Yesilgöz gaat met OM praten over misbruik demonstratierecht
DEN HAAG (ANP) - Actievoerders die spullen vernielen, over hekken klimmen en hun identificatie actief tegenwerken, overtreden het recht op demonstratie, vindt demissionair justitieminister Dilan Yesilgöz. Ze gaf in de Tweede Kamer aan dat ze met het Openbaar Ministerie (OM) gaat bespreken hoe dit soort illegale acties beter aan te pakken zijn.
Ze reageerde daarmee op zorgen vanuit de Tweede Kamer over een actie van Extinction Rebellion (XR) eind 2022 waarbij talrijke actievoerders over hekken klommen en op het verboden terrein van Schiphol rondliepen. Er zijn daarna fouten gemaakt bij het identificeren en opsporen van de deelnemende klimaatactivisten. Van tientallen mensen kunnen het OM en de marechaussee niet vaststellen wie ze zijn. Zeker 175 mensen kregen een waarschuwingsbrief van het OM maar ook die gegevens klopten niet helemaal.
Uiteindelijk besloot het OM onlangs om de vier verdachten die zich hadden vastgeketend aan privévliegtuigen, niet meer te vervolgen. Dat komt onder meer door de problemen met de identificatie, de lange verstreken termijn en de te verwachten straf, meldde het OM onlangs.
Methoden voor identificatie
Dat valt slecht bij vooral VVD, PVV en BBB. De VVD wil dat mensen die traineren en tegenwerken, niet vrij uitgaan. Er moeten slimmere methoden komen om mensen te identificeren, vindt Ingrid Michon-Derkzen. Lilian Helder van BBB pleit ervoor om een organisatie als XR, die weet hoe ze de wet kan omzeilen, als een criminele organisatie te beschouwen. In Spanje gebeurt dat al zodat activisten die de wet overtreden harder kunnen worden aangepakt. De Partij voor de Dieren waarschuwt juist voor het criminaliseren van milieuactivisten.
De minister zal de suggesties van Kamerleden meenemen in het overleg met het OM. Tegelijk wees ze erop dat het altijd aan het OM is om een afweging te maken over het al dan niet vervolgen van verdachten. Ze zal de Kamer een brief sturen over de uitkomsten van het overleg. Op verzoek van VVD en BBB komt er sowieso een debat over de kwestie.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
13 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden