Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk
DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.
Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.
"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."
Onlinetool
Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.
"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".
Klantenservice
De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.
De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.
Meer uit Financieel
AMSTELVEEN (ANP) - KPMG staat niet meer onder verscherpt toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vanwege fraude met examentoetsen. Dit meldt het advies- en accountantsbureau bij de publicatie van zijn jaarverslag.
6 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Tientallen beroepsgroepen krijgen de komende jaren te maken met een nog grotere krapte op de arbeidsmarkt. Uitkeringsinstantie UWV meldt na onderzoek dat de arbeidsmarkt voor 32 beroepsgroepen al krap of zeer krap is en verwacht dat dit toeneemt tot 2030. Dit geldt vooral voor technische en transportberoepen.
29 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO heeft de deur geopend naar cryptodiensten. Een Duitse dochteronderneming heeft een Europese vergunning gekregen voor het aanbieden van diensten voor het bewaren van en betalen met cryptomunten zoals bitcoin en ethereum.
46 minuten geledenEDE (ANP) - Nederlanders hebben in het afgelopen kwartaal online iets minder geld uitgegeven dan een jaar geleden. In het derde kwartaal hebben consumenten 7,7 miljard euro aan onlineuitgaven gedaan, meldt Thuiswinkel.org na onderzoek. Dat is 2 procent minder dan in het derde kwartaal van 2024.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in november voor de derde maand op rij onveranderd gebleven, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september en oktober zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn woensdag met rode cijfers gesloten, waarbij vooral flinke koersverliezen waren te zien in de chipsector. Ook softwareconcern Oracle stond bij de dalers op Wall Street na een bericht over het afketsen van een deal voor de financiering van een groot datacenter van het bedrijf.
10 uur geledenJERUZALEM (ANP/RTR) - Israël heeft woensdag goedkeuring gegeven voor een grote aardgasdeal met Egypte. Dat zei de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Het gaat volgens Netanyahu om een deal ter waarde van bijna 35 miljard dollar waarbij de komende jaren gas aan Egypte wordt geleverd uit het grote gasveld Leviathan voor de kust van Israël.
10 uur geleden