Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk
DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.
Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.
"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."
Onlinetool
Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.
"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".
Klantenservice
De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.
De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.
Meer uit Financieel
BRABRAND (ANP) - De Deense woonwinkelketen JYSK kende afgelopen boekjaar het beste jaar ooit in Nederland. De Scandinavische retailer zag de omzet en het bedrijfsresultaat in Nederland verder groeien in het boekjaar, dat liep tot eind augustus. Ook internationaal werden recordresultaten behaald, meldt het concern.
5 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft Morgan Stanley een boete van 101 miljoen euro opgelegd, omdat de Amerikaanse bank dividendbelasting heeft ontdoken in Nederland. Morgan Stanley vroeg via een speciale constructie dividendbelasting terug van de fiscus, terwijl het financiële concern daar volgens de openbaar aanklagers geen recht op had.
21 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel wil meer inzetten op biologische grondstoffen van eigen bodem om de afhankelijkheid van de import van producten die van fossiele brandstoffen zijn gemaakt te verminderen. Dat stelt de Europese Commissie voor in een plan over de zogenoemde bio-economie dat donderdag is gepresenteerd.
42 minuten geledenGRONINGEN (ANP) - Meerdere bedrijven hebben zich bij de curatoren van het failliete Soly gemeld met interesse in het zonne-energiebedrijf. Dat meldt curator Pieter Lettinga, die laat weten dat de curatoren met de zeer geïnteresseerde partijen de komende tijd om tafel gaan. Dan wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor een eventuele overname van alle of een deel van de activiteiten van het Groningse bedrijf.
44 minuten geledenBRUSSEL (ANP/DPA) - Consumenten in de Europese Unie worden in de toekomst beter beschermd tegen fraude en verborgen kosten bij betalingen. Onderhandelaars van het Europees Parlement en de EU-landen zijn donderdag overeengekomen de bestaande wetgeving bij te werken en aan te vullen. Beide partijen moeten de overeenkomst nog wel formeel goedkeuren voordat de nieuwe betaalregels in werking treden.
1 uur geledenLIJNDEN (ANP) - De brancheorganisatie voor uitzendbedrijven ABU draagt oud-minister Bruno Bruins voor als nieuwe voorzitter. Het is de bedoeling dat hij die functie vanaf april bekleedt.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - FNV vraagt aandacht voor bezorgers tijdens Black Friday. Voor duizenden bezorgers en pakketmedewerkers is deze week volgens de vakbond "geen feestje", maar zijn de dagen op en rond het koopjesfestijn juist een periode van "extra zwaar en onveilig werk". De vakbond wil dat de overheid ingrijpt.
1 uur geleden