Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

AFM waarschuwt voor verzekeraars die premie baseren op gegevens

AFM waarschuwt voor verzekeraars die premie baseren op gegevens

DEN HAAG (ANP) - Verzekeraars kunnen steeds meer gegevens gebruiken om de hoogte van een premie te bepalen. Daarvoor waarschuwt de AFM in een marktverkenner, waarover het FD dinsdag schrijft. De toezichthouder ziet op de verzekeringsmarkt dat de beschikbaarheid van grote hoeveelheden data ongewenste gevolgen kan hebben.

"Wat we buiten Nederland zien, is dat de polishouder kan worden benadeeld, bijvoorbeeld doordat de verzekeraar op basis van data-analyse premieverhogingen doorvoert bij alleen de klanten die naar verwachting niet zullen overstappen. Dat moet je niet willen, en daar willen we de sector van bewust maken", zegt Jan Berndsen, hoofd verzekeren en pensioenen van de AFM, in de krant. "Door al die data kan een verschuiving plaatsvinden van informatie: verzekeraars weten dan veel meer dan de klant."

Volgens de AFM kan het bovendien een probleem zijn dat de klant zelf niet weet welke data worden gebruikt om tot een prijs te komen. "Misschien maakt zelfs het tijdstip waarop de klant een offerte opvraagt uit voor de premie", stelt Berndsen.

Toch zijn er volgens hem ook voordelen. "Als we daardoor beter gedrag vertonen, kan de schadelast ook lager worden. En de kosten van risicozoekend gedrag kunnen meer terecht komen bij mensen die de risico's aangaan."

De AFM vindt dat verzekeraars mensen niet zouden mogen straffen voor risico's waar ze niets aan kunnen doen. Daarnaast keurt de toezichthouder het gebruik van gedragsdata van de ene verzekering voor de andere af. "Maar wat we zien in het buitenland, is dat door concurrentiedruk de verzekeraars zich toch gedwongen kunnen voelen mee te doen. Het kan snel gaan", aldus Berndsen.

Meer uit Financieel

Schiphol en KLM 'continu' druk met nabrengen koffers na storing

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".

1 uur geleden
AI en Trump ook in 2026 belangrijkste thema's voor beleggers

AMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.

3 uur geleden
Uitgeverij laat spullen met Nederlandse tekeningen van Temu halen

AMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.

17 uur geleden
Duitsland op schema met waterstof, Nederland worstelt

BERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.

20 uur geleden
Tekort slachtvee drijft rundvleesprijzen in VS tot recordhoogte

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Net als in Nederland is rundvlees in de Verenigde Staten duurder dan ooit. Dit komt doordat het aantal runderen dat klaar is voor de slacht in de VS historisch laag is en de aanvoer onder druk staat.

22 uur geleden
Chocolade blijft voorlopig duur ondanks gedaalde cacaoprijzen

DEN HAAG (ANP/BLOOMBERG) - Na de historische prijsstijging van 2024 zijn de cacaoprijzen op de wereldmarkt dit jaar met zo'n 50 procent gekelderd. Dit betekent echter niet dat de prijzen van chocoladerepen en bonbons binnenkort omlaag gaan.

23 uur geleden
Schiphol druk met terugbezorgen van koffers na storing

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is "volop bezig" met het nasturen van achtergebleven koffers na een storing in een deel van het bagagesysteem, zegt een woordvoerster van de luchthaven zaterdag. Het duurt nog "enkele dagen" voordat iedereen zijn koffer weer terug heeft. "Er wordt hard gewerkt om onze passagiers zo snel mogelijk hun bagage na te leveren", laat ook een woordvoerster van KLM weten.

1 dag geleden