Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.

Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.

"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."

Onlinetool

Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.

"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".

Klantenservice

De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.

De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.

Meer uit Financieel

Computerfabrikant HP gaat komende jaren tot 6000 banen schrappen

PALO ALTO (ANP/BLOOMBERG) - Computerfabrikant HP gaat de komende jaren duizenden banen schrappen. Het bedrijf kondigde aan dat 4000 tot 6000 banen zullen verdwijnen door meer gebruik te maken van AI-tools. Dat moet over drie jaar een jaarlijkse besparing van 1 miljard dollar opleveren.

1 uur geleden
Nvidia zakt op Wall Street na zorgen over concurrentie AI-chips

NEW YORK (ANP) - Nvidia hoorde dinsdag bij de verliezers op de aandelenbeurzen in New York, na een bericht dat Meta AI-chips van Google wil gebruiken. Nvidia domineert momenteel de sector voor AI-chips. Maar bedrijven zoals de eigenaar van Facebook en Instagram zoeken naar alternatieve chips om de afhankelijkheid van Nvidia te verminderen.

1 uur geleden
Warner schikt zaak en start samenwerking met AI-muziekplatform

CAMBRIDGE (ANP/BLOOMBERG) - Warner Music Group en AI-muziekstart-up Suno hebben een schikking getroffen in een auteursrechtszaak en zijn een samenwerking gestart voor het maken van muziek. Warner en andere grote platenlabels hebben Suno en zijn branchegenoot Udio vorig jaar aangeklaagd, omdat de start-ups auteursrechtelijk beschermd materiaal zouden hebben gebruikt in hun AI-platforms zonder compensatie voor de artiesten of bedrijven.

2 uur geleden
Bloomberg: Hassett gezien als favoriet voor nieuwe Fed-voorzitter

WASHINGTON (ANP) - Adviseurs en bondgenoten van president Donald Trump zien Kevin Hassett als de favoriet om de volgende voorzitter van de Federal Reserve te worden. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Met Hassett zou Trump een nauwe bondgenoot bij de Amerikaanse centrale bank hebben die hij goed kent en vertrouwt, volgens de bronnen.

4 uur geleden
Pantserhouwitsers krijgen beschermend net tegen drones

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse pantserhouwitsers krijgen netten die ze tegen kamikazedrones kunnen beschermen. Een Nederlands defensiebedrijf gaat die maken.

4 uur geleden
ABN AMRO stijgt fors in AEX na banenreductie

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO eindigde dinsdag bovenaan de AEX-index, na de aankondiging komende jaren duizenden banen te schrappen. Daarmee wil de bank kosten verminderen en winstgevender worden. ABN AMRO maakte ook bekend dat het dochteronderneming Alfam, die persoonlijke leningen verstrekt, verkoopt aan Rabobank. Het aandeel kreeg er 6,5 procent bij.

6 uur geleden
Zeeuwse havens geraakt door stakingen in België

GENT (ANP) - Ook havens in Zeeland hebben last van de nationale stakingsdag in België. Een deel van de schepen die de havens bij Terneuzen en Vlissingen willen aandoen, kan die plaatsen niet bereiken. Dat meldt een woordvoerder van North Sea Port, het bedrijf achter de Zeeuwse havens en die van Gent.

6 uur geleden