Ziekenhuizen willen bezuiniging van tafel en meer loonruimte
UTRECHT (ANP) - Ziekenhuizen dringen er bij de formerende partijen op aan een voorgenomen bezuiniging voor de zorgarbeidsmarkt te schrappen én geld uit te trekken om de middeninkomens in de sector te verhogen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) zijn die maatregelen nodig om professionals te behouden voor de sector. "Zorgprofessionals staan elke dag weer klaar voor ons allemaal. Zij verdienen onze aandacht en steun", reageert voorzitter Ad Melkert.
De ziekenhuizen en andere instellingen uit de achterban van de NVZ vinden het positief dat de zorg een van de hoofdthema's is in het hoofdlijnenakkoord. Ze pleiten voor meer ruimte om te investeren in personeel, duurzame veranderingen door te voeren en "mee te groeien met de zorgvraag van patiënten".
Vooral op financieel terrein zien ze zorgelijke punten in de plannen van de vier formerende partijen. Die willen de kostenstijgingen beheersen, maar ziekenhuizen wijzen op allerlei factoren die de vraag naar zorg juist doen stijgen. Zo gaat de vergrijzing door, kan de voorgenomen halvering van het eigen risico leiden tot een hogere vraag en heeft de sector geld nodig om te investeren in duurzaamheid. "Ziekenhuizen staan financieel al onder zware druk en investeringen zijn cruciaal om de ziekenhuiszorg duurzaam te kunnen transformeren", stelt de NVZ.
De vereniging vindt dat een bezuiniging op het programma Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn van tafel moet. Dat programma draait onder meer om het behoud van zorgmedewerkers door het werkplezier te vergroten en werkgeverschap te verbeteren. Ook "innovatieve werkvormen" zijn onderdeel van dit programma.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
22 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden