Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Zorgen om naleving coronamaatregelen in de horeca

Zorgen om naleving coronamaatregelen in de horeca

NIJMEGEN (ANP) - De veiligheidsregio’s maken zich zorgen over de naleving van de coronamaatregelen in de horeca. Dat zegt burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, tevens voorzitter van het landelijke Veiligheidsberaad zondagavond. Op meerdere plaatsen zijn dit weekend boetes uitgedeeld en op een enkele plaats zijn etablissementen gesloten. "Binnen in de horecagelegenheden vinden mensen het steeds moeilijker om onderling 1,5 meter afstand te bewaren en de verplichting om te zitten en niet te staan of rond te lopen, na te komen", stelt Bruls.

"Op vrijdag- en zaterdagavond was het met name in de uitgaansgebieden van een aantal steden te vol en werd de onderlinge afstand van 1,5 meter zeker niet gehaald", staat in verklaring. "Met de vakantieperiode in aantocht willen we graag iedereen de gelegenheid geven om op een terrasje te zitten of een hapje te gaan eten. Maar dat moet wel op een veilige manier gebeuren en daar zijn we met zijn allen verantwoordelijk voor. Zolang we nog niet van het coronavirus af zijn, is het essentieel dat we ons allemaal aan de coronamaatregelen blijven houden: vermijd drukte en houd 1,5 meter afstand."

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt dat de zorgen onder horecaondernemers ook snel groter worden. "We ontvangen verschillende signalen vanuit het land dat horecaondernemers hun deuren sluiten omdat het niet rendabel is of omdat zij bang zijn voor hoge boetes als gasten de coronaregels niet naleven." De discussie moet daarom volgens KHN gaan over hoe bereid mensen zijn zich nog aan de regels te houden. "Als je kijkt naar hoe de samenleving zich beweegt, dan moeten we echt met elkaar constateren dat we buiten echt meer ruimte moeten geven aan ondernemers en verder moeten versoepelen."

Draagvlak

Het draagvlak voor de restricties neemt bij zowel ondernemers als gasten in rap tempo af, constateert KHN. "Het is niet meer uit leggen dat de horeca nog steeds te maken heeft met deze verregaande restricties en het ondernemersvertrouwen is in een week tijd dan ook sterk gedaald. Horecaondernemers hebben er problemen mee dat er met twee maten wordt gemeten; de horeca is de enige branche die verantwoordelijk wordt gehouden voor de handhaving van de regels bij het publiek."

Justitieminister Ferd Grapperhaus zei vrijdag al op een eerder versoepelingspleidooi van de afdeling Breda van Koninklijke Horeca Nederland er niet aan te willen. Hij stelde toen, dat hoe "akelig" het ook is dat kroegbazen uit wanhoop over dat voorschrift hun deuren sluiten, het "voorlopig te vroeg" is om te tornen aan een van die "fundamenten" van de strijd tegen het coronavirus.

Meer uit Binnenland

Grote impact door zedenzaak op school in Zoetermeer

DEN HAAG (ANP) - De zedenzaak op een school in Zoetermeer, waarbij Oskar van der V. dinsdag terechtstaat voor ontucht en het heimelijk filmen van kinderen, heeft diepe sporen nagelaten bij de slachtoffers en de gezinnen waaruit zij komen. De ouders van tien slachtoffers oefenden dinsdag hun spreekrecht uit. Ook de moeder die eind 2022 al een officiële melding bij de school maakte, nadat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt, las een verklaring voor.

37 minuten geleden
OM: man wilde asielzoekers bij opvang in Amsterdam vermoorden

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam-West. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.

46 minuten geleden
ANWB zet tot en met zondag maximaal wegenwachten in

DEN HAAG (ANP) - De ANWB zet de rest van de week extra personeel in vanwege de voorspelde hitte. Tot en met zondag wordt gewerkt met een maximale bezetting van wegenwachten, meldt een woordvoerder.

51 minuten geleden
Hitteprotocol Rijkswaterstaat uitgebreid naar zes provincies

UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.

1 uur geleden
Droogte neemt toe door heet en zonnig weer

HOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.

1 uur geleden
OM eist vier jaar cel in verkrachtingszaak uit 1990

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.

1 uur geleden
Ouders klaagden al eerder over conciërge Zoetermeer

DEN HAAG (ANP) - Meerdere ouders van de Zoetermeerse basisschool waar zedenverdachte Oskar van der V. werkte, trokken al eerder aan de bel over het gedrag van de conciërge. De 58-jarige Van der V. was sinds december 2019 conciërge op de school.

1 uur geleden