
Aan de keukentafel met: Erik de Koeijer
YERSEKE - Erik de Koeijer is sinds 2009 algemeen directeur van Kotra Logistics BV, gespecialiseerd in de logistiek van geconditioneerde visproducten (vers- en diepvries). Het bedrijf heeft een modern wagenpark en chauffeurs die de taal van de klant spreken.
Erik de Koeijer is 61 jaar en getrouwd met Miriam. Samen hebben zij 4 kinderen.
Erik, hoe ben jij het bedrijf ingerold?
"Het is natuurlijk een familiebedrijf. De zaak is al in 1880 van start gegaan. Ik ben de vijfde generatie en in 1978 in het bedrijf gekomen, toen Koeijer Transport geheten. Ik kwam met mijn 20 jaar van school en had de meao in Middelburg gedaan. In het begin heb ik hier auto's geladen en af en toe een reisje gedaan. Eén dag in de week zat ik op kantoor. Bij ons was dat in huis. De kamer was kantoor."
Het gezin van Erik bestond uit vader en moeder, een oudere zus en een jongere broer. "Mijn vader en een oom waren de eigenaren van het bedrijf. Mijn oom had ook drie kinderen. In 1989 is mijn vader overleden. Toen is mijn broer Kees hier komen werken en de twee zoons van mijn oom, Jan en André, ook."
Op een bepaald moment werd het bedrijf verkocht. Waarom nam je het later terug over?
In 1995 werd de Koeijer Transport van de hand gedaan. "In die periode stonden we aan de vooravond van hele grote investeringen, dat was allemaal niet eenvoudig. We zijn naar de grootste concurrent gegaan, de Oosterbaan Transportgroep, om het bedrijf te verkopen. Dat was een deal die heel snel beklonken was." Erik bleef wel lid van de directie. "Maar op een gegeven moment ging het vreten, althans bij mij. Ik voelde me een beetje een loser. Je bent met de zaak opgegroeid, hoewel we voor het bedrijf in 1995 de juiste stap hadden genomen. Maar je had wel de zaak van je ouders en voorouders verkocht. Het voelde op de een of andere manier niet goed."
Veertien jaar later, in 2009, nam hij de zaak terug over. "Oosterbaan zelf had geen opvolger. Zijn zoon voelde er niets voor." Na de management buy-out door Erik van de complete Oosterbaan Transportgroep ontstond Kotra Logistics BV.
Waar lig je als ondernemer wel eens van wakker?
"De laatste tijd met de toestanden rondom corona was best wel heftig. De kosten gaan door en je inkomsten vallen wat stil. Een angstige tijd wil ik niet zeggen, maar je zit met je verplichtingen. Je hebt voor je zelf een doel gesteld en ik ben toch een streber. Het is voor mij een nachtmerrie om mensen te moeten ontslaan. Het personeel staat bij mij centraal. Er werken hier in totaal toch vierhonderd mensen. Heel veel met een gezinnetje, daar voel je je toch verantwoordelijk voor."
Hij vervolgt: "Gelukkig zijn we met met 90 tot 95 procent weer bijna terug op het oude niveau. We komen uit een diep dal, maar kruipen er nu ook weer uit. De financiële steun van de overheid heeft daar ook wel bij geholpen. Ook in Duitsland hebben we best wel wat hulp gekregen op die manier. Ondanks corona hopen we dit jaar toch uit te komen op een omzet van 75 miljoen euro terwijl we ingezet hadden op 80 miljoen."
Wat vind je het leukste en het minst leuke aan je werk?
"Over een paar weken ga ik weer naar Frankrijk om een klant c.q. collega's te ontmoeten. Dat vind ik prachtig. Afgelopen week ben in Praag geweest. Klantencontact, daar geniet ik van. We hebben bijvoorbeeld ook een vestiging in Berlijn, maar ik ben er nog steeds niet geweest. Ik vind het wel belangrijk om daar een keer mijn gezicht te laten zien."
"Begin dit jaar zijn we overgegaan op een nieuw softwareprogramma. En daar heb ik me zo min mogelijk mee bemoeid. Dat is niet goed van me, maar dat is niet mijn ding. Die nieuwe software moet, maar ik ben er niet mee opgegroeid en heb het op school nooit gehad."
Hoe zie je de toekomst van het bedrijf?
"Ik heb vier kinderen, dus ik hoop dat het binnen de familie blijft. Drie van hen zijn al werkzaam in het bedrijf. De toekomst zal uitwijzen of een van hen het overneemt. Ik ben wel van mening dat het bedrijf geleid moet worden door iemand die daar ook capabel voor is. En de leidende mensen hoeven niet altijd de eigenaar te zijn. Het zou mooi zijn, maar de capaciteiten daar voor hebben is heel belangrijk."
Heb je nog bepaalde toekomstidealen voor Kotra Logistics BV?
"In Duitsland ligt nog wel een markt voor ons open. In Oostenrijk, Polen en Tsjechië misschien ook wel. In de Benelux zijn we best wel behoorlijk vertegenwoordigd. Datzelfde geldt voor Frankrijk, Spanje en Italië."
Tot slot: met wie zou je zelf wel eens een keer aan de keukentafel willen zitten?
Erik moet even lang nadenken, maar zegt dan: "Dat zou dan toch mijn vader zijn. Die heeft vroeger zo keihard gewerkt. Nu is het bedrijf zo gegroeid, dat zou ik nog wel eens aan hem willen laten zien. Hij zou daar wel trots op zijn denk ik."
Tekst door Peter Houtepen
Meer uit Reimerswaal
GOES - De brommobiel - ook wel het 45-kilometerautootje genoemd - is in opmars in Nederland, en Zeeland blijft daarin niet achter. Met name in Goes, maar ook in Reimerswaal, Kapelle en Tholen groeit het aantal brommobielen opvallend hard. Dat blijkt uit een analyse van mobiliteitsplatform MicroMobiel.nl op basis van recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
4 uur geledenKAPELLE - De gemeente Kapelle heeft het grasland op de kruising van de Handelsweg en de Nijverheidsweg op bedrijventerrein De Smokkelhoek aangewezen als definitieve locatie voor de kleinschalige noodopvang van asielzoekers. Daarmee is de locatiekeuze nu officieel rond. Op deze plek zullen maximaal 81 asielzoekers worden opgevangen voor een periode van maximaal dertien maanden.
18 uur geledenKRUININGEN/WAARDE - De nieuwe kinderburgemeester van de gemeente Reimerswaal is bekend. Ralph Harthoorn uit Waarde werd afgelopen week uit 18 kandidaten gekozen. Ralph is 10 jaar en zit op de christelijke basisschool D'n Akker.
1 dag geledenREIMERSWAAL - De gemeente Reimerswaal maakt zich zorgen over de kosten in de jeugdzorg en de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Die kosten stijgen al jaren, en in de toekomst verwacht de gemeente dat dit alleen maar meer wordt. Tegelijkertijd krijgen gemeenten vanaf 2028 minder geld van de landelijke overheid. Dat staat in de nieuwste Kadernota, waarin de plannen voor de komende jaren staan.
2 dagen geledenKAPELLE - De Europese Raad heeft besloten de Richtlijn Tijdelijke Bescherming met één jaar te verlengen tot 4 maart 2027. Dit betekent dat Oekraïense vluchtelingen recht blijven houden op verblijf, werk, huisvesting, zorg en onderwijs zonder een asielaanvraag. De Europese Raad zal dit besluit tijdens een van zijn komende zittingen formeel goedkeuren. Voor Gemeente Kapelle houdt dit in dat we onze opvang en ondersteuning voortzetten. Het ministerie heeft toegezegd financiële garanties te bieden zolang de opvangtaak voor Oekraïense vluchtelingen geldt, plus één extra jaar na afloop van de richtlijn.Dit geeft ons de zekerheid dat we de gemaakte afspraken over de opvang kunnen blijven nakomen. Dit is positief voor de afspraken die we hebben gemaakt met betrekking tot de opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden in Kapelle. Door de verlenging van de RTB en de bijbehorende financiële garantie, is het financiële risico - waarover we u in het voorstel van maart 2024 over het beschikbaar stellen van budget hebben geïnformeerd - aanzienlijk verminderd. De huidige huurafspraken zijn namelijk geldig tot oktober 2027.Toch blijft het maken van lange termijnplannen met financiële dekking, langer dan twee jaar, onzeker voor gemeenten. Dit komt doordat de verlenging van de richtlijn telkens voor een beperkte periode wordt vastgesteld en afhankelijk is van de ontwikkelingen in Oekraïne en de besluitvorming op EU-niveau. Daarnaast kan de hoogte van het normbedrag, dat wij ontvangen voor de opvang van vluchtelingen, tussentijds worden aangepast. De Rijksoverheid werkt ondertussen aan een exit strategie voor een geleidelijke afbouw van de tijdelijke bescherming. Hierbij wordt gekeken naar alternatieve verblijfsstatussen en de mogelijke terugkeer van vluchtelingen naar Oekraïne zodra de situatie dat toelaat. Ondanks deze inspanningen blijven veel details nog onduidelijk, wat het voor gemeenten moeilijk maakt om lange termijnplannen met volledige financiële zekerheid te maken.
2 dagen geledenFlink het gaspedaal intrappen om zo snel mogelijk op je vakantiebestemming te zijn deze zomer? Dat levert je zeker in Zwitserland een flinke prent op. En even tijdens het rijden de navigatie op je telefoon instellen? Dan ben je in België twee weken je rijbewijs kwijt.
2 dagen geleden