Zelfs KFC gaat een week lang vega
AMSTERDAM/ROTTERDAM (ANP) - Zelfs de Kentucky Fried Chicken (KFC), het wereldwijde fastfoodrestaurant waar het draait om kippenvlees, doet mee aan de derde Nationale Week zonder Vlees, die maandag begint. Een van de Rotterdamse KFC's doet er nog een schepje bovenop en biedt de hele week uitsluitend vegetarische alternatieven aan, meteen als opmaat naar een paar vega-blijvertjes op het menu.
De eettent in de Maasstad sluit zich aan bij de ruim negenhonderd andere restaurants en de diverse winkels, bedrijven en scholen in Nederland die deze week de vegetarische mogelijkheden in hun aanbod belichten en uitbreiden.
Particuliere enthousiastelingen kunnen zich als, al dan niet tijdelijke, vleesweigeraar op een speciale website melden. Elke dag vlees op je bord is niet meer van deze tijd, zeggen de organisatoren van de Nationale Week Zonder Vlees. Los van het dierenleed dat vlees eten met zich meebrengt, zijn de gevolgen voor het milieu enorm: "Wie een week geen vlees eet, bespaart bijvoorbeeld alleen al 130 liter water", zeggen ze.
Klimaatdoelstellingen
Af en toe een dagje vleesloos scheelt al en dat wordt meer en meer ingezien, aldus organisator Isabel Boerdam. "Steeds meer mensen beschouwen een flexitarisch eetpatroon als de nieuwe standaard in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen." Boerdam is verder bekend van het blog en het boek De Hippe Vegetariër en van de Vegabijbel.
De Nationale Week Zonder Vlees is ondergebracht bij een stichting. Meer dan zestig organisaties ondersteunen het komende evenement op een of andere wijze. Er zijn volgens de initiatiefnemers grote spelers bij, zoals producenten Unox en Knorr, supermarkten als AH, Aldi en Lidl en hotelketen Accor. Shell doet mee in winkels bij benzinestations.
Dat een vega-leefstijl meer is dan alleen bonen en sojabrokken knagen, proberen deelnemende restaurants te laten zien. In de oude buskruitfabriek De Krijgsman in Muiden komt bijvoorbeeld een pop-up restaurant met lekkernijen als een op dennennaalden gerookte king boleet en dry aged biet, met daarbij een goed glas tomatenthee.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
44 minuten geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
4 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
5 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
5 uur geleden