Yeşilgöz: wekelijks coalitieoverleg al in formatie afgesproken
DEN HAAG (ANP) - De leiders van de vier coalitiepartijen hebben maanden geleden al afgesproken dat ze wekelijks overleg zouden hebben met elkaar. Bij de opening van het parlementaire jaar zegt VVD-leider Dilan Yeşilgöz dat dit niet is besloten naar aanleiding van de onenigheid over de begroting van volgend jaar. "Dit hebben wij maanden geleden, in mei geloof ik of zo, al besproken." Toen waren de partijen zelfs nog aan het formeren.
Het overleg tussen de voorzitters van de coalitiefracties was jarenlang een gebruik in politiek Den Haag. Maar er kwam kritiek op, omdat het idee ontstond dat de coalitie achter gesloten deuren besluiten nam, en het kabinet in de ministerraad nog maar weinig te zeggen had. Met de belofte om tot een nieuwe bestuurscultuur te komen is het overleg toen afgeschaft.
Maar er "bleek toch wel wat in te zitten", vindt Yeşilgöz. Juist dit kabinet, dat zichzelf extraparlementair noemt, zou meer afstand tussen coalitie en kabinet creëren. De vier partijleiders hebben toch besloten tot het wekelijkse overleg omdat ze het "belangrijk vonden om elkaar te zien en te zien hoe het gevolgd wordt".
Commitment aan kabinet
De VVD-leider weerspreekt de suggestie in de pers dat hiertoe is besloten naar aanleiding van nachtenlang overleg op Financiën over de begroting afgelopen donderdag. Dat zou naar verluidt uiterst moeizaam zijn verlopen. BBB-leider Caroline van der Plas opperde naar aanleiding hiervan dat de vier partijen nog maar eens om tafel moeten om te praten over wat de extraparlementaire status van het kabinet nu precies betekent in de praktijk.
Yeşilgöz spreekt ook tegen dat zij niet echt gecommitteerd zou zijn aan het kabinet-Schoof. Berichten daarover in de media zijn "echt pure onzin", aldus de VVD-leider. "Dat is blijkbaar wat mensen willen doen geloven." Ze noemt zichzelf juist bevlogen en wijst erop dat er in de afgelopen kabinetten vrijwel nooit "zo veel VVD-punten" in het coalitieakkoord zijn opgenomen als bij dit kabinet.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
6 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geleden