Zwakke Chinese vraag raakt autoverkopen Duitse fabrikanten
MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - De autoverkopen van BMW zijn vorig jaar gedaald als gevolg van een zwakke vraag uit met name China. Ook andere Duitse autofabrikanten hebben in China, 's werelds grootste automarkt, aan populariteit ingeboet nu consumenten steeds vaker kiezen voor lokale merken zoals BYD. Ze worstelen ook met een zwakke vraag naar elektrische voertuigen in Europa sinds verschillende landen de subsidies voor die wagens hebben verlaagd.
De verkoop van BMW, waaronder ook de merken Mini en Rolls-Royce vallen, daalde met 4 procent naar een kleine 2,5 miljoen voertuigen, zo maakte het bedrijf maandag bekend. BMW had daarbij ook veel last van een grote terugroepactie van zo'n 1,5 miljoen auto's. Dit had vooral in China een grote impact op de leveringscijfers.
BMW herzag in september al zijn vooruitzichten voor het jaar nadat een defect remsysteem, geleverd door Continental, het bedrijf had gedwongen om voertuigen terug te roepen. Het bedrijf heeft honderden miljoenen euro' s gereserveerd om de defecten te herstellen en moest tijdelijk de levering van honderdduizenden duurdere voertuigen stilleggen.
Concurrentie
Bij rivalen zijn de cijfers vergelijkbaar, bleek afgelopen dagen al. Mercedes-Benz heeft vorig jaar eveneens minder personenauto's verkocht, mede door een zwakkere verkoop op de belangrijke Chinese markt. De wereldwijde verkoop van personenauto's, met ook de luxemerken Maybach en AMG, zakte met 3 procent tot bijna 2 miljoen.
Ook het Volkswagenconcern voelt de felle concurrentie van Chinese automerken. Zo meldde Audi dat de leveringen met 12 procent zijn gedaald tot 1,7 miljoen voertuigen. De wereldwijde verkoop van het merk Volkswagen is ruim 1 procent lager uitgekomen op circa 4,8 miljoen auto' s. Porsche, een ander merk uit de Volkswagen-groep, meldde op zijn beurt dat de leveringen in China vorig jaar met 28 procent zijn gekelderd. Wereldwijd werden er vorig jaar 310.718 Porsches verkocht, wat neerkomt op een afname van 3 procent.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO stond dinsdag bij de winnaars op de Amsterdamse beurs. De bank schrapt de komende jaren duizenden banen om kosten te verminderen en winstgevender te worden. Ook wordt dochteronderneming Alfam, die persoonlijke leningen verstrekt, verkocht aan Rabobank. Het aandeel werd ruim 3 procent hoger gezet.
26 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het grote banenverlies bij ABN AMRO zorgt voor een "schokgolf" bij de bank. Dat zegt bestuurder Harma Pethke van vakbond De Unie in een reactie op de bekendmaking dat de komende jaren ruim 5000 banen komen te vervallen. Het banenverlies is onderdeel van een nieuwe strategie van topvrouw Marguerite Bérard van ABN AMRO.
58 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen, meldt de Europese brancheorganisatie ACEA. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het aantal verkochte auto's in de eerste tien maanden van dit jaar op bijna 9 miljoen stuks. Dat is ruim 1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO schrapt de komende jaren duizenden banen om kosten te verminderen en winstgevender te worden. De bank wil het personeelsbestand tot 2028 met netto 5200 voltijdsplekken verminderen, vergeleken met het aantal mensen dat er eind vorig jaar werkte. Dat heeft het concern dinsdag aangekondigd bij de presentatie van de nieuwe strategie van de dit jaar aangetreden topvrouw Marguerite Bérard.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Hotelketens zouden "forse investeringen" moeten doen om verder te verduurzamen, vindt ING. Volgens de bank wint het comfort voor de gast het nog altijd van klimaatambities bij de grote ketens.
3 uur geledenAPELDOORN (ANP) - Goedkopere nieuwbouwwoningen gaan steeds vaker naar kopers van buiten de gemeente. Dat meldt het Kadaster, dat cijfers uit 2019 en 2024 met elkaar heeft vergeleken. Vooral in grote steden komen relatief veel kopers van verder weg.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep zijn honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven dinsdag gekomen, onder wie KPN-topman Joost Farwerck, Zeeman-directeur Erik-Jan Mares en Ruud Joosten, de baas van bouwconcern BAM. Ook Peer Swinkels van het moederbedrijf van bierbrouwer Bavaria en Maite Zubiaurre, de topvrouw van webwinkel bol, onderschrijven de oproep.
4 uur geleden