Zonder ingrijpen kabinet schiet benzineprijs omhoog met 21 cent
DEN HAAG (ANP) - Als het kabinet geen nieuwe maatregelen neemt om de prijs van benzine te drukken, betaalt de automobilist aan de pomp straks 21 cent meer per liter. Dat erkent het kabinet in antwoorden op vragen van Kamerlid Pieter Omtzigt. De accijns op diesel zou met ongeveer 13 cent toenemen. Eerder dit jaar werden de accijnzen verlaagd als maatregel tegenover de hoge (energie-)prijzen. Deze verlaging is deels teruggedraaid, en vervalt vanaf 1 januari 2024 in principe.
De enorme toename van de brandstofprijzen komt ook doordat de accijnstarieven meegroeien met de inflatie. Het precieze bedrag hangt overigens ook af van de ontwikkeling van de brandstofprijzen zelf. Het demissionaire kabinet benadrukt in de antwoorden op de Kamervragen wel "dat de accijnstarieven per 1 januari 2024 nog kunnen wijzigen" als het kabinet besluit hier wat aan te doen in de begroting. Ook de Tweede Kamer, die zich nog over alle belastingmaatregelen voor 2024 buigt, zou nog kunnen ingrijpen.
De top van het kabinet onderhandelt donderdagavond op het ministerie van Financiën over eventuele koopkrachtmaatregelen voor volgend jaar. Doordat veel maatregelen die eerder zijn genomen vanaf 1 januari aflopen, is de verwachting dat sommige worden verlengd, of dat het kabinet andere regelingen in het leven roept.
Ondersteunen armste huishoudens
Het voorkomen dat huishoudens straks veel minder te besteden hebben is een belangrijk doel van het demissionaire kabinet, dat verder een begroting zal presenteren met weinig nieuw beleid. De nadruk zal evenwel liggen op maatregelen om de armste huishoudens te steunen: het Centraal Planbureau waarschuwde dat bijna 6 procent van de bevolking in de armoede belandt als het kabinet geen nieuwe maatregelen treft. De Tweede Kamer heeft ook expliciet gevraagd om met een pakket tegen armoede te komen.
Ondanks de krappe overheidsfinanciën wil het kabinet daar dus wel wat aan doen voor volgend jaar. Of hier ook maatregelen tussen zitten om te voorkomen dat de brandstofprijzen enorm stijgen, is niet bekend. Staatssecretaris Marnix van Rij (Belastingen) wijst in zijn antwoorden op de vragen van Omtzigt op de oproep die de Kamer heeft gedaan om "lagere brandstofaccijns als optie op tafel te houden" bij de begrotingsonderhandeling. De bewindsman wil echter geen beloftes doen en benadrukt wel dat aan het temperen van de accijnstarieven een behoorlijk prijskaartje hangt.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
36 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden