Zelfs KFC gaat een week lang vega
AMSTERDAM/ROTTERDAM (ANP) - Zelfs de Kentucky Fried Chicken (KFC), het wereldwijde fastfoodrestaurant waar het draait om kippenvlees, doet mee aan de derde Nationale Week zonder Vlees, die maandag begint. Een van de Rotterdamse KFC's doet er nog een schepje bovenop en biedt de hele week uitsluitend vegetarische alternatieven aan, meteen als opmaat naar een paar vega-blijvertjes op het menu.
De eettent in de Maasstad sluit zich aan bij de ruim negenhonderd andere restaurants en de diverse winkels, bedrijven en scholen in Nederland die deze week de vegetarische mogelijkheden in hun aanbod belichten en uitbreiden.
Particuliere enthousiastelingen kunnen zich als, al dan niet tijdelijke, vleesweigeraar op een speciale website melden. Elke dag vlees op je bord is niet meer van deze tijd, zeggen de organisatoren van de Nationale Week Zonder Vlees. Los van het dierenleed dat vlees eten met zich meebrengt, zijn de gevolgen voor het milieu enorm: "Wie een week geen vlees eet, bespaart bijvoorbeeld alleen al 130 liter water", zeggen ze.
Klimaatdoelstellingen
Af en toe een dagje vleesloos scheelt al en dat wordt meer en meer ingezien, aldus organisator Isabel Boerdam. "Steeds meer mensen beschouwen een flexitarisch eetpatroon als de nieuwe standaard in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een essentiƫle bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen." Boerdam is verder bekend van het blog en het boek De Hippe Vegetariƫr en van de Vegabijbel.
De Nationale Week Zonder Vlees is ondergebracht bij een stichting. Meer dan zestig organisaties ondersteunen het komende evenement op een of andere wijze. Er zijn volgens de initiatiefnemers grote spelers bij, zoals producenten Unox en Knorr, supermarkten als AH, Aldi en Lidl en hotelketen Accor. Shell doet mee in winkels bij benzinestations.
Dat een vega-leefstijl meer is dan alleen bonen en sojabrokken knagen, proberen deelnemende restaurants te laten zien. In de oude buskruitfabriek De Krijgsman in Muiden komt bijvoorbeeld een pop-up restaurant met lekkernijen als een op dennennaalden gerookte king boleet en dry aged biet, met daarbij een goed glas tomatenthee.
Meer uit Binnenland
ALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
2 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
2 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
3 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
5 uur geleden