Zuid-Holland wil antisemitisme 'op volle kracht' bestrijden
DEN HAAG (ANP) - De provincie Zuid-Holland heeft een plan gemaakt om antisemitisme aan te pakken. "We hebben nu de handvatten om aan de slag te gaan, met als doel om antisemitisme op volle kracht te bestrijden", zei gedeputeerde Meindert Stolk (cultuur, CDA) tijdens een commissievergadering. Daarin werd de uitwerking besproken van het verzoek dat de leden van Provinciale Staten begin vorig jaar deden aan het college.
Het dagelijks provinciebestuur kreeg via een unaniem aangenomen motie de opdracht om te onderzoeken hoe Zuid-Holland kan bijdragen aan bewustwording en het terugdringen van antisemitisme. Het college van Gedeputeerde Staten kwam afgelopen zomer met een eerste voorstel. Dat werd op aandringen van de volksvertegenwoordigers recentelijk aangescherpt, met name op het gebied van educatie. De andere actiepunten zijn ontmoetingen faciliteren rond dit thema, iets wat bijvoorbeeld op Bevrijdingsdag al gaat gebeuren in het provinciehuis, en onderzoek laten doen.
"Het zijn kleine stapjes en het is nooit genoeg", zei Stolk. "Maar we zijn wel echt de goede dingen aan het doen. Wat ons betreft, is er geen ruimte voor antisemitisme. Punt. Of nog beter: een uitroepteken." Jaap Smit, de commissaris van de Koning in Zuid-Holland, las begin deze maand in de Statenvergadering al een statement voor met daarin namens het provinciebestuur "een hartgrondige veroordeling" van "groeiend antisemitisme in onze samenleving".
Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) meldde vorige week dat het afgelopen jaar bijna 2,5 keer meer incidenten van Jodenhaat in Nederland heeft geregistreerd dan het jaar ervoor. Vooral na de aanval van Hamas op Israël op 7 oktober en de daaropvolgende oorlog in Gaza nam het aantal "explosief" toe. Vrijwel alle partijen in de Zuid-Hollandse Staten maken zich hier zorgen over. "Ik weet dat wij dit hier vanavond niet even gaan oplossen. Maar deze drie actielijnen zijn wel een goed begin", zei fractievoorzitter Arne Weverling van de VVD.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
9 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
11 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
6 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
8 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geleden