90 procent heeft halfjaar na coronabesmetting nog antistoffen
BILTHOVEN (ANP) - De overgrote meerderheid (90 procent) van de mensen die besmet zijn geweest met het coronavirus, had een halfjaar later nog steeds antistoffen tegen het virus in het bloed. De antistoffen worden na verloop van tijd bovendien sterker, waardoor er minder van nodig zijn om hetzelfde werk te doen. Die conclusies trekken onderzoekers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) op basis van een groot lopend onderzoek naar immuniteit tegen het virus.
Antistoffen vormen een natuurlijke afweer van het lichaam tegen virusinfecties. Ze zorgen ervoor dat het lichaam het virus als indringer herkent en kan opruimen.
Bij Sars-CoV-2 is nog niet helemaal duidelijk in hoeverre mensen die ooit besmet zijn geraakt met het virus er daarna tegen beschermd zijn, en voor hoe lang. Inmiddels zijn wel al veel voorbeelden beschreven van mensen die voor een tweede keer besmet zijn geraakt.
Betere bescherming
"Over het algemeen geldt dat hoe meer antistoffen er in het bloed zitten, hoe beter het lichaam is beschermd tegen een virus", legt het RIVM uit.
Het RIVM onderzoekt iedere paar maanden met een steekproef onder duizenden mensen hoeveel van hen antistoffen tegen corona in hun bloed hebben. Bij de laatste ronde, in september en oktober, zijn zo'n 6500 bloedmonsters onderzocht. Van de deelnemers had 4,9 procent antistoffen tegen Sars-CoV-2 in het bloed. "Dit bloed is grotendeels voor de piek van de tweede golf afgenomen", schrijft het instituut. Intussen is het percentage waarschijnlijk alweer fors hoger.
Van alle leeftijdsgroepen hebben jongvolwassenen (20-30 jaar) het vaakst antistoffen in hun bloed: zo'n 10 procent.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.
1 week geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 week geleden