Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

Zicht op echte energiekosten door prijsplafond moeilijk

DEN HAAG (ANP) - Het is voor consumenten nog erg lastig om te zien wat ze sinds 1 januari precies betalen aan gas en stroom. In overzichten van de dagelijkse verbruikskosten is het nieuwe energieplafond bijvoorbeeld niet verwerkt. En sommige energiebedrijven geven überhaupt geen dagelijkse prijsinformatie aan klanten met slimme meters. Daarbij zijn veel energiebedrijven nog bezig met het verwerken van een stortvloed aan vragen van consumenten. Dat zorgt al dagen voor lange wachttijden bij klantenservices.

Sinds 1 januari betalen huishoudens lagere prijsplafondtarieven in plaats van de normale tarieven voor gas en elektriciteit die de energiebedrijven hanteren. Pas als je meer verbruikt dan 1200 kuub gas en 2900 kilowattuur stroom betaal je je eigenlijke tarief. Maar in de verbruiksoverzichten van de app van bijvoorbeeld Greenchoice is dit onderscheid niet verwerkt.

"Dit is niet realtime weer te geven, daar het afhankelijk is van het toekomstige verbruik, teruglevering en de periode waarover de jaarnota loopt", legt een woordvoerster van Greenchoice uit. "Wel tonen we onder de verbruiksgrafiek in de app informatie over het prijsplafond zodat klanten weten hoe het prijsplafond werkt."

Onlinetool

Eneco stelt nog bezig te zijn met het maken van een extra onlinetool. Daarmee zouden klanten kunnen zien hoeveel van hun maandverbruik onder het energieplafond valt. Een woordvoerster hoopt dat die tool later deze maand of begin volgende maand in de lucht is. Ze benadrukt dat de details van het prijsplafond pas in december bekend werden. Eneco gaf er daarom prioriteit aan om dat eerst goed te verwerken in de nieuwe termijnbedragen.

"Er wordt nog aan gewerkt", zegt ook een woordvoerder van Vattenfall over het verbeteren van de informatievoorziening aan klanten. Hoelang consumenten daarop moeten wachten kan hij niet zeggen. "Daar ga ik geen deadline op plakken. We doen onze uiterste best." Volgens hem is het "best wel complex".

Klantenservice

De laatste dagen werden de klantenservices van Eneco, Vattenfall en ook Essent al overspoeld met vragen waardoor de wachttijden bij de klantenservices opliepen tot soms wel een uur. Dat komt eveneens omdat honderdduizenden mensen opnieuw hun meterstanden moesten doorgeven. Soms is ook sprake van wachttijden om een app in komen. Inmiddels zijn de wachttijden wel aan het afnemen. Bij Vattenfall duurde het woensdagochtend bijvoorbeeld nog zo'n 20 minuten om iemand aan de lijn te krijgen.

De Consumentenbond stoort zich ook aan de lange wachttijden. "Als je veel mensen gaat vragen om meterstanden door te geven dan moet je wel bereikbaar zijn", zegt een woordvoerder. Hij begrijpt wel dat de energiebedrijven enige tijd nodig hebben om alles te regelen. Voorlopig houdt de Consumentenbond vinger aan de pols.

Meer uit Financieel

Chinees moederbedrijf Nexperia verwacht meer actie van Nederland

BEIJING (ANP) - Wingtech, het Chinese moederbedrijf van de Nijmeegse chipmaker Nexperia, verwacht meer stappen van de Nederlandse overheid om de problemen rond het bedrijf op te lossen. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf laten weten, nu demissionair minister van Economische Zaken Vincent Karremans (VVD) zijn ingreep bij Nexperia heeft opgeschort "als een blijk van goede wil" richting China.

11 minuten geleden
Fleurop neemt WY Bloemisten over om groeiende concurrentie

AMSTERDAM (ANP) - Bloemenbestelbedrijf Fleurop neemt zijn branchegenoot WY Bloemisten over om schaalvergroting te creëren en beter te kunnen concurreren. WY en Fleurop blijven wel twee zelfstandige organisaties, maakte Fleurop bekend.

50 minuten geleden
EU-commissaris blij met opschorting maatregelen bij Nexperia

DEN HAAG (ANP) - Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel en Economische Veiligheid) is blij dat Nederland de beperkende maatregelen bij chipfabrikant Nexperia opschort. Hij spreekt op X van "een belangrijke stap in het stabiliseren van onze strategische toeleveringsketen voor chips".

51 minuten geleden
NVM: dit jaar minder winkels in gebruik genomen en verkocht

UTRECHT (ANP) - In de Nederlandse winkelstraten zijn dit jaar minder winkels in gebruik genomen en verkocht. Makelaarsorganisatie NVM Business ziet dat in de eerste negen maanden van dit jaar vooral minder panden groter dan 2000 vierkante meter in gebruik zijn genomen. Wel zijn in de eerste helft van 2025 meer winkelruimten tussen de 500 en 1000 vierkante meter verkocht vanwege het faillissement van Blokker een jaar geleden.

2 uur geleden
Maleisië verliest veel geld aan stroom door illegale cryptomining

KUALA LUMPUR (ANP/AFP) - Het elektriciteitsbedrijf van Maleisië heeft sinds 2020 omgerekend bijna 1 miljard euro aan stroom verloren door illegale cryptomining. Volgens de Maleisische minister van Energie vormen deze diefstallen een "ernstige bedreiging voor het nationale energiesysteem".

2 uur geleden
Karremans schort ingreep bij Nexperia op, 'blijk van goede wil'

DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister van Economische Zaken Vincent Karremans (VVD) heeft zijn ingreep bij Nexperia opgeschort. Dat schrijft hij aan de Tweede Kamer. Karremans legde beperkingen op aan de chipfabrikant, naar eigen zeggen om het weglekken van technologische kennis en kunde naar China te voorkomen.

3 uur geleden
Beleggers Damrak wachten op cijfers Nvidia, AEX bijna onveranderd

AMSTERDAM (ANP) - Beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs namen woensdag bij de start van de handel een afwachtende houding aan, na de forse verliezen van de afgelopen dagen. De beurshandel staat al weken onder druk door een groeiende vrees onder beleggers voor een AI-bubbel. Aandelenhandelaren kijken dan ook vol spanning uit naar de resultaten van Nvidia, die woensdag na het slot van Wall Street op het programma staan. De cijfers van de grootste verkoper van AI-chips ter wereld bepalen mogelijk de stemming op de beurzen richting het einde van het jaar.

3 uur geleden