Zorgminister Kuipers hoopt coronapil snel beschikbaar te hebben
DEN HAAG (ANP) - Zorgminister Ernst Kuipers hoopt de 'coronapil' Paxlovid van farmaceut Pfizer op korte termijn beschikbaar te hebben. De onderhandelingen tussen het ministerie van Volksgezondheid (VWS) en Pfizer zijn in de "afrondende fase" laat een woordvoerder van het ministerie weten. Het middel is alleen bedoeld voor een zeer beperkte groep mensen. Het gaat onder meer om mensen bij wie het coronavaccin niet werkt of die bijvoorbeeld uiterst kwetsbaar zijn omdat zij net een orgaantransplantatie hebben ondergaan.
"We willen het middel graag hebben, maar niet onder de huidige voorwaarden van Pfizer", zegt een woordvoerder van het ministerie. De kritiek van een paar experts op VWS - die bij BNR zeggen het onbegrijpelijk te vinden dat andere landen het medicijn al wel hebben ingekocht - is niet terecht, vindt VWS. Deze landen stellen wellicht minder hoge eisen aan de leveringsvoorwaarden dan Nederland.
Er is overeenstemming over de prijs, maar niet over andere voorwaarden die VWS met de fabrikant wil regelen. "De prijs is niet het probleem", zegt de woordvoerder. De gesprekken gaan nu onder meer over de levering en houdbaarheid van de pillen. Ook wil het ministerie weten hoe deze medicijnen zich verhouden tot andere corona-varianten. "Daarover lopen nu afrondende gesprekken."
Goede alternatieven
De nood is daarnaast niet heel erg hoog, omdat er op dit moment ook redelijk goede alternatieven zijn om de beperkte groep - die voor de pillen in aanmerking komen - te helpen. Het voordeel is dat de pillen thuis kunnen worden ingenomen, weet de woordvoerder. "We willen Paxlovid graag als optie beschikbaar hebben."
De kuur met Paxlovid kan voorkomen dat mensen met een verhoogd risico ernstig ziek worden. De medicijnen moeten zo snel mogelijk nadat een coronabesmetting is vastgesteld, worden ingenomen. De besmette patiënt moet vijf dagen achter elkaar zes pillen per etmaal nemen. Het is aan de behandelend arts om de kuur van dertig pillen aan een patiënt voor te schrijven.
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 week geleden