Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.

Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.

"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."

Onlinetool

Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.

"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".

Klantenservice

De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.

De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.

Meer uit Financieel

Trump: VS en China hebben deal gesloten over verkoop TikTok in VS

WASHINGTON (ANP/RTR) - De Verenigde Staten en China hebben een deal gesloten waarmee TikTok in de VS actief kan blijven, meldt Donald Trump dinsdag. Een groep bedrijven wil de Amerikaanse activiteiten volgens hem overnemen van het Chinese moederbedrijf ByteDance. Hij gaf geen details en zegt later bekend te maken wie de kopers zijn.

34 minuten geleden
FNV kondigt nieuwe, langere stakingen grondpersoneel KLM aan

SCHIPHOL (ANP) - FNV heeft dinsdag nieuwe acties van grondpersoneel van KLM op Schiphol aangekondigd. Het gaat om twee werkonderbrekingen op 24 september en 1 oktober die respectievelijk zes en acht uur duren. KLM moest vorige week nog ruim honderd vluchten schrappen door een werkonderbreking die twee uur duurde. Ook deze woensdag vallen ongeveer honderd vluchten uit door een korte staking.

51 minuten geleden
Oracle stijgt op Wall Street na mogelijke deal rond TikTok

NEW YORK (ANP) - Oracle behoorde dinsdag tot de stijgers op de aandelenbeurzen in New York met een winst van ruim 4 procent. Het software- en cloudbedrijf maakt volgens Amerikaanse media deel uit van een consortium dat mogelijk een deel van het Chinese socialmediaplatform TikTok overneemt. De Verenigde Staten willen dat TikTok in Amerikaanse handen komt vanwege zorgen over de nationale veiligheid en de angst dat China toegang heeft tot de persoonlijke data van miljoenen Amerikaanse gebruikers.

1 uur geleden
Thyssenkrupp ontvangt bod van Indiase Jindal op Europese staaltak

ESSEN (ANP/BLOOMBERG) - Het Duitse industrieconcern Thyssenkrupp heeft een bod ontvangen op zijn Europese staaldivisie van zijn Indiase branchegenoot Jindal Steel, maakte het concern bekend.

1 uur geleden
Cargill stopt deels met productie in Sas van Gent

SAS VAN GENT (ANP) - Het voedings- en grondstoffenbedrijf Cargill wil eind dit jaar stoppen met de verwerking van tarwe, de raffinaderij en de productie van ethanol in zijn fabriek in Sas van Gent. De gedeeltelijke stopzetting heeft mogelijk gevolgen voor ongeveer 120 medewerkers, bevestigde een woordvoerder na berichtgeving van PZC.

2 uur geleden
Toezichthouder VS onderzoekt Tesla's die soms niet open kunnen

WASHINGTON (ANP) - Een Amerikaanse toezichthouder voor verkeersveiligheid heeft een onderzoek geopend naar Tesla's van het Model Y die in bepaalde gevallen niet open kunnen. In een aantal gevallen zaten inzittenden daardoor opgesloten in de elektrische auto, meldt een afdeling van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

2 uur geleden
Huishoudens volgend jaar 25 euro meer kwijt aan energietransport

DEN HAAG (ANP) - Nederlandse huishoudens betalen in 2026 ongeveer 25 euro per jaar meer voor het transport van elektriciteit en gas. De nettarieven gaan daarmee met 3,4 procent omhoog, maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend.

3 uur geleden