Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.

Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.

"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."

Onlinetool

Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.

"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".

Klantenservice

De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.

De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.

Meer uit Financieel

Bedrijfsleven België: honderden miljoenen aan schade door staking

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Het bedrijfsleven in België verwacht dat de schade door de driedaagse staking volgende week door Belgische vakbonden honderden miljoenen euro's zal bedragen. Dit meldt het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), de grootste werkgeversorganisatie van België, na een rondvraag onder sectoren en bedrijven.

1 uur geleden
Eigenaar Daily Mail sluit deal voor overname Britse Telegraph

LONDEN (ANP/RTR/AFP) - Het Britse mediabedrijf DMGT, eigenaar van de krant Daily Mail, heeft een deal gesloten om zijn concurrent The Telegraph over te nemen. Daarmee is volgens het mediabedrijf 500 miljoen pond gemoeid, zo'n 568 miljoen euro. Met de overname kan DMGT een van de grootste rechtse mediagroepen in het Verenigd Koninkrijk worden.

2 uur geleden
Reuters: moederbedrijf Nexperia verzocht ingreep in te trekken

AMSTERDAM (ANP/RTR) - Het Chinese moederbedrijf van Nexperia heeft Nederland verzocht de ingreep door demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken) bij de Nijmeegse chipmaker terug te draaien. Persbureau Reuters heeft hierover documenten ingezien.

4 uur geleden
FNV wil dat formerende partijen 'buffelboete' definitief stoppen

UTRECHT (ANP) - FNV wil dat de formerende partijen definitief een einde maken aan de zogenoemde 'buffelboete', een samenloop van belastingmaatregelen die ervoor zorgt dat mensen met een laagbetaalde deeltijdbaan meer belasting zijn gaan betalen. Demissionair minister Eelco Heinen (Financiën) heeft toegezegd de maatregelen te schrappen, onder druk van de Tweede Kamer. Maar de vakbond wil zeker weten dat de maatregel niet meer terugkomt en roept partijen op dit ook in het regeerakkoord te zetten.

6 uur geleden
Wall Street sluit hoger door hoop op nieuwe renteverlaging Fed

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met winsten gesloten na de verliezen een dag eerder. De stemming onder beleggers op Wall Street kreeg vooral steun van hernieuwde hoop dat de Amerikaanse centrale bank de rente verder gaat verlagen om de economie te stimuleren. Ook werden de zorgen over de grote AI-investeringen en de sterk gestegen waarderingen van techbedrijven even aan de kant geschoven.

17 uur geleden
Luxebedrijf LVMH steekt miljoenen in verlieslijdende Le Parisien

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het Franse luxeconcern LVMH, moederbedrijf van onder meer Louis Vuitton en Christian Dior, investeert tot 150 miljoen euro in de verlieslijdende krant Le Parisien. LVMH is eigenaar van Le Parisien en bezit bijvoorbeeld ook zakenkrant Les Echos en weekblad Paris Match.

18 uur geleden
KLM en bonden sluiten cao-akkoord voor grondpersoneel

SCHIPHOL (ANP) - KLM heeft met de vakbonden een nieuw cao-akkoord voor grondmedewerkers van de luchtvaartmaatschappij gesloten. Eind vorige maand werd al een principeovereenkomst gesloten met FNV en CNV, die nu is goedgekeurd door de leden. Volgens KLM wordt het akkoord breed gedragen, ook door de bonden De Unie, NVLT en VKP.

21 uur geleden