Zelfs KFC gaat een week lang vega
AMSTERDAM/ROTTERDAM (ANP) - Zelfs de Kentucky Fried Chicken (KFC), het wereldwijde fastfoodrestaurant waar het draait om kippenvlees, doet mee aan de derde Nationale Week zonder Vlees, die maandag begint. Een van de Rotterdamse KFC's doet er nog een schepje bovenop en biedt de hele week uitsluitend vegetarische alternatieven aan, meteen als opmaat naar een paar vega-blijvertjes op het menu.
De eettent in de Maasstad sluit zich aan bij de ruim negenhonderd andere restaurants en de diverse winkels, bedrijven en scholen in Nederland die deze week de vegetarische mogelijkheden in hun aanbod belichten en uitbreiden.
Particuliere enthousiastelingen kunnen zich als, al dan niet tijdelijke, vleesweigeraar op een speciale website melden. Elke dag vlees op je bord is niet meer van deze tijd, zeggen de organisatoren van de Nationale Week Zonder Vlees. Los van het dierenleed dat vlees eten met zich meebrengt, zijn de gevolgen voor het milieu enorm: "Wie een week geen vlees eet, bespaart bijvoorbeeld alleen al 130 liter water", zeggen ze.
Klimaatdoelstellingen
Af en toe een dagje vleesloos scheelt al en dat wordt meer en meer ingezien, aldus organisator Isabel Boerdam. "Steeds meer mensen beschouwen een flexitarisch eetpatroon als de nieuwe standaard in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen." Boerdam is verder bekend van het blog en het boek De Hippe Vegetariër en van de Vegabijbel.
De Nationale Week Zonder Vlees is ondergebracht bij een stichting. Meer dan zestig organisaties ondersteunen het komende evenement op een of andere wijze. Er zijn volgens de initiatiefnemers grote spelers bij, zoals producenten Unox en Knorr, supermarkten als AH, Aldi en Lidl en hotelketen Accor. Shell doet mee in winkels bij benzinestations.
Dat een vega-leefstijl meer is dan alleen bonen en sojabrokken knagen, proberen deelnemende restaurants te laten zien. In de oude buskruitfabriek De Krijgsman in Muiden komt bijvoorbeeld een pop-up restaurant met lekkernijen als een op dennennaalden gerookte king boleet en dry aged biet, met daarbij een goed glas tomatenthee.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
10 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
12 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
14 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
15 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
17 uur geleden