Zorgen om naleving coronamaatregelen in de horeca
NIJMEGEN (ANP) - De veiligheidsregio’s maken zich zorgen over de naleving van de coronamaatregelen in de horeca. Dat zegt burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, tevens voorzitter van het landelijke Veiligheidsberaad zondagavond. Op meerdere plaatsen zijn dit weekend boetes uitgedeeld en op een enkele plaats zijn etablissementen gesloten. "Binnen in de horecagelegenheden vinden mensen het steeds moeilijker om onderling 1,5 meter afstand te bewaren en de verplichting om te zitten en niet te staan of rond te lopen, na te komen", stelt Bruls.
"Op vrijdag- en zaterdagavond was het met name in de uitgaansgebieden van een aantal steden te vol en werd de onderlinge afstand van 1,5 meter zeker niet gehaald", staat in verklaring. "Met de vakantieperiode in aantocht willen we graag iedereen de gelegenheid geven om op een terrasje te zitten of een hapje te gaan eten. Maar dat moet wel op een veilige manier gebeuren en daar zijn we met zijn allen verantwoordelijk voor. Zolang we nog niet van het coronavirus af zijn, is het essentieel dat we ons allemaal aan de coronamaatregelen blijven houden: vermijd drukte en houd 1,5 meter afstand."
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt dat de zorgen onder horecaondernemers ook snel groter worden. "We ontvangen verschillende signalen vanuit het land dat horecaondernemers hun deuren sluiten omdat het niet rendabel is of omdat zij bang zijn voor hoge boetes als gasten de coronaregels niet naleven." De discussie moet daarom volgens KHN gaan over hoe bereid mensen zijn zich nog aan de regels te houden. "Als je kijkt naar hoe de samenleving zich beweegt, dan moeten we echt met elkaar constateren dat we buiten echt meer ruimte moeten geven aan ondernemers en verder moeten versoepelen."
Draagvlak
Het draagvlak voor de restricties neemt bij zowel ondernemers als gasten in rap tempo af, constateert KHN. "Het is niet meer uit leggen dat de horeca nog steeds te maken heeft met deze verregaande restricties en het ondernemersvertrouwen is in een week tijd dan ook sterk gedaald. Horecaondernemers hebben er problemen mee dat er met twee maten wordt gemeten; de horeca is de enige branche die verantwoordelijk wordt gehouden voor de handhaving van de regels bij het publiek."
Justitieminister Ferd Grapperhaus zei vrijdag al op een eerder versoepelingspleidooi van de afdeling Breda van Koninklijke Horeca Nederland er niet aan te willen. Hij stelde toen, dat hoe "akelig" het ook is dat kroegbazen uit wanhoop over dat voorschrift hun deuren sluiten, het "voorlopig te vroeg" is om te tornen aan een van die "fundamenten" van de strijd tegen het coronavirus.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas.
13 minuten geledenAXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht. Over de precieze route wordt nog overlegd, aldus de woordvoerder.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.
1 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.
2 uur geledenTER APEL (ANP) - Na de tweede dag van het ingaan van het nieuwe Europese asielsysteem moesten door de drukte bij het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel 120 asielzoekers de nacht in opvanglocaties buiten de Groningse plaats doorbrengen. Het Rode Kruis laat zondagochtend weten dat 92 asielzoekers in een sporthal in het Drentse dorp de Wijk sliepen en 28 de nacht doorbrachten in congrescentrum Hanzeplaza in Groningen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In meer dan de helft van de gemeenten hebben horecazaken toestemming om langer open te blijven tijdens het WK voetbal, meldt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
5 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - PRO-leider Jesse Klaver stelt het kabinet voor de keuze tussen samenwerking met PRO of met JA21. Tijdens een partijcongres in Den Bosch zei de partijleider in een toespraak dat het kabinet moet kiezen tussen progressief en conservatief.
19 uur geleden