Yeşilgöz: slachtoffers 'needle spiking', doe aangifte
DEN HAAG (ANP) - Vermeende slachtoffers van het zogeheten needle spiking moeten daarvan aangifte doen. Die oproep heeft minister Dilan Yeşilgöz van Justitie in de Tweede Kamer gedaan. Met de VVD maakt zij zich grote zorgen over dit nieuwe fenomeen, waarbij mensen tijdens het uitgaan zouden worden geïnjecteerd met een naald en op die manier zouden worden gedrogeerd.
Slachtoffers moeten aangifte van mishandeling doen, stelt de minister. Dan kunnen volgens haar zware straffen worden opgelegd. Er is "alle reden tot alertheid", zei Yeşilgöz in antwoord op mondelinge Kamervragen van VVD-Kamerlid Ingrid Michon. In Groot-Brittannië zijn er volgens het Kamerlid inmiddels al 1300 meldingen van 'needle spiking' gedaan. Na meldingen vanuit Frankrijk en België "lijkt het fenomeen naar Nederland te zijn geïmporteerd", zei Michon.
Na meldingen uit onder meer Amsterdam en Alkmaar, waren er dit weekeinde in Kaatsheuvel zes mensen die zeiden te zijn geprikt, waarbij een vrouw onwel is geworden. Het Kamerlid wil weten wat de minister gaat doen om "deze zorgwekkende trend te keren". De politie onderzoekt de meldingen nog.
Niet heel veel
"Elk incident is er een te veel. Gelukkig zijn het er nog niet heel veel", zei de bewindsvrouw. Ze is met de politie in gesprek om zo veel mogelijk informatie over dit nieuwe fenomeen in kaart te brengen. Het probleem is wel dat deze vorm van mishandeling lastig te bewijzen is, tekende de minister aan. De drugs die zouden worden ingespoten, verdwijnen snel uit het lichaam.
De politie neemt 'needle spiking' "uiterst serieus", benadrukte ze. "We moeten onderzoeken waar het precies over gaat. Ik hoop dat we het voor de zomer scherper in beeld hebben." Uiterlijk voor de zomer wil ze de Kamer informeren over alles wat er tot dan toe bekend is over dit fenomeen.
Meer uit Politiek
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
1 dag geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
1 dag geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
3 dagen geleden