
Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk
DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.
Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.
"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."
Onlinetool
Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.
"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".
Klantenservice
De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.
De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Gerustgestelde beleggers hebben de AEX-index maandag net niet aan een nieuw slotrecord geholpen. Er was opluchting na de onrust die vorige week was ontstaan rond kredietproblemen bij enkele regionale Amerikaanse banken. Ook kwam de Amerikaanse president Donald Trump opnieuw met sussende woorden dat het "wel goed komt" in de handelsoorlog met China.
8 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn maandag positief begonnen aan een nieuwe drukke cijferweek. Na de resultaten van grote en kleinere Amerikaanse banken vorige week gaat de aandacht nu uit naar de kwartaalcijfers van onder meer streamingdienst Netflix, chipmaker Intel, frisdrankenconcern Coca-Cola en de autobouwers Tesla, Ford en GM, die later deze week naar buiten komen.
2 uur geledenLUXEMBURG (ANP) - Dat het overgrote deel van de EU-landen heeft gekozen voor een volledige importstop van Russische energie zal "de toekomst van ons continent vormen", zei de Deense minister Lars Aagaard (Energie). Hij ziet een "continent dat niet langer de Russische oorlogsmachine financiert", zei hij maandag tijdens een bijeenkomst van EU-energieministers in Luxemburg.
3 uur geledenZAANDAM (ANP) - Albert Heijn gaat aangifte doen van het dichtlijmen van de sloten van ongeveer veertig supermarkten in de regio Amsterdam. Demonstranten deden dat in de nacht van zondag op maandag met de boodschap "stop de verkoop van Israëlische producten".
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Vakbonden FNV en CNV maken zich zorgen over de toegenomen agressie tegen medewerkers van tankstations sinds de invoering van algehele leeftijdscontrole bij de verkoop van tabaksproducten sinds 1 oktober. FNV-bestuurder Murat Sekercan zegt hierover al tientallen meldingen te hebben ontvangen van vakbondsleden.
6 uur geledenSEATTLE (ANP) - Amazon Web Services (AWS) ziet "aanzienlijke tekenen van herstel" bij zijn diensten die zijn getroffen door een storing. Verschillende apps, websites en platforms ondervonden maandag hinder van problemen bij de cloudtak van Amazon. Onder meer over Snapchat, Roblox en Signal kwamen bij de website allestoringen.nl duizenden meldingen binnen van gebruikers.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - Nexperia beschuldigt de aan de kant geschoven topman Zhang Xuezheng van moederbedrijf Wingtech van het verspreiden van onwaarheden. Het gaat dan bijvoorbeeld over het bericht dat de Chinese tak van het bedrijf onafhankelijk zou opereren.
6 uur geleden