Yeşilgöz: slachtoffers 'needle spiking', doe aangifte
DEN HAAG (ANP) - Vermeende slachtoffers van het zogeheten needle spiking moeten daarvan aangifte doen. Die oproep heeft minister Dilan Yeşilgöz van Justitie in de Tweede Kamer gedaan. Met de VVD maakt zij zich grote zorgen over dit nieuwe fenomeen, waarbij mensen tijdens het uitgaan zouden worden geïnjecteerd met een naald en op die manier zouden worden gedrogeerd.
Slachtoffers moeten aangifte van mishandeling doen, stelt de minister. Dan kunnen volgens haar zware straffen worden opgelegd. Er is "alle reden tot alertheid", zei Yeşilgöz in antwoord op mondelinge Kamervragen van VVD-Kamerlid Ingrid Michon. In Groot-Brittannië zijn er volgens het Kamerlid inmiddels al 1300 meldingen van 'needle spiking' gedaan. Na meldingen vanuit Frankrijk en België "lijkt het fenomeen naar Nederland te zijn geïmporteerd", zei Michon.
Na meldingen uit onder meer Amsterdam en Alkmaar, waren er dit weekeinde in Kaatsheuvel zes mensen die zeiden te zijn geprikt, waarbij een vrouw onwel is geworden. Het Kamerlid wil weten wat de minister gaat doen om "deze zorgwekkende trend te keren". De politie onderzoekt de meldingen nog.
Niet heel veel
"Elk incident is er een te veel. Gelukkig zijn het er nog niet heel veel", zei de bewindsvrouw. Ze is met de politie in gesprek om zo veel mogelijk informatie over dit nieuwe fenomeen in kaart te brengen. Het probleem is wel dat deze vorm van mishandeling lastig te bewijzen is, tekende de minister aan. De drugs die zouden worden ingespoten, verdwijnen snel uit het lichaam.
De politie neemt 'needle spiking' "uiterst serieus", benadrukte ze. "We moeten onderzoeken waar het precies over gaat. Ik hoop dat we het voor de zomer scherper in beeld hebben." Uiterlijk voor de zomer wil ze de Kamer informeren over alles wat er tot dan toe bekend is over dit fenomeen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
49 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
1 dag geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
1 dag geleden