Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ziekenhuizen richten afdelingen in voor coronapatiënten

Ziekenhuizen richten afdelingen in voor coronapatiënten

NIJMEGEN/TILBURG (ANP) - Steeds meer ziekenhuizen richten afzonderlijke afdelingen voor coronapatiënten in. Zo proberen ze te voorkomen dat patiënten het virus overdragen op anderen. Het academische Radboudumc in Nijmegen heeft bijvoorbeeld de afdeling Interne Geneeskunde tijdelijk opgeofferd. Vanaf woensdag liggen daar alleen nog mensen die besmet zijn met het virus. Op een voormalige kno-afdeling is plaats voor patiënten die nog wachten op de uitslag van een coronatest.

Ook diverse Brabantse ziekenhuizen zorgen voor mensen met Covid-19 op zogeheten cohortafdelingen, bijvoorbeeld het Amphia Zienhuis in Breda, het St. Anna Ziekenhuis in Eindhoven en het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg.

Alle patiënten uit Tilburg en omstreken die ziekenhuisbehandeling voor de ziekte nodig hebben, gaan naar een speciale afdeling in de vestiging Elisabeth in Tilburg-Zuid. Daar lagen woensdagochtend meer dan vijftig patiënten met de ziekte, van wie 12 op de intensive care. Het ziekenhuis heeft het ontzettend druk en bereidt zich voor op de komst van meer patiënten, zegt een woordvoerder. Tot nog toe kan het ETZ de toestroom wel aan. Ook andere ziekenhuizen voorzien een forse toename.

Breda

In het Amphia Ziekenhuis lagen volgens de laatste cijfers 34 mensen met Covid-19, van wie vijftien op de intensive care. De afgelopen 24 uur heeft het ziekenhuis ook weer zeven mensen die genoeg zijn opgeknapt ontslagen. Sinds het begin van de uitbraak in Nederland zijn in het Bredase ziekenhuis zeven mensen die het virus hadden opgelopen overleden.

Het Radboudumc heeft naast de corona-afdelingen overigens ook nog een vleugel ingericht voor patiënten die geen medische zorg meer nodig hebben, maar om diverse redenen nog niet direct naar huis kunnen. Zij kunnen terecht in Longcentrum Dekkerswald.

Meer uit Gezond

Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

1 dag geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

1 dag geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Radboudumc: deel van de twaalf medewerkers uit quarantaine

NIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.

2 dagen geleden
Minister: zorgvilla's ExpertCare pas dicht bij goed alternatief

DEN HAAG (ANP) - Zorgaanbieder ExpertCare zal twee zorgvilla's voor ernstig gehandicapte kinderen voorlopig niet sluiten, tenzij voor de bewoners tijdig een andere plek wordt gevonden. Dat meldt minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg) in een brief aan de Tweede Kamer. De CDA-bewindsvrouw had eerder deze week een "heel stevig gesprek" met ExpertCare en zijn Duitse eigenaar, meldt haar woordvoerder.

2 dagen geleden