Yeşilgöz bij chanoekaviering: elke uiting antisemitisme is te veel
AMSTERDAM (ANP) - Demissionair minister Dilan Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) stond tijdens de nationale chanoekaviering in Amsterdam stil bij de gevolgen van de oorlog tussen Israël en Hamas. Ze zei dat de Nederlandse overheid er alles aan doet om Joden in ons land veiligheid te bieden. "Zo hoort dat in onze rechtsstaat, waarbinnen elke bedreigde minderheidsgroepering altijd op bescherming zal kunnen rekenen."
De VVD-politica vertelde dat ze met "bloedend hart" luistert naar de verhalen over oplaaiend antisemitisme in ons land als gevolg van de oorlog. "Joden voelen zich opgejaagd, onveilig en onvrij. Ze krijgen online en op straat vreselijke bedreigingen naar hun hoofd geslingerd." Yeşilgöz zal "wangedrag en verbale of fysieke agressie tegen minderheden nooit accepteren of relativeren", zei ze. "Elke bedreiging, elke uiting van antisemitisme is er één te veel."
De demissionair minister sprak op de Dam in Amsterdam, waar honderden mensen bijeen waren voor de start van het joodse lichtjesfeest. "Het valt niet mee om in deze tijd hoop te houden. Er is zoveel gaande in de wereld dat groot verdriet brengt in heel veel huiskamers. De gevolgen van de aanslagen van 7 oktober en de daaropvolgende oorlog tussen Israël en Hamas sijpelen door in onze buurten en straten."
Hoop
Yeşilgöz zei dat ze toch ook hoop heeft. "De hoop dat we naar elkaar kunnen luisteren en met elkaar kunnen blijven bouwen aan een vreedzame en vrije samenleving waarin iedereen zijn eigen plek heeft. Dat ideaal geef ik nooit op en mogen wij met elkaar nooit opgeven."
Ook rabbijn Simcho Stanton refereerde in zijn toespraak aan de situatie in Israël en Gaza. Veel mensen vroegen hem de afgelopen tijd wat ze kunnen doen. "We waren solidair, misschien woonden we bijeenkomsten bij, stuurden we financiële of materiële hulp naar onze broeders en zusters in Israël. En toch kunnen we ons nog steeds hulpeloos, alleen en onzeker voelen." Maar volgens de rabbijn kan elke goede daad effect hebben. Hij riep op de "duisternis van de nacht" te verlichten met "een miljoen kaarsen". "Laten we vrede en harmonie terugbrengen in de wereld."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
6 uur geleden