Zorgen om naleving coronamaatregelen in de horeca
NIJMEGEN (ANP) - De veiligheidsregio’s maken zich zorgen over de naleving van de coronamaatregelen in de horeca. Dat zegt burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, tevens voorzitter van het landelijke Veiligheidsberaad zondagavond. Op meerdere plaatsen zijn dit weekend boetes uitgedeeld en op een enkele plaats zijn etablissementen gesloten. "Binnen in de horecagelegenheden vinden mensen het steeds moeilijker om onderling 1,5 meter afstand te bewaren en de verplichting om te zitten en niet te staan of rond te lopen, na te komen", stelt Bruls.
"Op vrijdag- en zaterdagavond was het met name in de uitgaansgebieden van een aantal steden te vol en werd de onderlinge afstand van 1,5 meter zeker niet gehaald", staat in verklaring. "Met de vakantieperiode in aantocht willen we graag iedereen de gelegenheid geven om op een terrasje te zitten of een hapje te gaan eten. Maar dat moet wel op een veilige manier gebeuren en daar zijn we met zijn allen verantwoordelijk voor. Zolang we nog niet van het coronavirus af zijn, is het essentieel dat we ons allemaal aan de coronamaatregelen blijven houden: vermijd drukte en houd 1,5 meter afstand."
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt dat de zorgen onder horecaondernemers ook snel groter worden. "We ontvangen verschillende signalen vanuit het land dat horecaondernemers hun deuren sluiten omdat het niet rendabel is of omdat zij bang zijn voor hoge boetes als gasten de coronaregels niet naleven." De discussie moet daarom volgens KHN gaan over hoe bereid mensen zijn zich nog aan de regels te houden. "Als je kijkt naar hoe de samenleving zich beweegt, dan moeten we echt met elkaar constateren dat we buiten echt meer ruimte moeten geven aan ondernemers en verder moeten versoepelen."
Draagvlak
Het draagvlak voor de restricties neemt bij zowel ondernemers als gasten in rap tempo af, constateert KHN. "Het is niet meer uit leggen dat de horeca nog steeds te maken heeft met deze verregaande restricties en het ondernemersvertrouwen is in een week tijd dan ook sterk gedaald. Horecaondernemers hebben er problemen mee dat er met twee maten wordt gemeten; de horeca is de enige branche die verantwoordelijk wordt gehouden voor de handhaving van de regels bij het publiek."
Justitieminister Ferd Grapperhaus zei vrijdag al op een eerder versoepelingspleidooi van de afdeling Breda van Koninklijke Horeca Nederland er niet aan te willen. Hij stelde toen, dat hoe "akelig" het ook is dat kroegbazen uit wanhoop over dat voorschrift hun deuren sluiten, het "voorlopig te vroeg" is om te tornen aan een van die "fundamenten" van de strijd tegen het coronavirus.
Meer uit Binnenland
ALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
2 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
3 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
4 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
5 uur geleden