Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk
DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.
Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.
"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."
Onlinetool
Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.
"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".
Klantenservice
De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.
De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.
Meer uit Financieel
MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Vrachtwagenfabrikanten die jaren geleden samenspanden in het zogenoemde truckkartel zijn mogelijk nog miljarden euro's kwijt aan schadeclaims van klanten. In München begint maandag een reeks hoorzittingen die geldt als een cruciale fase in de afwikkeling van honderden procedures tegen fabrikanten als MAN, Volvo, Daimler, Iveco en ook DAF.
34 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak veerde maandag licht op na de koersverliezen in de afgelopen week. Beleggers trokken zich op aan het herstel op Wall Street, waar de stemming werd gesteund door uitlatingen van Fed-bestuurder John Williams. De president van de Federal Reserve in New York zei vrijdag dat een derde renteverlaging dit jaar nog altijd mogelijk is. Volgens hem vormt de zwakke Amerikaanse arbeidsmarkt namelijk een grotere economische bedreiging dan een hogere inflatie.
55 minuten geledenHONGKONG (ANP/BLOOMBERG) - Wingtech, de Chinese moeder van chipmaker Nexperia, wil van de Nederlandse tak van het bedrijf een voorstel voor het herstel van controle over het onderdeel. Volgens Wingtech heeft het in Nijmegen gevestigde Nexperia Nederland nog niets "concreets" van zich laten horen, ondanks pogingen om in "de grootste oprechtheid" te communiceren met het onderdeel.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Wie na het boodschappen doen een fout op de kassabon ontdekt bij DekaMarkt, Hoogvliet of Nettorama, krijgt het product gratis of een waardebon. Dit hebben de supermarkten afgesproken met de Consumentenbond, meldt die belangenorganisatie voor consumenten.
2 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP ziet af van een nieuwe poging om branchegenoot Anglo American over te nemen. Hiermee komt een einde aan een onverwachte en kortstondige poging van 's werelds grootste mijnbouwer om een geplande fusie tussen zijn kleinere rivaal en het Canadese Teck Resources te dwarsbomen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De handel tussen Suriname en Nederland is dit jaar opgeleefd. In de eerste zes maanden van het jaar exporteerde Nederland voor ruim 128 miljoen euro goederen naar het Zuid-Amerikaanse land. Dat is 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
9 uur geleden