Zalando moet misleidende duurzaamheidsclaims van site halen
DEN HAAG (ANP) - De Duitse webwinkel Zalando moet "misleidende duurzaamheidsclaims" van zijn website halen. "Consumenten hebben hoge verwachtingen bij het gebruik van algemene claims als 'duurzaam'. Bedrijven mogen zich niet groener voordoen dan ze zijn", meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Zalando zegt toe dat de claims vanaf half april zijn verwijderd, na een gezamenlijk optreden van Europese toezichthouders. Het gaat onder meer om duurzaamheidsvlaggetjes op de website en alle misleidende visuele claims die naast producten worden gepresenteerd, zoals een blad of boom. Ook gaat Zalando "duidelijke informatie geven" over een specifiek voordeel, zoals het vermelden van een percentage aan gerecycled materiaal in een product.
Wanneer Zalando voortaan duurzaamheidsclaims doet, hebben die betrekking op "significante duurzaamheidsvoordelen", aldus de ACM. Het bedrijf kan worden beboet als de aanpassingen niet voldoen aan de eisen van de toezichthouders.
Verbod
Brussel heeft een verbod ingesteld op misleidende milieuclaims van bedrijven over hun producten. Onder het verbod mogen bedrijven niet langer algemene beweringen doen dat een product 'milieuvriendelijk" 'natuurlijk" 'biologisch afbreekbaar" 'klimaatneutraal' of 'eco' is, tenzij ze duidelijk en geloofwaardig bewijs kunnen leveren dat deze beweringen kloppen.
"Bedrijven moeten waarheidsgetrouwe informatie verstrekken aan consumenten en mogen ze niet misleiden om hun keuzes te beïnvloeden", zei de Europese Commissie donderdag in een verklaring. De EU-regels over oneerlijke handelspraktijken "stellen nationale handhavers in staat om een breed scala aan oneerlijke handelspraktijken aan banden te leggen".
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
43 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Personeelstekorten vormen niet meer de belangrijkste belemmering voor de Nederlandse industrie. Ondernemers zien momenteel een gebrek aan vraag als hun grootste probleem, komt naar voren uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De laatste keer dat bedrijven dit als hun belangrijkste belemmering noemden, was bijna vijf jaar geleden.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Verfproducent AkzoNobel heeft een definitieve overeenkomst bereikt met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems over een fusie. Door de samenvoeging van de twee bedrijven ontstaat een wereldwijd coatingbedrijf met een waarde van ongeveer 25 miljard dollar (ruim 21,5 miljard euro).
3 uur geleden