Zuid-Holland trekt lessen uit flop veerdienst Maassluis-Rozenburg
DEN HAAG (ANP) - De provincie Zuid-Holland heeft lessen getrokken uit alle perikelen rond de veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg. Gedeputeerde Jeannette Baljeu (water) schetst in een rapport van zo'n dertig pagina's hoe een herhaling hiervan voorkomen kan worden. "Laten we met zijn allen lering trekken uit de gebeurtenissen rondom het veer Maassluis-Rozenburg, zodat we situaties als deze in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen en we beter gesteld staan mochten ze zich toch voordoen", schrijft Baljeu aan Provinciale Staten.
De veerdienst, door Baljeu omschreven als "een essentiële verbinding voor de inwoners van Maassluis, Rozenburg en het omliggend gebied", heeft al ruim een jaar te maken met grote problemen. In de evaluatie concludeert het provinciebestuur onder meer dat de inspectie en het onderhoud van de veerponten beter moeten. Ook moet bij aanbestedingen beter worden gekeken naar de financiële positie van de exploitant. De provincie zou daarnaast sneller moeten ingrijpen als afspraken niet worden nagekomen.
"Het is een traject van de lange adem. Een jaar na het uitvallen van het veer wordt er nog altijd gewerkt aan een structurele oplossing", aldus Baljeu. "Laat ik duidelijk uitspreken dat ik de teleurstelling en frustraties van inwoners en overige reizigers begrijp. In de uitvoering van oplossingsrichtingen zijn we tegen tal van hinderlijke zaken aangelopen, zoals aanbestedingsregels, juridische en financiële belemmeringen, beschikbaarheid van personeel en afhankelijkheid van organisaties met verschillende belangen."
Technische problemen
Vorig jaar vielen in een paar maanden tijd vanwege technische problemen beide autoveren uit die heen en weer voeren over Het Scheur. Als alternatief werd daarna gebruikgemaakt van een fiets-voetveer. Automobilisten moeten nog altijd omrijden via de Beneluxtunnel, iets wat veel extra reistijd kost.
De exploitant van de veerdienst ging eind mei failliet, waarna de provincie als concessieverlener voor een noodoplossing zorgde met bussen en een vervangende pont voor voetgangers en fietsers. Zuid-Holland heeft recentelijk één van de kapotte veerponten uit de failliete boedel gekocht en laat die nu opknappen door Damen, de nieuwe exploitant. Wanneer de autoveer weer kan worden ingezet, is nog niet duidelijk. De reparatie gaat maanden duren.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden