Zelf mondkapje regelen voor ov, wie niet draagt riskeert boete
DEN HAAG (ANP) - De mondkapjes die ov-reizigers vanaf 1 juni moeten dragen, moeten ze zelf regelen. Wie er geen draagt, riskeert een boete, waarschuwt het kabinet.
Het ov is vanaf juni weer helemaal in bedrijf, al zullen treinen, bussen, trams en metro's minder mensen kunnen bergen. Reizigers moeten zoveel mogelijk 1,5 meter onderlinge afstand bewaren, maar dat zal niet altijd mogelijk zijn. Mondkapjes kunnen helpen om het coronavirus niet weer ruim baan te geven, denkt premier Mark Rutte.
Overigens wordt de bezetting beperkt tot 40 procent, om toch iets van afstand te bewaren. Vervoersbedrijven moeten zelf bepalen hoe ze dat gaan regelen, door bijvoorbeeld stoelen buiten gebruik te stellen.
Medische maskers
Reizigers moeten geen medische maskers kopen, want die schaarse beschermingsmiddelen zijn voor met name het zorgpersoneel. Ze moeten zelf eenvoudige mondneuskapjes kopen of maken, die vooral voorkomen dat de drager anderen besmet als hij het virus onder de leden heeft.
"Wij gaan dat niet faciliteren", zei Rutte na kabinetsberaad over de coronacrisis waarin hij de versoepeling van veel maatregelen aankondigde. Veel andere landen verschaften hun burgers wel mondkapjes. Wel zal er op een website uitleg komen voor mensen die zelf een kapje willen maken, aldus Rutte.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Een groot deel van de Tweede Kamer is ook na antwoorden van staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs) nog steeds erg kritisch over het wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Vooral oppositiepartijen vroegen aan de VVD-bewindsvrouw of het wetsvoorstel de veiligheid wel gaat verbeteren en of het geen "papieren tijger" is.
18 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Een nieuwe wet moet ervoor zorgen dat dierenartsen baasjes niet op kosten jagen door dieren onnodig veel te behandelen en dure medicijnen voor te schrijven. Staatssecretaris Silvio Erkens (o.a. Diergezondheid) schrijft in een Kamerbrief dat hij de komende periode werkt aan een voorstel.
23 minuten geledenBILTHOVEN (ANP) - Vanaf donderdag is vanwege het warme weer het Nationaal Hitteplan van kracht in het hele land. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag na overleg met het KNMI.
31 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het was volgens epidemioloog Amrish Baidjoe "geen lichte beslissing" om het zogeheten 'Red Team' op te richten tijdens de coronacrisis. Dat team, bestaande uit wetenschappers met verschillende achtergronden, gaf als tegenhanger van het Outbreak Management Team "gevraagd en ongevraagd" kritiek op het coronabeleid.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer boeren die met subsidie een elektrische tractor of landbouwmachine willen aanschaffen, krijgen die subsidie ook. Landbouwminister Jaimi van Essen (D66) zet 15 miljoen euro extra klaar om meer aanvragen te honoreren.
3 uur geledenRIJEN (ANP) - In de Hoofdstraat in het Brabantse Rijen woedt brand in een woning. Het is volgens de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant onduidelijk of er nog iemand in de brandende woning aanwezig is. De brand ontstond dinsdagavond rond 23.45 uur.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Gratis solidariteitslintjes die mensen konden aanvragen om solidariteit voor mensen op de vlucht te tonen zijn op, meldt UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties. Volgens de organisatie hebben Nederlanders met bijna 100.000 aanvragen op de teller massaal gehoor gegeven aan de oproep om het blauwe lintje te dragen.
10 uur geleden