Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.

Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.

"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."

Onlinetool

Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.

"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".

Klantenservice

De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.

De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.

Meer uit Financieel

Nexperia roept Chinese tak openlijk op toelevering te herstellen

NIJMEGEN (ANP) - Nexperia heeft donderdag een open brief gepubliceerd waarin de chipmaker de Chinese tak oproept de toeleveringsketen te herstellen. Het Nijmeegse bedrijf zegt contact te hebben geprobeerd te leggen via telefoon, e-mails en voorstellen voor vergaderingen om de problemen op te lossen, maar dat "betekenisvolle" reacties uitbleven.

2 uur geleden
Verenigd Koninkrijk stelt sancties tegen Lukoil uit tot februari

LONDEN (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Het Verenigd Koninkrijk heeft sancties tegen de buitenlandse onderdelen van de Russische olieproducent Lukoil uitgesteld. De sancties werden vorige maand aangekondigd en moesten kort voor middernacht ingaan, maar zijn nu uitgesteld tot 26 februari volgend jaar.

2 uur geleden
VNO-NCW bezorgd over mkb'ers om lange rijen voor vol stroomnet

DEN HAAG (ANP) - Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland maken zich zorgen over mkb'ers die een aansluiting op het elektriciteitsnet willen om bijvoorbeeld te verduurzamen. VNO-NCW en MKB-Nederland vrezen dat duizenden bedrijven vanaf volgend jaar op veel langere wachtlijsten voor het volle stroomnet komen.

3 uur geleden
ABP verhoogt pensioenen in januari met 2,8 procent

HEERLEN (ANP) - ABP, het grootste pensioenfonds van Nederland, verhoogt de pensioenen vanaf 1 januari met 2,8 procent. De verhoging geldt voor alle gepensioneerden en iedereen die bij het fonds pensioen opbouwt of heeft opgebouwd.

6 uur geleden
Weinig beweging op Europese beurzen na flinke winsten op woensdag

AMSTERDAM (ANP) - De meeste aandelenbeurzen in Europa lieten donderdag weinig beweging zien. Beleggers leken het rustiger aan te doen, na de flinke koerswinsten woensdag. Op de Europese beurzen moesten beleggers het donderdag zonder richting van Wall Street doen.

7 uur geleden
Huishoudens betalen volgend jaar iets meer voor stroom en gas

DEN HAAG (ANP) - Huishoudens gaan volgend jaar iets hogere tarieven betalen voor elektriciteit en gas. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft donderdag de tarieven voor netbeheerkosten voor 2026 vastgesteld. Volgens brancheorganisatie Netbeheer Nederland blijkt daaruit dat huishoudens en bedrijven met een aansluiting op het regionale elektriciteits- en gasnet een gemiddeld ruim 3 procent hogere rekening krijgen.

9 uur geleden
NVWA geeft toch geen boete om benaming 'vegetarisch gehakt'

UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) schort aangekondigde boetes voor het gebruik van het woord 'gehakt' bij vegetarische producten op. De autoriteit wil afwachten wat er in de Europese Unie wordt afgesproken over de benaming van vegetarische producten, laat een woordvoerder weten.

10 uur geleden