Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ACM: grote aanbieders pakketreizen nog onduidelijk over prijzen

ACM: grote aanbieders pakketreizen nog onduidelijk over prijzen

DEN HAAG (ANP) - De grote aanbieders van pakketreizen in Nederland vermelden hun prijzen niet op de juiste manier. Daardoor is het voor consumenten mogelijk niet duidelijk wat de uiteindelijke kosten zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) deed onderzoek naar twaalf reisorganisaties. Elf daarvan gingen de fout in.

De verplichte bijkomende kosten werden niet op de juiste manier vermeld. Ook konden consumenten pakketreizen regelmatig niet boeken voor de prijs die als eerste getoond werd op de websites.

Sancties

"De prijs is voor de consument een van de belangrijkste criteria bij zijn keuze. Met duidelijke prijzen waarin alle verplichte kosten zitten, kunnen consumenten de verschillende reisaanbiedingen goed vergelijken. We willen voorkomen dat zij aan het eind van het boekingsproces of zelfs op hun reisbestemming geconfronteerd worden met onverwachte kosten", stelt de toezichthouder.

De ACM geeft de bedrijven nu acht weken om hun zaken op orde te brengen. Doen zij dit niet of onvoldoende dan gaat de ACM "sancties" inzetten. "Wij verwachten van alle partijen dat zij hun prijzen inclusief alle verplichte kosten vermelden en dat het aanbod ook te boeken is voor de aangegeven prijs."

'Volledig eens'

De Consumentenbond concludeerde afgelopen maart al dat reisaanbieders consumenten op grote schaal misleiden met lokkertjes. Meer dan acht op de tien reizen die de organisatie bekeek, waren niet voor de aanbiedingsprijs te boeken. De bond had klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie en vroeg de ACM om in te grijpen.

Frank Oostdam, directeur van reiskoepel ANVR, is het in "grote lijnen eens" met de aanbevelingen van de ACM. "We zijn het volledig eens dat we op het moment van boeken goed inzicht moeten geven in alle kosten", zegt de directeur. De reisbranchevereniging houdt volgens hem eind deze week een bijeenkomst met de achterban "om te benadrukken" dat hier aan moet worden voldaan.

'Spijkers op laag water'

Oostdam is het echter oneens met de ACM dat ook lokale heffingen in één prijs genoemd moeten worden. "Die eis is niet redelijk en daarover willen we met de ACM in gesprek. Dan zou je dus alle lokale heffingen, zoals een milieuheffing, in vreemde valuta moeten gaan omrekenen tot een europrijs in één prijs. Dat is geen doen", stelt Oostdam.

Volgens hem klagen consumenten hier ook niet over. "Ze vallen terecht over lokkertjes en gebrek aan transparantie, maar niet hierover. De ACM is hier echt spijkers op laag water aan het zoeken", zegt de directeur.

Meer uit Financieel

Amerikaanse banken profiteren van herstel zakenbankieren

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse banken Morgan Stanley en Bank of America hebben in het afgelopen kwartaal geprofiteerd van een herstel in zakenbankieren, het adviseren bij fusies en overnames, het begeleiden van beursgangen en de handel in aandelen en obligaties.

1 dag geleden
Autoproducent Tesla werft opnieuw personeel na grote ontslagronde

AUSTIN (ANP) - De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Tesla is van plan bijna achthonderd nieuwe werknemers aan te nemen, slechts drie maanden nadat topman Elon Musk de grootste reeks ontslagen in de geschiedenis van het bedrijf abrupt had aangekondigd. De functies verschenen de afgelopen weken gestaag op de carrièrepagina van Tesla, meldt persbureau Bloomberg op basis van een eigen analyse.

1 dag geleden
Activistische druk op eigenaar datingapp Tinder groeit

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De eigenaar van datingapp Tinder staat onder steeds grotere druk om de prestaties te verbeteren. De activistische belegger Starboard Value heeft namelijk een belang genomen in Tinder-eigenaar Match Group. Het is de derde activistische belegger die dit jaar in Match is gestapt om aan te dringen op verbetering.

1 dag geleden
Nederland exporteert meer bloemen naar Oost-Europa

ZOETERMEER (ANP) - De Nederlandse export van bloemen is in de eerste helft van 2024 met 5 procent gegroeid tot een waarde van 2,5 miljard euro, meldt de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB). In het eerste kwartaal bleef het aantal verkochte bloemen nog vrijwel onveranderd ten opzichte van een jaar geleden. Volgens VGB-directeur Matthijs Mesken lijkt vooral de afzet naar Oost-Europese landen de groeimotor van de sector te zijn.

1 dag geleden
Samenwerking Yara en PepsiCo voor duurzamer geteelde snacks

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse frisdrank- en snackproducent PepsiCo heeft een deal gesloten met kunstmestproducent Yara International om boeren in Europa duurzamer te laten produceren. Daarbij gaat Yara duurzamere voedingsstoffen voor gewassen aan boeren leveren, die de aardappelen en andere gewassen vervolgens verkopen aan PepsiCo. De meststoffen komen voor een deel uit de Nederlandse kunstmestfabriek van Yara in Zeeuws-Vlaanderen.

1 dag geleden
Tonnen boete voor Kruidvat voor heimelijk volgen websitebezoekers

DEN HAAG (ANP) - De eigenaar van drogisterijketen Kruidvat heeft een boete van 600.000 euro gekregen voor privacyschendingen. Het bedrijf volgde het internetgedrag van bezoekers van de site Kruidvat.nl namelijk zonder dat deze mensen dat wisten. Daarmee verwerkte Kruidvat-moederbedrijf AS Watson deze persoonlijke gegevens onrechtmatig.

1 dag geleden
Cartier-eigenaar Richemont ziet Chinese verkopen met kwart dalen

GENÈVE (ANP/BLOOMBERG) - Het Zwitserse luxeconcern Richemont, bekend van dure merken als Chloé en Cartier, heeft last van een dalende vraag in China door een haperende economie. In het afgelopen kwartaal daalden de verkopen in China met 27 procent, maakte het bedrijf bekend. Richemont wijt de daling aan een laag consumentenvertrouwen onder Chinezen.

2 dagen geleden