Zorgen bij internisten over stagnerende daling coronabesmettingen
UTRECHT (ANP) - Medisch specialisten zijn bezorgd over de stagnerende daling van het aantal coronabesmettingen. De periode waarin wekelijks meer dan 1000 nieuwe patiënten met Covid-19 in het ziekenhuis worden opgenomen duurt nu al drie weken langer dan tijdens de eerste golf in het voorjaar, waarschuwt de Nederlandse Internisten Vereniging (NIV).
"De hoge druk op de ziekenhuizen houdt daarmee langer aan. Er zijn nu al ruim 1450 patiënten meer met Covid-19 opgenomen geweest op de verpleegafdeling dan in de eerste golf", aldus de NIV.
De afgelopen weken stagneerde de afname van het aantal besmettingen. "In het ziekenhuis daalde het aantal opgenomen patiënten weliswaar, maar niet snel genoeg. Extra capaciteit op de afdelingen interne geneeskunde is nog steeds nodig om de Covid-19-patiënten op te kunnen vangen. De druk blijft daardoor onverminderd groot en duurt nu dus ook nog eens aanzienlijk langer", stelt de internistenvereniging.
De organisatie zegt zich grote zorgen te maken over patiënten wiens reguliere zorg niet veel langer kan worden uitgesteld, als de besmettingscijfers niet afnemen. "De stagnerende daling en de drukte in de winkelstraten stemmen weinig hoopvol voor de decembermaand."
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
24 minuten geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
35 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
50 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
1 uur geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
1 uur geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
4 uur geleden