Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk
DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.
Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.
"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."
Onlinetool
Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.
"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".
Klantenservice
De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.
De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.
Meer uit Financieel
TRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.
7 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.
9 uur geledenLONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.
10 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.
14 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.
1 dag geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.
1 dag geleden