Zuivelconcern FrieslandCampina sluit jaar af met miljoenenverlies
AMERSFOORT (ANP) - FrieslandCampina heeft vorig jaar een verlies van 149 miljoen euro geleden. Het zuivelconcern verkocht minder melk, kaas en andere zuivelproducten, doordat mensen minder te besteden hadden. Tegelijkertijd had FrieslandCampina last van lagere marktprijzen en maakte het bedrijf hoge reorganisatiekosten.
Het nieuws volgt op de aankondiging van een grote reorganisatie bij FrieslandCampina, waarbij in twee jaar 1800 van de 22.000 banen bij het zuivelconcern verdwijnen. Ruim de helft van deze banen schrapt het bedrijf in Nederland. Hiervoor maakte het bedrijf 136 miljoen euro aan eenmalige kosten.
De meer dan 15.000 leden-melkveehouders die uiteindelijk eigenaar zijn van de coöperatie krijgen ook geen contante nabetaling, wat te vergelijken is met dividend. "Een teleurstelling, zeker gelet op de gestegen kosten voor onze leden en de kosten voor verdere verduurzaming op het boerenerf", stelt topman Jan Derck van Karnebeek.
Garantieprijzen
De leden-melkveehouders krijgen voor hun melk garantieprijzen van FrieslandCampina. Maar het bedrijf kwam vorig jaar in de problemen door die opzet, omdat de marktprijzen sterker daalden dan de aan melkveehouders gegarandeerde prijzen.
De omzet daalde met ruim 7 procent tot 13,1 miljard euro. Dat kwam niet alleen doordat consumenten door de hoge inflatie minder te besteden hadden, maar ook de verkoop van Duitse activiteiten en ongunstige wisselkoersen.
Hogere kosten
Dit jaar rekent FrieslandCampina op een licht hogere vraag naar zuivel, onder andere door problemen in andere belangrijke regio's voor de melkexport. Het concern waarschuwt tegelijkertijd voor hogere kosten voor transport, grondstoffen en verpakkingsmaterialen door "aanhoudende conflicten en geopolitieke instabiliteit".
De divisie voor gespecialiseerde voedingsproducten, zoals babyvoeding van Friso, kende wel een goed jaar dankzij goede resultaten in China. FrieslandCampina verbeterde ook de resultaten bij het onderdeel voor de bevoorrading van professionele klanten, bijvoorbeeld horecabedrijven en bakkerijen.
CO2-uitstoot
FrieslandCampina gaf ook cijfers over de uitstoot van broeikasgassen die gepaard gaat met melkproductie. De eigen uitstoot daalde volgens het bedrijf met 9,4 procent. De bij de coöperatie aangesloten melkveebedrijven verlaagden hun uitstoot met 4,3 procent. Zij waren vorig jaar goed voor een uitstoot die gelijkstaat aan bijna 10,4 miljoen ton CO2.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
4 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.
10 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.
13 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.
15 uur geledenJOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.
16 uur geledenROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.
18 uur geledenLONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.
19 uur geleden