Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk
DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.
Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.
"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."
Onlinetool
Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.
"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".
Klantenservice
De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.
De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met kleine winsten gesloten. Netflix stond echter bij de verliezers op Wall Street. De streamingdienst neemt de film- en tv-studio's en het streamingplatform HBO Max over van Warner Bros. Discovery. Netflix krijgt daarmee een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen.
4 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - SpaceX, het commerciële ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, voert gesprekken over een aandelenverkoop door insiders waarbij de onderneming gewaardeerd zou worden op 800 miljard dollar. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal op basis van bronnen.
5 uur geledenLUDWIGSHAFEN (ANP/DPA) - De topman van het Duitse chemieconcern BASF ziet geen tekenen van de-industrialisatie van Duitsland ondanks de moeilijke marktomstandigheden voor veel Duitse industriebedrijven. Dat zei bestuursvoorzitter Markus Kamieth van het grootste chemiebedrijf ter wereld in een interview met zakenkrant Handelsblatt. Eerder deze week zei de invloedrijke lobbygroep BDI nog dat de neergang van de industrie structureel begint te worden.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag vrijwel onveranderd het weekend ingegaan. Zorgtechnologiebedrijf Philips was koploper in de hoofdindex na het flinke koersverlies een dag eerder. Shell stond juist bij de grootste dalers na een adviesverlaging voor het olie- en gasconcern.
8 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De boete van 120 miljoen euro van de Europese Commissie voor socialemediaplatform X is opgelegd omdat het bedrijf van Elon Musk "succesvol" is. Dat zei voorzitter Brendan Carr van de Amerikaanse concurrentiewaakhond Federal Communications Commission (FCC).
10 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Vanuit de EU klinken positieve geluiden dat de Europese Commissie X een boete geeft voor het niet naleven van regels van de Digital Services Act (DSA). Het is voor het eerst dat de EU een boete geeft voor het niet naleven van deze wet. X krijgt de boete onder meer vanwege misleiding over blauwe vinkjes.
11 uur geledenNEW YORK (ANP) - Netflix stond vrijdag bij de verliezers op de beurzen in New York. De streamingdienst neemt de film- en tv-studio's en het streamingplatform HBO Max over van Warner Bros. Discovery. Netflix krijgt daarmee een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen. De overname, die in contanten en aandelen wordt betaald, waardeert Warner Bros. Discovery op 82,7 miljard dollar, inclusief schulden. Het aandeel Netflix zakte 2,6 procent en Warner Bros. Discovery steeg 2,8 procent.
11 uur geleden