG (ANP) - Verzekeraars kunnen steeds meer gegevens gebruiken om de hoogte van een premie te bepalen. Daarvoor waarschuwt de AFM in een marktverkenner, waarover het FD dinsdag schrijft. De toezichthouder ziet op de verzekeringsmarkt dat de beschikbaarheid van grote hoeveelheden data ongewenste gevolgen kan hebben.
"Wat we buiten Nederland zien, is dat de polishouder kan worden benadeeld, bijvoorbeeld doordat de verzekeraar op basis van data-analyse premieverhogingen doorvoert bij alleen de klanten die naar verwachting niet zullen overstappen. Dat moet je niet willen, en daar willen we de sector van bewust maken", zegt Jan Berndsen, hoofd verzekeren en pensioenen van de AFM, in de krant. "Door al die data kan een verschuiving plaatsvinden van informatie: verzekeraars weten dan veel meer dan de klant."
Volgens de AFM kan het bovendien een probleem zijn dat de klant zelf niet weet welke data worden gebruikt om tot een prijs te komen. "Misschien maakt zelfs het tijdstip waarop de klant een offerte opvraagt uit voor de premie", stelt Berndsen.
Toch zijn er volgens hem ook voordelen. "Als we daardoor beter gedrag vertonen, kan de schadelast ook lager worden. En de kosten van risicozoekend gedrag kunnen meer terecht komen bij mensen die de risico's aangaan."
De AFM vindt dat verzekeraars mensen niet zouden mogen straffen voor risico's waar ze niets aan kunnen doen. Daarnaast keurt de toezichthouder het gebruik van gedragsdata van de ene verzekering voor de andere af. "Maar wat we zien in het buitenland, is dat door concurrentiedruk de verzekeraars zich toch gedwongen kunnen voelen mee te doen. Het kan snel gaan", aldus Berndsen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO stond dinsdag bij de winnaars op de Amsterdamse beurs. De bank schrapt de komende jaren duizenden banen om kosten te verminderen en winstgevender te worden. Ook wordt dochteronderneming Alfam, die persoonlijke leningen verstrekt, verkocht aan Rabobank. Het aandeel werd ruim 3 procent hoger gezet.
3 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het grote banenverlies bij ABN AMRO zorgt voor een "schokgolf" bij de bank. Dat zegt bestuurder Harma Pethke van vakbond De Unie in een reactie op de bekendmaking dat de komende jaren ruim 5000 banen komen te vervallen. Het banenverlies is onderdeel van een nieuwe strategie van topvrouw Marguerite Bérard van ABN AMRO.
35 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen, meldt de Europese brancheorganisatie ACEA. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het aantal verkochte auto's in de eerste tien maanden van dit jaar op bijna 9 miljoen stuks. Dat is ruim 1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO schrapt de komende jaren duizenden banen om kosten te verminderen en winstgevender te worden. De bank wil het personeelsbestand tot 2028 met netto 5200 voltijdsplekken verminderen, vergeleken met het aantal mensen dat er eind vorig jaar werkte. Dat heeft het concern dinsdag aangekondigd bij de presentatie van de nieuwe strategie van de dit jaar aangetreden topvrouw Marguerite Bérard.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Hotelketens zouden "forse investeringen" moeten doen om verder te verduurzamen, vindt ING. Volgens de bank wint het comfort voor de gast het nog altijd van klimaatambities bij de grote ketens.
3 uur geledenAPELDOORN (ANP) - Goedkopere nieuwbouwwoningen gaan steeds vaker naar kopers van buiten de gemeente. Dat meldt het Kadaster, dat cijfers uit 2019 en 2024 met elkaar heeft vergeleken. Vooral in grote steden komen relatief veel kopers van verder weg.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep zijn honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven dinsdag gekomen, onder wie KPN-topman Joost Farwerck, Zeeman-directeur Erik-Jan Mares en Ruud Joosten, de baas van bouwconcern BAM. Ook Peer Swinkels van het moederbedrijf van bierbrouwer Bavaria en Maite Zubiaurre, de topvrouw van webwinkel bol, onderschrijven de oproep.
3 uur geleden